ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εγκαίνια για τον ναυτιλιακό κολοσσό της Κίνας

coscof1

Στη δημιουργία ενός ναυτιλιακού κολοσσού από τη συγχώνευση των ναυτιλιακών China Ocean Shipping Company και China Shipping Group υπό την China Cosco Shipping Corporation (COSCOCS) προχώρησε και επισήμως χθες, Πέμπτη, η Κίνα επιχειρώντας να ανταγωνιστεί τις Moller Maersk και Mitsui OSK Lines που κυριαρχούν διεθνώς στον κλάδο της ναυτιλίας. Δεδομένης, όμως, της αρνητικής συγκυρίας στην οποία εισέρχεται ο νέος κολοσσός στην αγορά, αναλυτές του κλάδου επισημαίνουν πως πρέπει πρωτίστως να μειώσει το προσωπικό του για να αντεπεξέλθει σε μία από τις χειρότερες κρίσεις του κλάδου.

Με 180.000 υπαλλήλους, υπερδιπλάσιους από το προσωπικό της Maersk, αλλά κι ένα στόλο 830 πλοίων, μεταξύ των οποίων πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ξηρού φορτίου και πετρελαιοφόρα, σχεδόν τα διπλάσια δηλαδή από το άθροισμα του στόλου των Maersk και Mitsui OSK Lines, θα είναι από τις ισχυρότερες ναυτιλιακές στον κόσμο. Σύμφωνα, όμως, με την Drewry, συμβουλευτική του ναυτιλιακού κλάδου, οι συνθήκες είναι εξαιρετικά δυσμενείς, καθώς η παγκόσμια βιομηχανία θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων θα εμφανίσει φέτος αθροιστικές ζημίες ύψους 5 δισ. δολαρίων εξαιτίας της μείωσης των φορτώσεων αλλά και της αύξησης του λειτουργικού κόστους. Οπως επισημαίνει ο Τσαρλς ντε Τρενκ, βετεράνος αναλυτής του ναυτιλιακού κλάδου, «χωρίς κάποια συρρίκνωση της νέας εταιρείας, θα συνεχισθεί η αιμορραγία». Βέβαια, η China Cosco Shipping Corporation γεννήθηκε για να αποτελέσει τον εθνικό πρωταθλητή του Πεκίνου στις διεθνές αγορές και έτσι ενδεχομένως να έχει άλλες προτεραιότητες από την άμεση εμφάνιση κερδών και μερισμάτων, όπως οι δυτικές ανταγωνίστριές της.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν, πάντως, πληγεί από ζημίες ετών, καθώς η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση έδωσε τέλος στην ανάπτυξη του κλάδου. Εξάλλου, τα νέα πλοία που έχουν παραγγελθεί πριν από την ύφεση δημιούργησαν πλεόνασμα προσφοράς και οδήγησαν σε μεγάλη μείωση των ναύλων. Εγκαινιάζοντας την COSCOCS, ο πρόεδρος της νέας εταιρείας, Ξου Λιρόνγκ, αναγνώρισε ότι ο κλάδος διέρχεται τη χειρότερη κρίση του μετά το 2008 και χαρακτήρισε τις συγχωνεύσεις «κλειδί» για την αντιμετώπιση της κρίσης. Καθησύχασε, πάντως, το προσωπικό της εταιρείας ότι δεν πρόκειται να μειωθούν μισθοί ούτε να γίνουν απολύσεις.