Ηλεκτρονική κυβέρνηση για την εξυπηρέτηση του πολίτη

Ηλεκτρονική κυβέρνηση για την εξυπηρέτηση του πολίτη

5' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας» (Μέτρο 2.2) χρηματοδοτούνται ενέργειες που αποσκοπούν στην αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών (ΤΠΕ) με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών από τη δημόσια διοίκηση σε πολίτες και επιχειρήσεις σε κεντρικό όσο και σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Οι στόχοι είναι:

– Η ανάπτυξη on-line εφαρμογών.

– Η χρήση ΤΠΕ για απλοποίηση και επανακαθορισμό διαδικασιών και επικοινωνίας εντός και μεταξύ δημοσίων υπηρεσιών σε όλη τη δημόσια διοίκηση.

– Η ηλεκτρονική δικτύωση των φορέων της δημόσιας διοίκησης σε κεντρικό, περιφερειακό, νομαρχιακό και τοπικό επίπεδο.

– Οι απαιτούμενες για τη σωστή λειτουργία των συστημάτων εγκαταστάσεις, καθώς και

– Η διευκόλυνση της διεπαφής σε κρίσιμους τομείς της δημόσιας διοίκησης με τον πολίτη και τις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στους εξής τομείς: στο δημοσιονομικό και χρηματοοικονομικό τομέα, στην κοινωνική ασφάλιση, στον τομέα της δικαιοσύνης, στην περιφερειακή ανάπτυξη και διοίκηση, στη διοικητική εξυπηρέτηση του πολίτη (π.χ. άδειες, πιστοποιητικά), στον τομέα των υπηρεσιών άμεσης βοήθειας και αντιμετώπισης έκτακτων περιστατικών, στην αναδιοργάνωση των υπηρεσιών της αγοράς εργασίας, σύμφωνα με το σχέδιο δράσης που αναφέρεται στο κείμενο της προτεραιότητας «Ανθρώπινοι Πόροι», σε συνεργασία και συντονισμό με την Διαχ. Αρχή του ΕΠΚτΠ.

– Η συνέχιση και ολοκλήρωση συναφών δράσεων του Β’ ΚΠΣ.

Ποιες δράσεις ενισχύονται

Κατηγορία Πράξεων 1: «Δημιουργία ΟΠΣ διαχείρισης της πληροφορίας με στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη».

Οι πράξεις της κατηγορίας αυτής, αφορούν στην εισαγωγή και αξιοποίηση πληροφοριακών συστημάτων με σκοπό την υποστήριξη και διευκόλυνση της διεπαφής με τον πολίτη (εφαρμογές, βάσεις δεδομένων, υλικό, περιφερειακά, λοιπά back-end συστήματα, κ.λπ.). Επισημαίνεται ότι τα συστήματα παροχής και διάθεσης πληροφοριών στην ουσία θα αποτελέσουν την ψηφιακή ραχοκοκκαλιά των δημόσιων φορέων, η οποία θα υποστηρίξει τους μηχανισμούς και τις δομές εξυπηρέτησης των πολιτών και δεν προσανατολίζονται σε ενδογενείς δραστηριότητες.

Οι παραπάνω δράσεις μπορούν να υλοποιηθούν συνδυαστικά με τις παρεμβάσεις λειτουργικού εκσυγχρονισμού, με στόχο τη διασύνδεση των νέων ΤΠΕ με τις διαδικασίες εξυπηρέτησης των πολιτών και περιλαμβάνουν δε ενδεικτικές δράσεις, όπως:

– Διοικητικός, λειτουργικός και οργανωτικός εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών που είναι κατεξοχήν υπεύθυνες για την εξυπηρέτηση του πολίτη.

– Αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών με τη συνεργασία των αρμόδιων φορέων.

– Αυτοματοποίηση διαδικασιών επικοινωνίας του πολίτη με τους δημόσιους φορείς με στόχο τη δυνατότητα δημιουργίας one stop shop (έκδοση πιστοποιητικών, αδειών, υποβολή αιτήσεων, κ.λπ.).

– Σύστημα κωδικοποίησης και αρχειοθέτησης (αποκατάσταση φθαρμένων – κατεστραμμένων εγγράφων, κωδικοποίηση και διαφύλαξη εγγράφων, οπτική αναγνώριση εντύπων, κ.λπ.).

– Ενίσχυση & οργάνωση υποδομών πληροφορικής των υπουργείων και των περιφερειακών υπηρεσιών τους με εφαρμογές βάσεων δεδομένων, υλικό υποστήριξης των βάσεων δεδομένων (data servers), συστήματα στατιστικής ανάλυσης πληροφοριών, εφαρμογές διαχείρισης μεγάλου όγκου πληροφοριών.

– Εφαρμογές και συστήματα υποστήριξης της ενημέρωσης των πολιτών και διάχυσης της πληροφορίας (e-mail servers, fax servers, υποδομές κέντρων κλήσης, συστήματα υποβοήθησης των πολιτών στη χρήση των εφαρμογών της δημόσιας διοίκησης κ.λπ.).

– Υποδομές για τη δημιουργία κόμβων στο Διαδίκτυο.

Κατηγορία Πράξεων 2: «Ανάπτυξη ψηφιακού περιεχομένου & μηχανισμοί διαχείρισης».

Το ψηφιοποιημένο υλικό (έντυπα, φόρμες, νομοθεσία, μητρώα, κ.λπ.) θα αξιοποιήσει τα πληροφοριακά συστήματα που θα αναπτυχθούν, από τα έργα της προηγούμενης κατηγορίας πράξεων, με σκοπό την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική πληροφόρηση των πολιτών και περιλαμβάνει ενδεικτικές δράσεις όπως:

– Κωδικοποίηση, συντήρηση και διάθεση της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας.

– Κωδικοποίηση, συντήρηση και διάθεση πληροφοριών υπουργείων.

– Ψηφιοποίηση εντύπων επικοινωνίας και υποβολής αιτήσεων αλλά και υλικό υποστήριξης της ψηφιοποιημένης επικοινωνίας (υπηρεσίες FAX, οδηγίες αποστολής εντύπων στα υπουργεία, οδηγίες ηλεκτρονικών συναλλαγών, κ.λπ.).

– Δομές συλλογής και επεξεργασίας στοιχείων που αφορούν την ενημέρωση των πολιτών με σκοπό την αποτελεσματικότερη τεκμηρίωση του ψηφιακού περιεχομένου.

Κατηγορία Πράξεων 3: «Ψηφιακή επικοινωνία & λειτουργική διασύνδεση».

Οι πράξεις της κατηγορίας αυτής συμβάλλουν στην υλοποίηση ενός μηχανισμού λειτουργικής (επιχειρησιακής) διασύνδεσης και ηλεκτρονικής (φυσικής) επικοινωνίας μεταξύ των δημόσιων υπηρεσιών και προσανατολίζονται στην υποστήριξη του μοντέλου επικοινωνίας των δημόσιων φορέων με νέες ΤΠΕ. Αξιοποιούν και εξειδικεύουν αντίστοιχες παρεμβάσεις που προδιαγράφονται στο Μέτρο 2.1. και περιλαμβάνουν ενδεικτικές δράσεις, όπως:

– Οριζόντια διασύνδεση φορέων της κεντρικής δημόσιας διοίκησης (υπουργεία).

– Κάθετη διασύνδεση υπουργείων με τους εποπτευόμενους φορείς.

– Διασύνδεση υπουργείων με φορείς της Ε.Ε.

– Εκσυγχρονισμός πανελλαδικών δικτύων και αποκέντρωση των πληροφοριακών συστημάτων.

Οι οποίες θα αποτελέσουν το μέσο για την ανάπτυξη ενός κοινού μοντέλου επικοινωνίας, ανάμεσα σε όλους τους φορείς της δημόσιας διοίκησης και την προσαρμογή του θεσμικού, λειτουργικού και οργανωτικού πλαισίου σε σύγχρονες πρακτικές εξυπηρέτησης των πολιτών.

