Με δασμούς στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα απειλεί τώρα ο Τραμπ

Με δασμούς στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα απειλεί τώρα ο Τραμπ

2' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ανεβαίνουν οι τόνοι στον εμπορικό πόλεμο που έχει ήδη αρχίσει ανάμεσα στην Ουάσιγκτον και στους σημαντικότερους εταίρους της. Ο Αμερικανός πρόεδρος αρνείται, προς το παρόν, να εξαιρέσει την Ε.Ε. από τους δασμούς στον χάλυβα και στο αλουμίνιο, και την απειλεί με δασμούς στις εισαγωγές γερμανικών αυτοκινήτων, αν προχωρήσει σε αντίποινα. Τόσο το Βερολίνο όσο και η Κομισιόν ετοιμάζουν την αντεπίθεσή τους και προειδοποιούν ότι η στάση του οδηγεί σε γενικευμένο εμπορικό πόλεμο.

«Αν δεν μπορούν να αποφευχθούν οι μονομερείς κινήσεις, πρέπει να εξετάσουμε πώς μπορούμε να αντιδράσουμε», σχολίασε χθες η Γερμανίδα καγκελάριος. Προσέθεσε, όμως, ότι εξακολουθεί να προσβλέπει στη διεξαγωγή συνομιλιών, ώστε να διευθετηθεί το θέμα. Νωρίτερα, η Γερμανίδα υπουργός Οικονομίας Μπριγκίτε Τσίπρις προειδοποίησε τον Αμερικανό πρόεδρο ότι «θέτει σε κίνδυνο την παγκόσμια ελεύθερη οικονομία» και τόνισε ότι ο Ντόναλντ Τραμπ «δεν κατανοεί την αρχιτεκτονική της παγκόσμιας οικονομίας και απειλεί την ευημερία, την ανάπτυξη και την απασχόληση».

Η κ. Τσίπρις τόνισε, επίσης, πως η Ε.Ε. πρέπει να παραμείνει ενωμένη και να μην αφήσει τον Τραμπ να τη διχάσει, εξαιρώντας μεμονωμένες χώρες, όπως έκανε με τον Καναδά και το Μεξικό.

Για την Ε.Ε. διακυβεύονται πολλά, καθώς είναι ο σημαντικότερος προμηθευτής των ΗΠΑ σε χάλυβα, με φορτώσεις περίπου 5 εκατ. τόνων από το σύνολο των 35 εκατ. τόνων χάλυβα που εισάγει ετησίως. Η Γερμανία, ειδικότερα, θα δεχθεί πλήγμα αν ο Αμερικανός πρόεδρος επιβάλει, τελικά, δασμούς στις εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων, καθώς οι ΗΠΑ είναι μία από τις μεγαλύτερες αγορές για τα γερμανικά αυτοκίνητα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Ετσι, ο Μπερνάρντ Μάτες, επικεφαλής της Ενωσης Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών VDA, δήλωσε στη γερμανική οικονομική εφημερίδα HandelsbIatt, ότι πρέπει να αποφευχθεί ο εμπορικός πόλεμος με κάθε κόστος. Υπενθύμισε πως οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες απασχολούν 36.500 υπαλλήλους στις ΗΠΑ και άλλους 80.000 στις βιομηχανίες ανταλλακτικών γερμανικών αυτοκινήτων. Μιλώντας, άλλωστε, στη γερμανική εφημερίδα Bild am Sonntag η επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτ Βετστάγκερ, τόνισε πως, αν δεν κατορθώσει η Ε.Ε. να διασφαλίσει εξαίρεση από τους δασμούς, θα προχωρήσει στη λήψη αντιμέτρων.

Οι νέες απειλές του Αμερικανού προέδρου ακολούθησαν το αδιέξοδο στο οποίο περιήλθαν το Σάββατο οι σχετικές συνομιλίες της επιτρόπου Εμπορίου Σεσίλια Μάλστρομ με τον Αμερικανό εκπρόσωπο Εμπορίου Ρόμπερτ Λάιτχιζερ. Η κ. Μάλστρομ κατηγόρησε τον Αμερικανό πρόεδρο ότι επιχειρεί «να απειλήσει και να εκφοβίσει» τους Ευρωπαίους που, όμως, «δεν φοβούνται και θα αντισταθούν στον εκφοβισμό». Σε ό,τι αφορά τους ισχυρισμούς του Αμερικανού προέδρου ότι η Ε.Ε. είναι άδικη προς τις αμερικανικές βιομηχανίες, η κ. Μάλστρομ τόνισε ότι «η Ε.Ε. είναι μια πολύ ανοικτή αγορά», που επιβάλλει δασμούς 10% στις εισαγωγές αμερικανικών αυτοκινήτων, όταν οι ΗΠΑ επιβάλλουν δασμούς 25% στα ευρωπαϊκά φορτηγά και σε ορισμένα ρούχα δασμούς 40%.

Οι επιπτώσεις εκτιμάται, πάντως, πως θα είναι παγκόσμιες. Σχετική μελέτη του Bloomberg Intelligence υπολογίζει ότι αν οι ΗΠΑ επιβάλλουν δασμούς 10% στις εισαγωγές και υπάρξει αντίδραση από όλους τους εμπορικούς εταίρους της Ουάσιγκτον, το 2020 το παγκόσμιο εμπόριο θα είναι κατά 3,7% μικρότερο από αυτό που θα ήταν χωρίς τους δασμούς και η παγκόσμια οικονομία κατά 0,5% μικρότερη, δηλαδή το κόστος για την παγκόσμια οικονομία θα φτάσει στα 470 δισ. δολάρια. Εν τω μεταξύ, το θέμα επιφέρει κραδασμούς στο πολιτικό σύστημα των ΗΠΑ. Ο Ντόναλντ Τραμπ βρίσκει απέναντί του ορισμένους Ρεπουμπλικανούς και στο πλευρό του ορισμένους Δημοκρατικούς, όπως η γερουσιαστής Ελίζαμπεθ Γουόρεν που, αν και συνήθως επικρίνει τον Αμερικανό πρόεδρο, «χαρακτήρισε τους δασμούς τμήμα μιας διαδικασίας αναθεώρησης της εμπορικής μας πολιτικής».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή