ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ζημίες 100 δισ. στην ελληνική αεροπορική αγορά

Τα συμπτώματα της ύφεσης, που το τελευταίο διάστημα εκδηλώθηκαν με βιαιότητα, δημιουργούν τάσεις σμίκρυνσης της εγχώριας αεροπορικής αγοράς, καθώς την πλήττουν πριν αυτή ωριμάσει, μετά την απελευθέρωσή της, με συνέπεια για την τρέχουσα χρήση να αναμένονται, εκτός των άλλων, σωρευτικές ζημίες που θα αγγίξουν και τα 100 δισ. δρχ.

Στο καλάθι αυτών των ζημιών, εκτός της Ολυμπιακής Αεροπορίας, που φέτος θα ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, περιλαμβάνονται επιπλέον οι αρνητικές επιδόσεις των ελληνικών ιδιωτικών αερομεταφορέων Aegea- Cronus Airlines, AXOAirlines, αλλά και των δύο μεγαλύτερων νεοπαγών εταιρειών παροχής υπηρεσιών handling ground, Goldair Handling και Swissport.

Ηδη, οι δύο εταιρείες, το συγχωνευθέν σχήμα Aegea- Cronus και η ΑΧΟδρομολογούν περικοπές μισθών και μειώσεις προσωπικού, ενώ ήδη έχουν περιορίσει τα χειμερινά δρομολόγιά τους κατά 30% σε σχέση με τα αντίστοιχα περυσινά. Πρόσφατα ο κ. Θ. Λιακουνάκος εξασφάλισε την αποδοχή του ιπτάμενου προσωπικού για μειώσεις στις αποδοχές, ενώ η ηγεσία της Aegea- Cronus ζήτησε περικοπές στο μισθολόγιο κατά 15%, προωθεί για μερίδα εργαζομένων καθεστώς αδειών άνευ αποδοχών, ενώ ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο και για μαζικές απολύσεις, αν στη διάρκεια του χρόνου προκριθούν σενάρια μείωσης και του στόλου.

Από την άλλη, οι δύο εταιρείες ground handling που δραστηριοποιούνται ανταγωνιζόμενες την O.A., μετά το άνοιγμα της αγοράς των υπηρεσιών επίγειας αεροπορικής εξυπηρέτησης, μαζί με τις αυξημένες αποσβέσεις των νέων επενδύσεων στις οποίες προέβησαν πλήττονται και από τη νέα κρίση και προχωρούν σε απολύσεις και συρρίκνωση. Στην Goldair Handling είναι ρευστό και το μετοχικό σχήμα, μετά την αποχώρηση της Αegea(ήλεγχε το 22%), ενώ η Swissport ετοιμάζεται και για νέες περικοπές.

Στην O.A. τα σχέδια επί χάρτου περισσεύουν και μετά τις «εντολές» ΑΧΟπου εφάρμοζε η διοίκηση της εταιρείας, τώρα αναμένει το business plaτις IAS, η οποία αρχίζει από σήμερα διαπραγματεύσεις με τη σύμβουλο της κυβέρνησης CSFB με άδηλο το αποτέλεσμα, καθώς τίθενται όροι εκατέρωθεν. H κυβέρνηση απαιτεί να διευκρινισθεί το μετοχολόγιο και το ποιος θα ασκεί το management από μέρους της IAS, ενώ το πολυμετοχικό venture capital απαιτεί να μην αλλάξει το περιουσιαστικό status και το προϊόν της O.A., αλλά και να μην γίνουν περαιτέρω περικοπές δρομολογίων.