ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εξαντλούνται τα τεχνάσματα της Β.Α.

Η Β.Α. τράβηξε ένα πολυπόθητο «κουνέλι» από το καπέλο. Η νέα πιστωτική διευκόλυνση ύψους 700 εκ. στερλινών (1,1 δισ. ευρώ) της επιλύει προβλήματα βραχυπρόθεσμης χρηματοδότησης. Ακόμα κι αν συνεχίσει να παρουσιάζει διαρροή 2 εκ. στερλινών ρευστού ημερησίως, η Β.Α. έχει πλέον τους πόρους ώστε ν’ αντιμετωπίσει μια παρατεταμένη κρίση. Η νέα διευκόλυνση -με εγγύηση 24 αεροσκάφη- έρχεται να συμπληρώσει το 1,1 δισ. στερλινών ρευστού που βρίσκεται ήδη στον ισολογισμό της Β.Α., 100 εκ. στερλίνες υπαρχουσών διευκολύνσεων και περίπου 1,5 δισ. στερλίνες περιουσιακών στοιχείων που πιστεύει ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει σε περίπτωση ακραίας δυσχέρειας.

Ωστόσο, τα τεχνάσματα της Β.Α. εξαντλούνται. Αντιμετωπίζει πλέον ένα σκληρό χειμώνα περικοπής κόστους, προκειμένου ν’ αντισταθμίσει την πτώση της επιβατικής κίνησης. Η πτώση κατά 25% τον Οκτώβριο είναι σημαντικά χειρότερη απ’ ό,τι κατά τον πόλεμο του Κόλπου. Σε εκείνη την περίπτωση η απελευθέρωση του Κουβέιτ σηματοδότησε σαφή νίκη και η επιβατική κίνηση χρειάστηκε περίπου ένα χρόνο για ν’ ανακάμψει. Ισως αυτή τη φορά η έκβαση να μην είναι τόσο σαφής, κάτι που σημαίνει ότι η αβεβαιότητα θα διατηρηθεί.

Δεδομένων των συνθηκών μοιάζει πιθανό να γίνουν νέες περικοπές θέσεων εκτός από τις 7.200 που ήδη έχουν εξαγγελθεί. Ωστόσο, τα προβλήματα της βιομηχανίας ίσως παράλληλα να δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες. Η χρεοκοπία κάποιων αερομεταφορέων θα επιτρέψει σε ανταγωνιστές να τονώσουν το μερίδιό τους στην αγορά και η ευάλωτη κατάσταση της βιομηχανίας είναι πιθανό να επισπεύσει την αποδοχή κινήσεων ενοποίησης εκ μέρους των αρχών.

Προς το παρόν η Air France και η Lufthansa μοιάζουν καλύτερα εξοπλισμένες, ώστε να επωφεληθούν. Η προχθεσινή κίνηση «εξαγοράζει» στην Β.Α. χρόνο και αποσοβεί κάθε άμεση ανάγκη αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου. Ομως αν η Β.Α. επιθυμεί ν’ ανταγωνιστεί αυτές τις εταιρείες, ίσως χρειαστεί να καταφύγει σε κάτι τέτοιο προκειμένου να βελτιώσει τον ισολογισμό της.

WΡΡ/Τempus

Πόσο ψηλό πρέπει να είναι το άλμα κάποιου που θέλει να «ξεγλιστρήσει» από την προσφορά του; Βάσει του κώδικα εξαγορών της Βρετανίας, η δοκιμασία ήταν ανέκαθεν σκληρή. Σήμερα, μετά την κατηγορηματική άρνηση της Επιτροπής Εξαγορών στη WPP, γνωρίζουμε πόσο ακριβώς σκληρή: πιο εύκολα παγώνει η Κόλαση παρά μια εταιρεία κατορθώνει να επικαλεσθεί ρήτρα «δυσμενούς αλλαγής», όπως έκανε ο διευθύνων σύμβουλος της WPP, σερ Μάρτιν Σορέλ, προκειμένου ν’ αποσύρει την προσφορά του για την Tempus. Τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου μπορεί να ήταν σοβαρά, ακόμα και πρωτοφανή. Ομως, η Κόλαση δεν πάγωσε…

Η επιτροπή δικαίως τοποθέτησε ψηλά τον πήχυ. Η υποβολή προσφοράς δεν είναι κάτι το οποίο «μπορεί να γίνεται χωρίς σκέψη». Μια προσφορά θα πρέπει να είναι λογική έστω κι αν οι συνθήκες επιδεινωθούν ραγδαία. Οπως το έθεσε η επιτροπή, «ο υποβάλλων την προσφορά δεν μπορεί να βασίζεται σε κάτι που θα γνώριζε αν είχε συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις του ν’ ανακοινώσει προσφορά μόνο μετά προσεκτική και υπεύθυνη μελέτη». Η ίδια η WPP επανέλαβε στις 11 Οκτωβρίου, αλλά και αυτή την εβδομάδα, ότι παραμένει πεπεισμένη για τα μακροπρόθεσμα στρατηγικά οφέλη της συνένωσής της με την Τempus.

Η έκκληση της WPP δεν κατόρθωσε να πείσει. Ομως η επιτροπή προχώρησε ακόμα περισσότερο απ’ όσο χρειαζόταν, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η μεταβολή θα πρέπει να είναι τόσο σημαντική ώστε να δικαιώνει, από νομική άποψη, την ακύρωση μιας σύμβασης.

Fast Retailing

Πάει κι άλλο ένα «θαύμα» του χώρου της λιανικής. Μετά τις Matalan και Hennes & Mauritz και πλέον και της ιαπωνικής Fast Retailing, οι επενδυτές θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν την «τρέλα» της τοποθέτησης υψηλών πολλαπλασιαστών σε ταχέως αναπτυσσόμενες εταιρείες λιανικών πωλήσεων που είναι απίθανο να διατηρήσουν αυτή την ανάπτυξη για διάστημα μεγαλύτερο του ενός ή των δύο ετών. Ενα κλασικό σύνθημα για πώληση είναι όταν μια εταιρεία λιανικής εξαγγέλλει την πρόθεσή της να επεκταθεί στο εξωτερικό, σαφής ένδειξη ότι εξαντλούνται οι ευκαιρίες της ν’ αναπτυχθεί σε εγχώριο επίπεδο.

Αυτή είναι η περίπτωση της αλυσίδας Uniqlo της Fast Retailing, η οποία προκαλεί σήμερα αίσθηση με το νέο κατάστημά της στη Βρετανία. Η κατά 25% πτώση των πωλήσεων του Οκτωβρίου έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου οφείλεται σε εφάπαξ παράγοντες που είναι μάλλον απίθανο να επαναληφθούν. Ομως οι συγκρίσεις του Νοεμβρίου θα είναι κι αυτές σκληρές. Τα νέα καταστήματα θα έχουν χαμηλότερες επιδόσεις, «αποσπώντας» πωλήσεις από τα ήδη υπάρχοντα.