ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανορθόδοξες ενέργειες μακριά από τη διεθνή πρακτική στην ιδιωτικοποίηση της ΟΚΤΑ

Σχετικά με το άρθρο στο οικονομικό φύλλο της «K» την περασμένη Κυριακή με τίτλο «Σαμποτάζ στον αγωγό Θεσσαλονίκης – Σκοπίων» λάβαμε από τον πρόεδρο του Δ.Σ. της εταιρείας MAMIDOIL-JET OIL κ. Κυριάκο Μαμιδάκη την ακόλουθη επιστολή:

Σε σχέση με το άρθρο αυτό είμαστε υποχρεωμένοι να παρατηρήσουμε ότι δεν αντιλαμβανόμαστε την αναφορά στην εταιρεία μας, MAMIDOIL-JETOIL ΑΕΕΠ. Σε κάθε περίπτωση αφού αυτό γίνεται σε δύο σημεία θα πρέπει κατ’ αρχήν να θεωρήσουμε ότι δεν είναι πρόθεση της συντάκριάς σας να νοηθεί άμεσος ή έμμεσος συσχετισμός μας με τον χαρακτηρισμό «Σαμποτάζ», αποφεύγοντας έτσι να συντελέσουμε στη δημιουργία μεγάλου νομικού θέματος. Απλά διευκρινίζουμε ότι τα τελευταία 35 χρόνια, δηλαδή από πολύ πριν λειτουργήσει το διυλιστήριο των Σκοπίων το 1982, χωρίς ουσιαστικές διακοπές, συνεργαζόμαστε με την MAKPETROL. Το εν λόγω διυλιστήριο είχε υπογράψει με την εταιρεία μας σύμβαση για τη διακίνηση, μέσω των εγκαταστάσεών μας Θεσσαλονίκης, τουλάχιστον του 50% της συνολικής ποσότητας του αργού πετρελαίου που θα εισήγαγε η γιουγκοσλαβική ομοσπονδιακή κυβέρνηση για τη διύλισή του στο εν λόγω διυλιστήριο. Η σύμβαση αυτή ίσχυε συνεχώς μέχρι το 1992 που η FYROM αποσπάστηκε από τη Γιουγκοσλαβική Ομοσπονδία και έγινε ανεξάρτητο κράτος. Η εταιρεία μας το 1993 υπέγραψε με το διυλιστήριο (ΟΚΤΑ) σύμβαση δεκαετούς διάρκειας, για την αποκλειστική διακίνηση του αργού πετρελαίου, μέσω των εγκαταστάσεών μας της Θεσσαλονίκης, έναντι αμοιβής.

Μολονότι η σύμβαση αυτή λήγει το 2003 ο νέος ιδιοκτήτης της επιχείρησης, δηλαδή τα ΕΛΠΕ, μαζί με την κυβέρνηση της FYROM αυθαίρετα διέκοψαν την εκτέλεση της εν λόγω 10ετούς σύμβασης προκειμένου να διακινούν το εισαγόμενο αργό από την ΟΚΤΑ μέσω των εγκαταστάσεών τους και να εισπράττουν το αποθήκευτρο χωρίς όχι μόνο τη σύμφωνη γνώμη μας, αλλά ούτε καν την ενημέρωσή μας.

Για τους λόγους που προαναφέρθηκαν βρισκόμαστε σε δικαστική διαμάχη με την ΟΚΤΑ, όπως γράφετε στο άρθρο της εφημερίδας σας, παραλείποντας να αναφέρετε ότι δικαιωθήκαμε απολύτως και αναμένεται μόνο ο καθορισμός του ύψους της αποζημίωσης που θα μας καταβληθεί, παρά τα πρωτοφανή μέσα που μετέρχεται η ΟΚΤΑ για να αποφύγει την καταβολή της αποζημίωσης, τα οποία μέσα συνιστούν διαπλοκή αχαρακτηρίστου μεγέθους.

Οσον αφορά την πώληση από την εταιρεία μας πετρελαιοειδών προϊόντων στη MAKPETROL αυτή εκτελείται στη βάση σχετικής σύμβασης, ενώ η εισαγωγή των προϊόντων στη FYROM είναι αποκλειστικό πρόβλημα της MAKPETROL που υποχρεούται να διαθέτει τις απαιτούμενες άδειες από τις αρμόδιες αρχές της χώρας της.

Πρέπει όμως να σας κάνουμε γνωστό ότι στις αρχές αυτού του χρόνου η κυβέρνηση της FYROM υπέγραψε ενδιάμεση συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην οπία καθαρά αναφέρεται ότι σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να απαγορευτεί η ελευθέρα εισαγωγή προϊόντων προέλευσης Ε.Ε. στη χώρα αυτή λόγω οποιασδήποτε τυχόν μονοπωλιακής συμφωνίας. Στο πλαίσιο αυτό η MAKRETROL δικαιούται να εισάγει οποιεσδήποτε ποσότητες πετρελαιοειδών προϊόντων αρκεί να είναι προϊόντα που έχουν παραχθεί σε χώρα μέλος της Ε.Ε. αποκλειομένων των μονοπωλιακών δικαιωμάτων, ανεξαρτήτως των όποιων συμβάσεων τα παρέχουν. Επρεπε να γνωρίζει η ελληνική πλευρά, ως μέλος της Ε.Ε., όταν υπέγραφε τις συμφωνίες ότι τέτοιου είδους μονοπωλιακού χαρακτήρα συμβάσεις δεν ισχύουν, γνωστού όντως ότι η FYROM από τότε επεδίωκε ενδιάμεση συμφωνία με την Ε.Ε.

Η φιλοσοφία του αγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων, την οποία πρώτοι εμείς διατυπώσαμε ως ιδέα από το 1964 ήταν και είναι η σημαντική μείωση του κόστους μεταφοράς του αργού πετρελαίου, έτσι ώστε να μειωθεί το κόστος των παραγόμενων προϊόντων και έτσι το διυλιστήριο να έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ώστε να μη συμφέρουν οι εισαγωγές ετοίμων προϊόντων και αυτό πρέπει να επιδιώξουν μια ώρα αρχύτερα εάν θέλουν να επιβιώσει το διυλιστήριο, φυσικά σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό του. Αυτή, σε γενικές γραμμές, είναι η πραγματικότητα και κανένας εξ όσων γνωρίζουμε δεν «σαμποτάρει» την εγκατάσταση του αγωγού.

Επειδή η εταιρεία μας φαίνεται στο δημοσίευμα της εφημερίδας σας να σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με όσα συμβαίνουν σε σχέση με τον αγωγό και μάλιστα με τη χρησιμοποίηση της έννοιας «Σαμποτάζ», σας παρακαλούμε να δημοσιεύσετε στην ίδια θέση, με τα ίδια τυπογραφικά στοιχεία την παρούσα μας για την αποκατάσταση της αληθείας, όπως επιβάλλει η δημοσιογραφική δεοντολογία.

Ο υπογράφων ασχολείται στις επιχειρήσεις πετρελαίων και συνεργάζεται με τις πρώην γιουγκοσλαβικές δημοκρατίες από το 1964 και το διυλιστήριο των Σκοπίων πριν από την έναρξη κατασκευής του, οπότε και υπέγραψε τις σχετικές συμβάσεις διακίνησης αργού το 1979.

Με το κύρος της εμπειρίας μου διαπιστώνω ότι η όλη υπόθεση της ιδιωτικοποίησης της ΟΚΤΑ και οι έκτοτε χειρισμοί από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη κάνοντας κατάχρηση της δύναμης του ισχυρότερου, περιλαμβανομένων και των επισήμων αρχών των δύο χωρών, μοιάζει να έχει όλα τα στοιχεία ανορθόδοξων ενεργειών, τέτοιων που η 50ετής πείρα μου δεν έχει αντιμετωπίσει ως προηγούμενο, όπως π.χ. τα επίσημα κράτη με τα όργανά τους και από τις δύο πλευρές να καλύπτουν έστω και άθελά τους πράξεις που πολύ απέχουν από το να σέβονται τη διεθνή πρακτική και δεοντολογία.

Γι’ αυτό να προσέξει ο σεβαστός κ. υπουργός των Εξωτερικών, που, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμά σας, έχει επιληφθεί του θέματος, με κίνδυνο άθελά του να υποστηρίζει πράγματα αντίθετα με αυτά τα οποία στο πλαίσιο της Ε.Ε. η χώρα μας έχει προσυπογράψει.

Εάν θέλει να το κρίνει σκόπιμο, δεδομένης και της υπερενασχόλησής του, είμαστε πρόθυμοι να τον ενημερώσουμε χωρίς καμιά προκατάληψη και σκοπιμότητα. Βέβαιοι ότι θα εκτελέσετε το δημοσιογραφικό σας καθήκον, σύμφωνα και με τις διατάξεις που ισχύουν, διατελούμε. Με εκτίμηση – K. Μαμιδάκης – Πρόεδρος Δ.Σ.