ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ερχεται πρόστιμο – μαμούθ σε κατασκευαστές φορτηγών για σύσταση καρτέλ

erchetai-prostimo-amp-8211-mamoyth-se-kataskeyastes-fortigon-gia-systasi-kartel-2136184

Το υψηλότερο πρόστιμο σε καρτέλ πρόκειται να επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αυτή τη φορά στις μεγαλύτερες κατασκευάστριες φορτηγών στην Ευρώπη. Αφορά συνεννόηση των εταιρειών την περίοδο 1997-2011 που απέβλεπε στον προκαθορισμό των τιμών και του χρόνου σε ό,τι είχε να κάνει με την εφαρμογή εξοπλισμού για τον έλεγχο εκπομπών καυσαερίων.

Πληροφορίες της βρετανικής εφημερίδας Financial Times αποκάλυψαν ότι το πρόστιμο μπορεί να φθάσει το ρεκόρ των 10,7 δισ. ευρώ, καθώς το ποσό ορίζεται στο 10% των παγκόσμιων εσόδων των κατασκευαστριών φορτηγών. Οι εκτιμήσεις για το πρόστιμο αυτό ξεπερνούν μακράν το 1,4 δισ. ευρώ που είχε επιβληθεί το 2012 στο καρτέλ σωλήνων για οθόνες υπολογιστών και τηλεοράσεων ή τις χρηματικές ποινές στα καρτέλ παραγώγων επιτοκίων σε ευρώ ή γιεν, όπως αναφέρει η Financial Times. Η επίτροπος Ανταγωνισμού Μάργκρέτα Βεστάγκερ δίνει τόσο μεγάλο βάρος σε αυτήν την υπόθεση όσο στις υποθέσεις αθέμιτου ανταγωνισμού που έχει κινήσει εις βάρος της Google και της Gazprom.

Η μοναδική εταιρεία από τις έξι κατασκευάστριες φορτηγών που εκτιμάται πως θα απαλλαχθεί από το πρόστιμο είναι η ΜΑΝ διότι υπήρξε πληροφοριοδότρια της Επιτροπής Ανταγωνισμού στην Κομισιόν. Σημειωτέον ότι η ΜΑΝ είναι θυγατρική της Volkswagen, της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας που δέχθηκε μεγάλο πλήγμα πέρυσι από αποκάλυψη των αμερικανικών αρχών ότι παραποιούσε το λογισμικό σύστημα για να φαίνονται λιγότερες εκπομπές καυσαερίων από την πραγματικότητα. Στην περίπτωση της Scania, η οποία ανήκει επίσης στη Volkswagen, η διοίκηση ανακοίνωσε πως αδυνατεί να προσδιορίσει το κόστος του προστίμου εις βάρος της. «Δεν μπορεί να αποκλειστεί η πιθανότητα επιβολής προστίμου», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Οι υπόλοιπες εταιρείες που συμμετείχαν στο καρτέλ είναι οι DAF, Daimler, Iveco και Volvo/Renault, οι οποίες έχουν συγκεντρώσει συνολικά 2,6 δισ. δολάρια για την κάλυψη του προστίμου. Σε μεμονωμένη βάση, οι προβλέψεις της DAF ανέρχονται σε 849 εκατ. δολάρια, της Iveco σε 500 εκατ. δολάρια, της Daimler σε 600 εκατ. δολάρια, και της Volvo σε 398 εκατ. δολάρια. Νομικοί σύμβουλοι, όμως, επεσήμαναν πως το πρόστιμο μπορεί να είναι πολύ υψηλότερο και να ξεπεράσει αρκετά τις προβλέψεις των εταιρειών.

Παράγοντες του κλάδου θεωρούν πως το προβλεπόμενο πρόστιμο είναι εξαιρετικά υψηλό. Φημολογείται, μάλιστα, ότι οι κατασκευάστριες φορτηγών έχουν ζητήσει από την Κομισιόν μεγαλύτερη ευελιξία. Διαφορετικά φοβούνται ότι θα προκληθούν οικονομικά προβλήματα στους ομίλους τους. Η Κομισιόν, από την πλευρά της, δεν έχει διατυπώσει κανένα σχόλιο παρά μόνον πως αυτή η υπόθεση αποτελεί προτεραιότητά της. Οι έξι κατασκευάστριες κατέχουν σχεδόν τον πλήρη έλεγχο της ευρωπαϊκής αγοράς φορτηγών. Προκειμένου να αποκτήσει τα απαραίτητα στοιχεία για την ολοκλήρωση των ερευνών, η Κομισιόν έκανε επιδρομές στα κεντρικά γραφεία τους τον Ιανουάριο του 2011.

Είναι πολύ πιθανό η υπόθεση αυτή να μην τελειώσει με την επιβολή προστίμου από την Κομισιόν. Ορισμένες μεταφορικές εταιρείες ήδη εξετάζουν την πιθανότητα διεκδίκησης αποζημιώσεων. Ο Τζακ Σεμπλ, διευθυντικό στέλεχος της Road Haulage Association, που εκπροσωπεί τις μεταφορικές εταιρείες στη Βρετανία, δήλωσε ότι «αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον την απόφαση της Κομισιόν». «Εάν δούμε πως προκλήθηκε μεγάλη ζημία από το καρτέλ, τότε θα υπάρξουν επιπτώσεις». Την τελευταία φορά που ο ευρύτερος κλάδος των αυτοκινητοβιομηχανιών είχε βρεθεί στο στόχαστρο της Κομισιόν ήταν το 2014. Αφορούσε καρτέλ ρουλεμάν για αυτοκίνητα και φορτηγά, που οδήγησε στην επιβολή προστίμου της τάξεως των 953 εκατ. ευρώ.