ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συγχρηματοδότηση από Ε.Ε. στην κατασκευή εργοστασίων για μπαταρίες οχημάτων

sygchrimatodotisi-apo-e-e-stin-kataskeyi-ergostasion-gia-mpataries-ochimaton-2278338

Αναγνωρίζοντας τη μεγάλη δυναμική που έχει η αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στο άμεσο μέλλον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να επιτρέψει τις κρατικές επιδοτήσεις σχετικά με έρευνα για μπαταρίες οχημάτων. Επιπλέον, όπως αναφέρουν σε σχετικό άρθρο τους οι Financial Times, η Κομισιόν συγχρηματοδοτεί εταιρείες που θέλουν να κατασκευάσουν γιγαντιαία εργοστάσια μπαταριών. Είναι ένα μείζον θέμα για την Ευρωπαϊκή Ενωση, η οποία διαθέτει ορισμένες από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες διεθνώς, όπως, μεταξύ άλλων, οι γαλλικές Peugeot Citroen και Renault, καθώς και οι γερμανικές Volkswagen, Opel και BMW. Επιπλέον, ο κλάδος αυτός απασχολεί 13 εκατομμύρια άτομα και διαφαίνεται ο κίνδυνος να μείνει πίσω στον αγώνα για την κατασκευή μαζικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων – ο λόγος είναι πως εξαρτάται από μπαταρίες που κατασκευάζονται στη νοτιοανατολική Ασία. Κατά τον Κάρλος Γκοσν, διευθύνοντα σύμβουλο της Renault – Νissan – Mitsubishi, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία θα εξακολουθήσει να ευημερεί εάν κατασκευάζει τις δικές της μπαταρίες. Σήμερα το 80% της υπάρχουσας και μελλοντικής παραγωγικής ικανότητας στις μπαταρίες εντοπίζεται στην Ασία, με την Κίνα μόνο να κατασκευάζει το 69%. Οι ΗΠΑ κατασκευάζουν το 15% και η Ε.Ε. ούτε καν το 4%. «Η Ευρώπη αρνιόταν για πολλά χρόνια να αντιληφθεί τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση και το έκανε πρόσφατα», παρατηρεί η ερευνήτρια του Ινστιτούτου Μπρίγκελ, Σιμόν Ταλιαπιέτρα. «Τώρα μπορεί να κερδίσει τον χαμένο χρόνο, διότι διαθέτει βιομηχανία με μεγάλες δυνατότητες καινοτομίας και ικανούς επαγγελματίες».

Βάσει των σχεδιασθέντων, οι επιμέρους χώρες-μέλη της Ε.Ε. θα μπορούν να χρηματοδοτούν πλήρως ένα ερευνητικό πρόγραμμα αρκεί να εμπεριέχει και διασυνοριακές συνεργασίες. Η Ε.Ε. προβλέπει 200 εκατ. ευρώ για την έρευνα, 800 εκατ. ευρώ για την κατασκευή εγκαταστάσεων όπου γίνεται επίδειξη των δυνατοτήτων των μπαταριών, καθώς και 22 δισ. ευρώ για περιφέρειες που θέλουν να αναπτύξουν τη συγκεκριμένη βιομηχανία. Επίσης, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) διαθέτει δισεκατομμύρια για τη συγχρηματοδότηση κατασκευής ενός τεράστιου εργοστασίου, όπως εκείνο της Tesla στη Νεβάδα. Στην Ε.Ε. δραστηριοποιούνται 260 εταιρείες στο πλαίσιο της προμηθευτικής αλυσίδας και τέσσερις εξετάζουν το ενδεχόμενο κατασκευής του γιγαντιαίου εργοστασίου. Ειδικότερα, οι Saft, Siemens, Solvay και Manz συνεργάζονται για την κατασκευή φθηνότερων και αποδοτικότερων μπαταριών. Η Νοrthvolt έλαβε δάνειο 52,5 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ για την κατασκευή εγκαταστάσεων επίδειξης και έρευνας, ενώ η γερμανική κατασκευάστρια μπαταριών Varta θα συνεργαστεί με την αμερικανική Ford για μπαταρίες οχημάτων.