Κατηγορία Πράξεων 4: «Διευκόλυνση της επικοινωνίας Δημόσιας Διοίκησης και πολιτών και συνεχής βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών». Οι δράσεις εστιάζονται στην απλοποίηση και στον επανακαθορισμό του χάρτη επιχειρησιακής επικοινωνίας των φορέων της Δ.Δ., με έμφαση στην αρτιότερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Η διεπαφή του πολίτη με τις υπηρεσίες του Δημοσίου πρέπει να υλοποιηθεί σε δυο επίπεδα:

1. Φυσική παρουσία, δηλαδή ύπαρξη γραφείων – κέντρων εξυπηρέτησης των πολιτών ιδίως σε απομακρυσμένες και απομονωμένες περιοχές.

2. Εφαρμογές άμεσης ψηφιακής εξυπηρέτησης των πολιτών με έμφαση στη μείωση του χρόνου παροχής υπηρεσιών και στη βελτίωση της ποιότητας των παροχών.

Η διάσταση αυτή περιλαμβάνει ενδεικτικές πράξεις, όπως:

– Δημιουργία σημείων ολοκληρωμένης εξυπηρέτησης των πολιτών. (one stop shop) με ιδιαίτερη έμφαση στις υπηρεσίες που παρέχουν οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και οι Δήμοι.

– Τηλεματικές υποδομές για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών (και ειδικά των ΑΜΕΑ) από την περιφερειακή διοίκηση.

– Συστήματα τηλεδιάσκεψης.

– Συστήματα ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης κοινού.

Προϋποθέσεις ένταξης των υπηρεσιών

Για την αποδοχή των υποβαλλόμενων προς ένταξη πράξεων (έργων), κρίνεται απαραίτητη η κάλυψη υπηρεσιών τουλάχιστον μέχρι και το 3ο Επίπεδο, από το προτεινόμενο προς υιοθέτηση μοντέλο ανάπτυξης ηλεκτρονικών υπηρεσιών 4 επιπέδων, ως εξής:

– 1ο Επίπεδο: Δημοσίευση κειμένων και πακέτων πληροφοριών της δημόσιας διοίκησης.

– 2ο Επίπεδο: Αλληλεπίδραση, παροχή πληροφοριών στους πολίτες με ηλεκτρονικά μέσα (e-mail, fax, κόμβοι FAQ, κ.λπ.).

– 3ο Επίπεδο: Συναλλαγή, δίνοντας τουλάχιστον τη δυνατότητα ηλεκτρονικής κατάθεσης αιτήσεων.

– 4ο Επίπεδο: Συνδυαζόμενες Υπηρεσίες, εξυπηρέτηση των πολιτών από κέντρα που προσφέρουν ενοποιημένες υπηρεσίες, οι οποίες αφορούν διαφορετικά επίπεδα και τμήματα της δημόσιας διοίκησης.

Επίσης, προϋπόθεση για την υποβολή προτάσεων από τους ενδιαφερόμενους φορείς είναι να λάβουν υπόψη τους τα Επιχειρησιακά Σχέδια για το διάστημα εφαρμογής του Ε.Π. ΚτΠ που εκπονούν τα υπουργεία και οι 13 Περιφέρειες, σε όλα τα στάδια εφαρμογής του μέτρου.

Ποιοι μπορούν να συμμετάσχουν

– Τα υπουργεία, ανεξάρτητες διοικητικές Αρχές και οι περιφέρειες, ΝΠΔΔ, Οργανισμοί Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού και Εταιρείες που ιδρύονται από το Ελληνικό Δημόσιο για την εκτέλεση συγκεκριμένων έργων.

– ΝΠΙΔ, εφόσον δεν έχουν παραγωγική ή εμπορική δραστηριότητα και η υλοποίηση του έργου τους εποπτεύεται άμεσα από υπηρεσία του Δημοσίου.

– «Κοινωνία της Πληροφορίας» Α.Ε.

Οροι χρηματοδότησης: Η δημόσια χρηματοδότηση είναι 100% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου. Προθεσμία υποβολής: Οι προτάσεις μπορούν να υποβάλλονται οποτεδήποτε.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή