Η ΕΚΤ «ανάγκασε» γερμανικές εταιρείες σε επενδύσεις

Η ΕΚΤ «ανάγκασε» γερμανικές εταιρείες σε επενδύσεις

1' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δικαίωση για την πολιτική της ΕΚΤ και την επιλογή της να διατηρεί τα επιτόκια του ευρώ σε αρνητικό έδαφος αποτελούν τα ευρήματα έρευνας του γερμανικού οικονομικού ινστιτούτου Ifo μεταξύ 4.000 γερμανικών εταιρειών. Ορισμένες γερμανικές εταιρείες αποφασίζουν να επενδύσουν για να μην επιβαρύνονται με τις χρεώσεις που συνεπάγεται η αποταμίευση των κεφαλαίων τους στα ταμεία της κεντρικής τράπεζας. Επιτυγχάνεται έτσι ο στόχος της πολιτικής της ΕΚΤ, που ήταν να δώσει ώθηση στις επενδύσεις.

Οπως σχολίασε η Κρίστα Χάιντζ, εκ των συντακτών της μελέτης του Ifo, «η επιλογή της επένδυσης είναι ενδιαφέρουσα από μακροοικονομικής απόψεως, καθώς έχει αντίκτυπο στην πραγματική οικονομία». Από την έρευνα του Ifo προκύπτει, πάντως, ότι σχεδόν μία στις πέντε γερμανικές εταιρείες αντιμετωπίζουν αυτές τις χρεώσεις που προκύπτουν ως αποτέλεσμα των αρνητικών επιτοκίων. Ωστόσο, μόλις το 8% του συνόλου τις αποδέχεται και τις καταβάλλει.

Οι περισσότερες ελίσσονται με διάφορους τρόπους είτε μέσω κάποιου είδους διαπραγμάτευσης με την τράπεζα είτε αλλάζοντας τράπεζα είτε χρησιμοποιώντας τα κεφάλαιά τους για την αποπληρωμή χρέους τους.

Εξάλλου, σε πρόσφατη έκθεσή του το ΔΝΤ διαπιστώνει ότι τα αρνητικά επιτόκια που έχουν υιοθετήσει οι μεγάλες κεντρικές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένης και της ΕΚΤ, έχουν λειτουργήσει ως εργαλείο για την τόνωση του πληθωρισμού, την αποκλιμάκωση του κόστους δανεισμού και ενίοτε την αποδυνάμωση ορισμένων νομισμάτων.

Η Γερμανία, βέβαια, έχει επανειλημμένως ασκήσει πιέσεις στην ΕΚΤ προκειμένου να εγκαταλείψει σταδιακά την πολιτική τόνωσης της οικονομίας, τα αρνητικά επιτόκια και το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων.

Εχει, μάλιστα, κατηγορήσει ανοικτά την ΕΚΤ ότι με τα αρνητικά επιτόκια πλήττει τις γερμανικές τράπεζες και τις αποταμιεύσεις των Γερμανών. Τελευταία έχει εντείνει τις πιέσεις, επικαλούμενη την ελαφρά επιτάχυνση που έχει σημειώσει ο πληθωρισμός της Ευρωζώνης τους τελευταίους μήνες. Οπως, όμως, επισημαίνει ο πρόεδρος της τράπεζας Μάριο Ντράγκι, η αύξηση των τιμών παραμένει σε επίπεδα κάτω του στόχου του 2%.

Εν τω μεταξύ, οι πρόσφατες κατηγορίες για σύσταση καρτέλ μεταξύ των κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών της Γερμανίας προβλήθηκαν από τα ΜΜΕ της Κίνας. Σχετικό ρεπορτάζ της Deutsche Welle αναφέρει πως «έχει τραυματιστεί πολύ βαριά η γερμανική οικονομία». Παράλληλα, όμως, χαρακτηρίζει σημαντικότερο το σκάνδαλο της σύστασης καρτέλ από τη διαβόητη πλέον υπόθεση παραποίησης των στοιχείων για τις εκπομπές καυσαερίων. Οπως υποστηρίζει, η διαπίστωση ότι υπήρχε καρτέλ «καταδεικνύει ότι οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων εξαπατούσαν την αγορά και τους καταναλωτές επί 20 ολόκληρα χρόνια».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή