ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δεν αποχωρεί με άδεια χέρια από την Κίνα η Uber

den-apochorei-me-adeia-cheria-apo-tin-kina-i-uber-2145715

Η συμφωνία της Didi Chuxing Technology με την Uber αποτιμάται στα 36 δισ. δολάρια, αλλά το πιο εντυπωσιακό στοιχείο σε αυτήν είναι πως ενώνει τα δίκτυα μη επαγγελματιών αυτοκινητιστών που έχουν κτίσει και οι δύο εταιρείες μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η Didi διαθέτει 43,1 εκατ. χρήστες και η UberChina 10,1 εκατ. σε μια αγορά με τεράστιες προοπτικές, εάν αναλογιστεί κανείς πως αν και αναπτυσσόμενη είναι ήδη η υπ’ αριθμόν 2 μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου με πληθυσμό 1,3 δισ. ατόμων. Εκ πρώτης όψεως, η συμφωνία ερμηνεύτηκε ως ήττα για την Uber China ύστερα από απώλειες δύο δισ. δολαρίων κατά τη διετία δραστηριοποίησής της στην Κίνα. Εντούτοις, όπως σχολιάζουν οι Ερικ Νιούκομερ και Σελίνα Γουάνγκ του πρακτορείου Bloomberg, η πώληση των κινεζικών δραστηριοτήτων της Uber Technologies στην Didi Chuxing έπειτα από μια σκληρή μάχη τιμών απελευθερώνει την αμερικανική εταιρεία και της δίνει τα περιθώρια να επικεντρωθεί σε άλλες αγορές. Ισως και να επιχειρήσει την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο.

Eξάλλου, η Uber Technologies, η οποία αποτιμάται διεθνώς στα 68 δισ. δολάρια, δεν αποχωρεί με «άδεια χέρια» ύστερα από έναν σκληρό πόλεμο όπου οι δύο εταιρείες προσέφεραν κίνητρα στους μη επαγγελματίες αυτοκινητιστές και δωρεάν δρομολόγια στους χρήστες τους. Αποκτά ως αντάλλαγμα, μαζί με τους υπόλοιπους μετόχους της Uber China, μερίδιο 20% επί του κεφαλαίου της Didi Technologies. Η Uber Technologies θα λάβει, επιπροσθέτως, ένα δισ. δολάρια από την Didi, η οποία προσφέρει επίσης στον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας του Σαν Φρανσίσκο, Τράβις Καλάνικ, μια θέση στο διοικητικό συμβούλιο.

Βέβαια, ανάλογη θέση λαμβάνει αντίστοιχα ο ιδρυτής της Didi Technologies, Τσενγκ Γουέι, στο διοικητικό συμβούλιο της Uber.

«Το να δραστηριοποιείται κανείς στην κινεζική αγορά είναι εφικτό μόνο με κερδοφορία», δήλωσε ο κ. Καλάνικ, προσθέτοντας πως η συγχώνευση αυτή «απελευθερώνει σημαντικούς πόρους στη λήψη πρωτοβουλιών για το μέλλον των πόλεων». Η εξασφάλιση κερδών στην αγορά μη επαγγελματιών αυτοκινητιστών, παρά τα δισεκατομμύρια των επενδύσεων, δεν είναι απαραιτήτως εύκολη υπόθεση. Mέσα Ιουνίου, η Didi, η οποία ιδρύθηκε το 2012, και η UberChina ανακοίνωσαν πως δεν θα αργήσουν να παρουσιάσουν κέρδη σε όλο το εύρος των δραστηριοτήτων τους. Η Didi είχε ανακοινώσει πως ήταν κερδοφόρα στις 200 από τις 400 πόλεις όπου λειτουργεί, εκφράζοντας την εκτίμηση πως θα εξασφαλίσει κέρδη στο σύνολο των δραστηριοτήτων της «πολύ σύντομα». Η Uber China είχε επιβεβαιώσει πως οι δαπάνες ανά δρομολόγιο είναι κατά 80% χαμηλότερες σε σχέση με ένα χρόνο πριν και βρίσκεται στο «σωστό» μονοπάτι, σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal τον Ιούνιο.

«Η Didi και η Uber διδάχθηκαν πολύτιμα πράγματα η μια από την άλλη, στη διάρκεια της τελευταίας διετίας, σχολίασε ο κ. Τσενγκ, που εκτός από ιδρυτής της κινεζικής εταιρείας είναι, επίσης, διευθύνων σύμβουλος. «Η συμφωνία με την Uber θα οδηγήσει στην αγορά δικτύωσης αυτοκινητιστών και πελατών μέσω κινητών σε ένα πιο βιώσιμο μονοπάτι ανάπτυξης με μεγάλη προοπτική εξέλιξης». «Η Κίνα είναι μια δύσκολη αγορά σε ό,τι αφορά το ρυθμιστικό πλαίσιο, τον ανταγωνισμό και την κουλτούρα. Και οι δύο εταιρείες αντιμετώπισαν προκλήσεις σε πολλά μέτωπα», σχολιάζει ο Λι Γιουτζί, αναλυτής της RHB Research Institute στο Χονγκ Κονγκ. «Η μεταξύ τους συνεργασία αντί της αντιπαλότητας ίσως να μην είναι κακή ιδέα», προσθέτει ο ίδιος. Ιδιαίτερα όταν το «δύσκολο κεφάλαιο» της Κίνας αποτελεί πια παρελθόν και δεν αποθαρρύνει υποψήφιους επενδυτές της Uber Technologies, η οποία ήδη ξεπερνά την κεφαλαιοποίηση εταιρειών όπως Delta Air Lines, American Airlines και United Continental, σύμφωνα με μελέτη της PwC.