ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρνητικά επιτόκια κρατούν ζωντανές ναυτιλιακές-ζόμπι

arnitika-epitokia-kratoyn-zontanes-naytiliakes-zompi-2132881

Τα αρνητικά επιτόκια πλήττουν τον κλάδο των ναυτιλιακών, καθώς καθυστερούν τις αναγκαίες για την επιβίωσή του συγχωνεύσεις. Την εκτίμηση αυτή εκφράζει ο Σμέντεγκααρντ Αντερσεν, διευθύνων σύμβουλος της μεγαλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας στον κόσμο, της A.P. Moeller-Maersk A/S . Σε συνέντευξή του στο Bloomberg, ο κ. Αντερσεν υπογραμμίζει πως, εξαιτίας των χαμηλών επιτοκίων, «είναι πολύ εύκολο για τις τράπεζες να διατηρήσουν στη ζωή πολλές ναυτιλιακές εταιρείες», με αποτέλεσμα να καθυστερεί η αναγκαία συγκέντρωση στον κλάδο.

Ο ίδιος επισημαίνει πως η εξάρτηση των ναυτιλιακών από τη φτηνή χρηματοδότηση για τις φορτώσεις εμπορευματοκιβωτίων έχει οδηγήσει σε «πολλές αρνητικές παρενέργειες». Οπως τονίζει, ο κλάδος των ναυτιλιακών δεν διαθέτει τα οικονομικά αποθέματα για να αντεπεξέλθει σε νέα προβλήματα. Κατηγορεί, άλλωστε, τις πολιτικές ηγεσίες ότι «δεν προχωρούν στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις και αφήνουν στους ιθύνοντες της νομισματικής πολιτικής την ευθύνη να λύσουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πολλές χώρες με χαμηλή ανταγωνιστικότητα και πολύ περιορισμένες επενδύσεις». Προ ημερών, έρευνα της συμβουλευτικής του κλάδου, Drewry Maritime Equity Research, τονίζει πως όσες ναυτιλιακές δραστηριοποιούνται στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων βίωσαν ένα πολύ δύσκολο τρίμηνο στις αρχές του 2016, καθώς βλέπουν να επιβραδύνεται ο όγκος του εμπορίου, να υποχωρούν τα επίπεδα του ναύλου και να παρουσιάζουν πλεονασματική παραγωγή. Η σχετική έρευνα κατέληγε στο συμπέρασμα πως ο κλάδος θα χάσει φέτος 6 δισ. δολάρια. Οι μεγάλες ναυτιλιακές βρίσκονται σε αναζήτηση εταίρων για τον σχηματισμό συμμαχιών, προκειμένου να μειώσουν το κόστος και να ενισχύσουν τα επίπεδα του ναύλου. Τον περασμένο μήνα, η CMA CGM SA και τρεις άλλες μεγάλες ναυτιλιακές υπέγραψαν προκαταρκτική συμφωνία για την από κοινού δημιουργία νέου ομίλου, με την επωνυμία Ocean Alliance.