ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολυεθνικές γυρίζουν σε Ευρώπη και ΗΠΑ

a8hnaik

Οι χώρες BRICS έχουν χάσει την κεκτημένη ταχύτητά τους, ενώ οι χώρες MINTS (Μεξικό, Ινδονησία, Νιγηρία και Τουρκία) δεν φαίνονται πια τόσο τόσο νέες. Για τους μεγάλους ομίλους καταναλωτικών προϊόντων της Ευρώπης, το πεδίο δράσης είναι οι αναπτυγμένες αγορές, αν και ορισμένες εταιρείες είναι σε καλύτερη κατάσταση από κάποιες άλλες. Η αμερικανική αγορά είναι πολλά υποσχόμενη. Η Nestle ανακοίνωσε χθες πως το περασμένο έτος σημείωσε τις καλύτερες πωλήσεις στις ΗΠΑ, όπου η ανάπτυξή της έφτασε στο 5,5%. Ο κολοσσός καλλυντικών L’Oreal όπως και η βιομηχανία ποτών Pernod Ricard αποδεικνύουν πως οι Αμερικανοί καταναλωτές είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν.

Η Ευρώπη αποδεικνύεται πιο επισφαλής. Η βιομηχανία Beiersdorf, που παράγει τις κρέμες σώματος, προσώπου και χεριών Nivea και την κρέμα προσώπου La Prairie, ανακοίνωσε πως το 2015 οι πωλήσεις της στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης υποχώρησαν κατά 0,3%. Σε ό,τι αφορά, όμως, τη Nestle, ακόμη και η αναιμική Ευρώπη είναι καλύτερη από την Ασία, όπου η ανάπτυξή της περιορίστηκε μόλις στο 0,5%, επειδή ανακάλεσε τα κινέζικα μακαρόνια (noodles) στην Ινδία, ενώ στην Κίνα επιβραδύνθηκε η ανάπτυξη.

Τα πρωτεία μεταξύ των ευρωπαϊκών εταιρειών καταναλωτικών αγαθών κατέχει η Reckitt Benckiser, που αντελήφθη πιο γρήγορα από τις περισσότερες ότι μια συνετή στρατηγική στις αναπτυγμένες αγορές είναι καίριας σημασίας για να εξισορροπήσει τα προβλήματα των νεότερων αγορών. Είναι αλήθεια πως είναι πολύ μικρότερη από τη Nestle, αλλά δεν εξαρτάται από τις λιγότερο σημαντικές κατηγορίες τροφίμων. Ωστόσο η στροφή από τα προϊόντα σπιτιού με χαμηλότερα περιθώρια κέρδους προς τα πιο προσοδοφόρα προϊόντα υγείας, που δεν εξαρτώνται τόσο από τον οικονομικό κύκλο, είναι ένα μοντέλο ανάπτυξης που αξίζει τον κόπο να ακολουθήσει κανείς.

Οπως αποδεικνύουν οι περιπτώσεις της Reckitt και της L’Oreal, το εύστοχο κυνήγι της επιτυχίας στις αναπτυγμένες αγορές δεν είναι μόνον θέμα μετάβασης σε μια κατηγορία πολλά υποσχόμενη. Οι εταιρείες πρέπει να προσαρμόζονται σε καινοτόμα προϊόντα που αναπτύσσονται και απευθύνονται σε απαιτητικούς καταναλωτές. Κι ενώ είναι σημαντική η απόδοση των ομίλων τροφίμων, οι Reckitt και L’Oreal καταδεικνύουν την επιτυχία των εταιρειών που κλάδου όταν υιοθετηθεί η σωστή φόρμουλα στις αναπτυγμένες αγορές.