Η ποντοπόρος ναυτιλία «σαλπάρει» στη Σοφοκλέους

Η ποντοπόρος ναυτιλία «σαλπάρει» στη Σοφοκλέους

3' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Α νοίγει, επιτέλους, ο δρόμος για την εισαγωγή της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ύστερα από μακροχρόνια προσπάθεια και μεγάλες περιπέτειες. Ηδη, έχει ετοιμασθεί μια δέσμη τροπολογιών που επιφέρει σαφείς αλλαγές στις διατάξεις του ν. 2843/2000 περί εισαγωγής στο ΧΑΑ μετοχών Εταιρειών Επενδύσεων Ποντοπόρου Ναυτιλίας (ΕΕΠΝ).

Οι τροπολογίες θα κατατεθούν εντός των προσεχών ημερών στη Βουλή, στο ν/σ για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας πιστεύεται θα ανοίξουν τον δρόμο για τη δημιουργία εταιρειών επενδύσεων ποντοπόρου ναυτιλίας, δεδομένου ότι οι διορθώσεις στον νόμο που έχουν επεξεργαστεί οι ειδικοί, θεωρείται ότι επιλύουν σε ικανοποιητικό βαθμό τα προβλήματα που είχαν διαπιστωθεί και κατέστησαν ουσιαστικά ανενεργό το ν. 2843/2000.

Σημαντικότερη αλλαγή είναι η άρση της υποχρέωσης που προέβλεπε ο νόμος για τις ΕΕΠΝ να έχουν επενδύσει το ενεργητικό τους, κατά την ημέρα υποβολής της αιτήσεως εισαγωγής στο ΧΑΑ, στο σύνολο των μετοχών έξι τουλάχιστον μονοβάπορων πλοιοκτητριών εταιρειών.

Στην τροπολογία του άρθρου 12 του νόμου που προωθείται στη Βουλή, δεν υπάρχει πλέον κανένας αντίστοιχος περιορισμός. Αντίθετα, προβλέπεται ότι το ενεργητικό των ΕΕΠΝ επενδύεται υποχρεωτικά: στο σύνολο των μετοχών και των ψήφων πλοιοκτητριών εταιρειών φορτηγών ποντοπόρων πλοίων. Η αξία κάθε επένδυσης προβλέπεται ωστόσο, ότι δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 50% της συνολικής λογιστικής αξίας του ενεργητικού της ΕΕΠΝ που σημαίνει εμμέσως, ότι οι ΕΕΠΝ είναι στην ουσία υποχρεωμένες να επενδύουν σε δύο τουλάχιστον μονοβάπορες εταιρείες ποντοπόρου ναυτιλίας.

Στις παραπάνω πλοιοκτήτριες εταιρείες μπορούν να περιλαμβάνονται και εταιρείες των οποίων ποντοπόρα πλοία βρίσκονται υπό ναυπήγηση, με την προϋπόθεση ότι το σύνολο της τελικής επένδυσης δεν υπερβαίνει το 30% του ενεργητικού των ΕΕΠΝ.

Το ενεργητικό των ΕΕΠΝ, εκτός από πλοιοκτήτριες εταιρείες ποντοπόρων πλοίων, μπορεί εναλλακτικά να επενδύεται:

– Σε μετρητά, τραπεζικές καταθέσεις και πιστωτικούς τίτλους ισοδύναμης αξίας.

– Στο 50% τουλάχιστον των μετοχών και ψήφων πλοιοκτητριών εταιρειών φορτηγών ποντοπόρων πλοίων.

– Σε μετοχές διαχειριστριών εταιρειών πλοίων.

– Σε ακίνητα ή κινητά πράγματα που εξυπηρετούν άμεσες λειτουργικές ανάγκες της ΕΕΠΝ ή των εταιρειών στις οποίες έχει επενδύσει κατά τα προβλεπόμενα από το νόμο.

Ωστόσο, οι επενδύσεις των ΕΕΠΝ, αθροιστικά, σε πλοιοκτήτριες εταιρείες φορτηγών ποντοπόρων πλοίων και σε μετρητά, τραπεζικές καταθέσεις και πιστωτικούς τίτλους ισοδύναμης ρευστότητας, δεν μπορούν να υπολείπονται του 75% της συνολικής λογιστικής αξίας του ενεργητικού της εταιρείας.

Σημαντικές τροποποιήσεις επέρχονται επίσης στο άρθρο 11 του ν. 2843/2000 που αφορά στη σύσταση ΕΕΠΝ, με βασικότερη τη μείωση κατά 2 δισ. δρχ. των απαιτούμενων κεφαλαίων. Ετσι από ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο ύψους 10 δισ. δρχ., που προέβλεπε ο ν. 2843/2000 για τη σύσταση ΕΕΠΝ, με την τροπολογία που προωθείται στη Βουλή, προβλέπεται ελάχιστο ύψος ιδίων κεφαλαίων 8 δισ. δρχ.

Κατά τον χρόνο επίσης υποβολής της αίτησης εισαγωγής της ΕΕΠΝ στο ΧΑΑ, το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας σε ενοποιημένη βάση, δεν επιτρέπεται να υπολείπεται του ποσοστού 20% επί της συνολικής λογιστικής αξίας του ενεργητικού της. Ο περιορισμός αυτός δεν ισχύει, όταν ο δανεισμός των ΕΕΠΝ ή θυγατρικής τους εταιρείας έχει τύχει -ολικά ή μερικά- πιστοληπτικής αξιολόγησης από διεθνώς ανεγνωρισμένο οίκο αξιολόγησης (rating agencies) σε ποσοστό το οποίο χαρακτηρίζεται διεθνώς ως «επενδυτικού βαθμού» (investment grade).

Αλλες σημαντικές αλλαγές που επέρχονται στον νόμο 2843/2000 με τις τροπολογίες που προωθούνται στη Βουλή, είναι η επιμήκυνση από 2 σε 3 χρόνια της προθεσμίας που έχουν οι ΕΕΠΝ από της συστάσεώς τους, προκειμένου να υποβάλουν αίτηση εισαγωγής των μετοχών τους στο ΧΑΑ, αλλά και η δυνατότητα που παρέχεται σε ανώνυμες εταιρείες του ν. 2190/1920, να μετατραπούν σε ΕΕΠΝ, με τροποποίηση του καταστατικού τους.

Σε ό,τι αφορά την εισαγωγή ΕΕΠΝ στο Χρηματιστήριο, επιτρέπεται και πριν από τη συμπλήρωση της πρώτης οικονομικής χρήσης, ενώ στο Ενημερωτικό Δελτίο προβλέπεται να αναγράφονται υποχρεωτικά οι παράγοντες κινδύνου που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις προοπτικές της εταιρείας.

Αξιοσημείωτες είναι και οι τροποποιήσεις που επέρχονται στο άρθρο 10 του νόμου, με τις οποίες, απαγορεύεται στις εισηγμένες στο ΧΑΑ εταιρείες να επενδύουν, άμεσα ή έμμεσα, σε ποντοπόρα πλοία ή σε εταιρείες διαχειρίστριες ποντοπόρων πλοίων ή να διαχειρίζονται οι ίδιες ποντοπόρα πλοία.

Της απαγόρευσης αυτής εξαιρούνται:

– Οι επενδύσεις σε μετοχές εταιρειών επενδύσεων στην ποντοπόρο ναυτιλία.

– Οι επενδύσεις των χρηματοδοτικών ιδρυμάτων που προκύπτουν στο πλαίσιο της χρηματοδοτικής τους δραστηριότητας.

– Οι επενδύσεις των εταιρειών επενδύσεων χαρτοφυλακίου που λειτουργούν κατά το νόμο 1969/91.

– Οι επενδύσεις που εξυπηρετούν λειτουργικές ανάγκες των εισηγμένων στο ΧΑΑ εταιρειών ή των εταιρειών στις οποίες συμμετέχουν.

Σε περίπτωση πάντως που εισηγμένη στο ΧΑΑ εταιρεία κατά τον χρόνο θέσης σε ισχύ του νόμου 2843/2000, παρεκκλίνει από τους περιορισμούς του άρθρου 11, και δεν περιλαμβάνεται στις εξαιρέσεις, έχει υποχρέωση εντός τριών μηνών από τη θέση σε ισχύ του νόμου, να γνωστοποιήσει στο Δ.Σ. του ΧΑΑ τη σύσταση ΕΕΠΝ, οι οποίες υποχρεούνται να υποβάλουν αίτηση εισαγωγής στο ΧΑΑ, εντός τριών ετών από τη σύστασή τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή