Τουλάχιστον δύο εβδομάδες διακόπτει πλήρως την παραγωγή αυτοκινήτων της για την εγχώρια αγορά η ιαπωνική Νissan, ενώ οι εξαγωγές θα συνεχιστούν απρόσκοπτα. Η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας έλαβε αυτήν την απόφαση επειδή διαπιστώθηκαν σφάλματα στις διαδικασίες ελέγχου κατά το τελικό στάδιο και χρειάζεται να τις επανεξετάσει. Το υπουργείο Μεταφορών της Ιαπωνίας είχε αναφέρει στα τέλη Σεπτεμβρίου ότι εντόπισε σε εργοστάσια της Nissan τεχνικούς που υπέγραφαν τους τελικούς ελέγχους χωρίς να έχουν την κατάλληλη πιστοποίηση.
H ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία προέβη σε ανάκληση 1,2 εκατ. νέων επιβατικών αυτοκινήτων, τα οποία πουλήθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια στην Ιαπωνία. Πέραν αυτών που θα ελεγχθούν εκ νέου, από την ίδια διαδικασία θα περάσουν και επιπλέον 34.000 οχήματα. Η αυτοκινητοβιομηχανία αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να ανακληθούν σχεδόν 4.000 από αυτά. Η απόφαση για πλήρη διακοπή παραγωγής στα έξι εργοστάσια της εταιρείας στην Ιαπωνία κρίθηκε αναγκαία. Κι αυτό γιατί ακόμα και μετά την ανάκληση η παράτυπη διαδικασία ελέγχου δεν σταμάτησε. Πάντως, η Nissan διευκρίνισε ότι η ποιότητα των αυτοκινήτων της δεν έχει πληγεί εξαιτίας αυτού του ατυχούς γεγονότος.
Το ζήτημα κλονίζει την αξιοπιστία της Νissan εντός Ιαπωνίας, ενώ έχει προηγηθεί και η υπόθεση Kobe Steel. Η χαλυβουργία παραδέχθηκε ότι παραποιούσε τα στοιχεία που αφορούσαν την ισχύ και την αντοχή μετάλλων όπως το αλουμίνιο, ο χαλκός και ο χάλυβας. Η Kobe Steel παραπλανούσε το δίκτυο των πελατών, των εταιρειών και των καταναλωτών της πάνω από δέκα χρόνια. Οι δύο εξελίξεις στους επιχειρηματικούς κόλπους της Ιαπωνίας εγείρουν σοβαρά ερωτήματα, που αφορούν το αν οι εταιρείες της χώρας συμμορφώνονται με τις αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας, τις οποίες υποτίθεται πως επιβάλλουν οι ίδιες. Ο πρόεδρος της Nissan Xιρότο Σαϊκάβα, μιλώντας στους δημοσιογράφους, έκανε λόγο για «παλιές συνήθειες». Συγκεκριμένα, δήλωσε τα εξής: «Ισως να νομίζει κανείς πως από τη στιγμή που διαπιστώσεις ότι οι έλεγχοι δεν είναι ορθοί, είναι και εύκολο να σταματήσεις αυτόματα τους ανθρώπους από το να τους διενεργούν. Είναι ζωτικής σημασίας να πάρουμε νέα μέτρα για να διακόψουμε παλιές συνήθειες που έχουν εδραιωθεί ως μέρος της καθημερινότητας στη λειτουργία των εργοστασίων».
Η ανάκληση των 1,2 εκατ. αυτοκινήτων, τα οποία είχαν πουληθεί στην Ιαπωνία, στόχο έχει να επαναληφθούν οι έλεγχοι τελικού σταδίου για το σύστημα οδήγησης, το σύστημα πέδησης (φρένα) και την επιτάχυνση. Το συνολικό κόστος, το οποίο θα αναλάβει η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, εκτιμάται πως θα ανέλθει έως και σε 25 δισ. γιεν, δηλαδή περίπου 222 εκατ. δολάρια. Μόλις γνωστοποιήθηκε η διακοπή της παραγωγής στην Ιαπωνία, η τιμή της μετοχής της γαλλικής Renault, με την οποία έχει συνεργασία η Nissan, υποχώρησε 2,7% στο Παρίσι. Πάντως, όπως ανέφεραν διοικητικά στελέχη της Nissan στο Τόκιο, η εταιρεία θα εξακολουθήσει να κατασκευάζει οχήματα στην Ιαπωνία για εξαγωγές στη διεθνή αγορά, όπως το δημοφιλές όχημα πολλαπλών χρήσεων Rogue SUV, καθώς και το ηλεκτροκίνητο Leaf. Ο λόγος είναι ότι η συγκεκριμένη διαδικασία ελέγχου τελικού σταδίου για τα οχήματα που διατίθενται στην εγχώρια αγορά της Ιαπωνίας δεν διενεργείται για όσα κατευθύνονται προς τις αγορές του εξωτερικού.