Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχασαν το… τρένο και κινδυνεύουν να πληρώσουν 9,5 εκατ. ευρώ στον ΟΣΕ

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχασαν το… τρένο και κινδυνεύουν να πληρώσουν 9,5 εκατ. ευρώ στον ΟΣΕ

2' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για αδιαφανείς διαδικασίες στην ιδιωτικοποίηση του Σκαραμαγκά έκανε χθες λόγο ο πρόεδρος του ΣΕΒ Οδυσσέας Κυριακόπουλος, ανοίγοντας μια πληγή που δεν είχε κλείσει ποτέ.

Η κυβέρνηση και ειδικότερα ο κ. Χριστοδουλάκης είχαν «παιδευτεί» τα μάλα μέχρι να πωλήσουν τον Σκαραμαγκά στη HDW, διασφαλίζοντάς του μάλιστα μια τεράστια προίκα από στρατιωτικές προμήθειες (υποβρύχια φρεγάτες κ.λπ.) που αγγίζει το 1 τρισ. δραχμές.

Χαρακτηριστικό είναι ότι για χάρη του Σκαραμαγκά η Ελλάδα αγόρασε ακριβότερα τα υποβρύχια που κατασκευάζονται σήμερα στην Ελλάδα.

Οι νέοι αγοραστές αντιλαμβάνονται τώρα τα ποικίλα προβλήματα της ιδιωτικοποίησης με πρώτο απ’ όλα τη σύμβαση με τον ΟΣΕ, βάσει της οποίας ο Σκαραμαγκάς υποχρεούται να πληρώσει ρήτρες 9,5 εκατ. ευρώ, αφού δεν πρόκειται να παραδώσει τα περίπου 900 βαγόνια στον χρόνο που είχε υποσχεθεί.

Η υπόθεση μοιάζει αστεία και το σημαντικότερο, ουδείς από τους κυβερνητικούς παράγοντες (που γνώριζαν το θέμα και υπόσχονταν λύσεις πριν από την ιδιωτικοποίηση) ασχολείται σήμερα μ’ αυτό.

Αρμόδιοι υπουργοί αρνούνται ακόμα και να απαντήσουν στα τηλέφωνα, αποδεικνύοντας με τον καλύτερο τρόπο την αδιαφορία τους για τα πάντα που βρίσκονται πίσω από τη βιτρίνα και δεν τους διασφαλίζουν προβολή.

Σήμερα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά επιδιώκουν την ανανέωση των συμβάσεων με καθορισμό νέων χρονοδιαγραμμάτων, βάσει των οποίων τα βαγόνια εκτιμάται ότι θα παραδοθούν περίπου σε μία διετία.

Ωστόσο ο ΟΣΕ, πιεζόμενος αφενός από τις αυξημένες ανάγκες σε συρμούς, που δημιουργεί η διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων, και αφετέρου καλυπτόμενος από τις ποινικές ρήτρες που έχει διασφαλίσει σε περίπτωση καθυστερήσεων με βάση τις αρχικές συμβάσεις, αρνείται την ανανέωσή τους.

Ποινικές ρήτρες

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα Ναυπηγεία προτείνουν, είτε την πληρωμή των ποινικών ρητρών που ανέρχονται σε 9,5 εκατ. ευρώ περίπου, είτε την παραλαβή από τον ΟΣΕ «υποκατάστατων τρένων» για την κάλυψη των καθυστερήσεων. Τα υποκατάστατα τρένα η HDW προτείνει να είναι έτοιμα βαγόνια άλλων εταιρειών (Bombardier, Siemens, Temoinsa, Stadler) ώστε να γλιτώσει τις ρήτρες για την εκπρόθεσμη παράδοση.

Ο ΟΣΕ όμως, προκειμένου να υπογράψει την ανανέωση των συμβάσεων, ζητεί και την πληρωμή των ποινικών ρητρών και την υποκατάσταση των βαγονιών, κάτι που η HDW αρνείται λόγω του πολλαπλάσιου κόστους που δημιουργεί η απαίτηση αυτή, το οποίο εκτιμάται σε 40-50 εκατ. ευρώ.

Φημολογείται, πάντως, ότι η κατασκευή των βαγονιών είχε αναληφθεί με την υποχρέωση να γίνει στην Ελλάδα, κάτι που είναι αντίθετο με την προτεινόμενη λύση για βαγόνια που θα έλθουν έτοιμα από το εξωτερικό. Το στοιχείο αυτό χρησιμοποιούν (ως απειλή) και οι ανταγωνιστές του Σκαραμαγκά, οι οποίοι θέλουν να επωφεληθούν από την αδιέξοδη κατάσταση που τείνει να δημιουργηθεί στο μεγαλύτερο ελληνικό ναυπηγείο.

Οι συμβάσεις

Για την ιστορία να θυμίσουμε ότι οι συμβάσεις του ΟΣΕ και ειδικότερα η ανάληψη των ποινικών ρητρών από την HDW ήταν από τα «αγκάθια» της πώλησης των Ναυπηγείων. O ΟΣΕ και ο ΗΣΑΠ είχαν υπογράψει από το 1997 επτά συνολικά συμβάσεις (6 συμβάσεις του ΟΣΕ και 1 του ΗΣΑΠ) για την κατασκευή βαγονιών με παράδοση από το 2001.

O Σκαραμαγκάς με την υπογραφή των συμβάσεων εισέπραξε ως προκαταβολή 22 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούσε στο 15% της συνολικής αξίας, έργου ύψους 145 εκατ. ευρώ.

Η προκαταβολή «φαγώθηκε» τάχιστα και χρησιμοποιήθηκε για να καλυφθούν ανάγκες μισθοδοσίας των Ναυπηγείων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή