H Εγνατία πάει… διακοπές μαζί με τους φίλους της

H Εγνατία πάει… διακοπές μαζί με τους φίλους της

3' 54" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στις 6 Ιουνίου 2003, με σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ της ΑΚΤΩΡ και της εταιρείας Εγνατία Οδός A.E., κατόπιν εγκρίσεως του διοικητικού συμβουλίου της τελευταίας, ανατέθηκε στην τεχνική εταιρεία το έργο «Επείγουσα αποκατάσταση ζημιών από φυσικές καταστροφές έτους 2003 στις Κυκλάδες: Νήσοι Μήλος, Κίμωλος, Φολέγανδρος και Σίκινος». O αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 3,28 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) και το ύψος της σύμβασης ανήλθε σε 3,22 εκατ. ευρώ. Πέντε ημέρες μετά η τεχνική εταιρεία Παντεχνική υπέγραψε αντίστοιχη σύμβαση που αφορούσε τη νήσο Σίφνο, συνολικού ύψους 3,22 εκατ. ευρώ (αρχικός προϋπολογισμός έργου 3,28 εκατ. ευρώ). Στην ίδια εταιρεία είχε ανατεθεί λίγες εβδομάδες νωρίτερα (αριθμός απόφασης Δ.Σ. της Εγνατίας Οδού 337/2/15.5.2003) το έργο «Βελτίωση επαρχιακής οδού Νεοχωρίου – Παραμυθιάς – Ελευθεροχωρίου, προϋπολογισμού 3,2 εκατ. ευρώ (ύψος σύμβασης 3,09 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ).

Περίεργη σύμπτωση

Εν μέσω των εξαγγελιών περί διαφάνειας, το ΥΠΕΧΩΔΕ χρησιμοποίησε ως «όχημα» την εταιρεία Εγνατία Οδό A.E., μια εταιρεία που συστάθηκε για την παρακολούθηση και συντονισμό των έργων στον φερώνυμο οδικό άξονα, για να προχωρήσει σε απευθείας αναθέσεις έργων, συνολικού ύψους περί τα 50 εκατ. ευρώ, στα νησιά του Αιγαίου, ώστε να αποκατασταθούν οι ζημιές από τις φυσικές καταστροφές του περασμένου χειμώνα. Ούτως ή άλλως, η Εγνατία Οδός A.E. έχει συνηθίσει τους κατασκευαστές σε απευθείας αναθέσεις έργων τα οποία (κατά σύμπτωση;) έχουν προϋπολογισμό κάτω των τριών εκατ. ευρώ. O προϋπολογισμός τους είναι λίγο χαμηλότερος από το όριο που έχει τεθεί προκειμένου να ελεγχθεί μια σύμβαση από το Ελεγκτικό Συνέδριο…

Πριν επεκτείνει την παρουσία της στα νησιά του Αιγαίου, η Εγνατία Οδός A.E. είχε ακολουθήσει το ίδιο μοντέλο σε αρκετές άλλες περιπτώσεις. Το ίδιο συνέβη για παράδειγμα στην περίπτωση του έργου «Ασφαλτικές εργασίες από Χ.Θ. 20+240 έως Χ.Θ. 35+216 στο τμήμα Κοζάνη – Γαλανί – Πολύμυλος», προϋπολογισμού 2,6 εκατ. ευρώ, που ανατέθηκε στην Εμπεδος. Το ίδιο συνέβη και στα έργα «Εργασίες προστασίας στο τμήμα παράκαμψης Γρεβενών» (προϋπολογισμού 2,6 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ) και «Βελτίωση οδού Γρεβενών – Κρανίας/Παράκαμψη οικισμού Κρανιάς» (προϋπολογισμού 2,7 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ) που ανατέθηκαν στη ΒΙΟΤΕΡ.

Αποφυγή ελέγχων

«Αν δει κανείς την ομοιότητα των προϋπολογισμών των έργων που ανατίθενται από την εταιρεία Εγνατία Οδός A.E. θα καταλάβει αμέσως ότι πρόκειται για μια διαδικασία αποφυγής του ελέγχου νομιμότητας της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο», υποστηρίζουν οι κατασκευαστές. Από την άλλη πλευρά, αρκετοί θα πουν ότι πρόκειται περί συμπτώσεως και ότι, τέλος πάντων, τα συγκεκριμένα έργα είναι επεκτάσεις και υπάρχει κάποια συνάφεια μεταξύ τους.

Ομως, τι συνέβη στην περίπτωση των νησιών του Αιγαίου όπου εμφανίζεται η ίδια εταιρεία να αναθέτει απευθείας σωρεία έργων σε εργολάβους του κατασκευαστικού λόμπι που δεν διαθέτουν και τις νόμιμες προϋποθέσεις για να τα αναλάβουν; Με βάση τη νομοθεσία περί δημοσίων έργων, οι εταιρείες της ανώτατης τάξης του εργοληπτικού πτυχίου, όπως η ΑΚΤΩΡ και η Παντεχνική, δεν μπορούν να αναλάβουν έργα τόσο χαμηλού προϋπολογισμού. Εργα της τάξης των τριών εκατ. ευρώ ή και ακόμα μεγαλύτερα έχουν δικαίωμα να αναλάβουν μικρότερες εργοληπτικές επιχειρήσεις που φυσικά δεν ανήκουν στην ανώτατη τάξη και στο εργοληπτικό κατεστημένο. Οπως είναι γνωστό, οι εταιρείες της νέας ανώτατης (Z΄) τάξης μπορούν να διεκδικήσουν έργα με προϋπολογισμό μεγαλύτερο των 27 εκατ. ευρώ.

Το… παράθυρο

Η απάντηση στο ερώτημα για το πώς κατάφεραν οι μεγαλοεργολάβοι να αναλάβουν (μάλιστα με απευθείας ανάθεση) και τα μικρά έργα στα νησιά του Αιγαίου, υπερφαλαγγίζοντας τους μικρότερους ή τους τοπικούς κατασκευαστές, είναι απλή: Οι δημόσιες υπηρεσίες δεσμεύονται από τις Διατάξεις 1418/84 του νόμου 2362/95 αλλά και γενικότερα των κοινοτικών διατάξεων για να αναθέσουν έργα με προϋπολογισμούς μεγαλύτερους από τέσσερα έως πέντε εκατ. δραχμές. Οι «εγκέφαλοι» του ΥΠΕΧΩΔΕ ανακάλυψαν, όμως, τον Κανονισμό Ανάθεσης και Εκτέλεσης Εργων της εταιρείας Εγνατία Οδός A.E., ο οποίος στην δεύτερη παράγραφο του άρθρου 3 («Διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης έργων»), αναφέρει: «Επιφυλασσόμενης της ισχύος της διατάξεως του άρθρου 4 παρ. 2γ’ του Ν. 1418/1984, η εταιρεία μπορεί να αναθέσει σε εργοληπτικές επιχειρήσεις απ’ ευθείας ή με διαγωνισμό μεταξύ περιορισμένου αριθμού προσκαλουμένων επιχειρήσεων, χωρίς δέσμευση από τις διατάξεις περί κατωτάτων ορίων (σ.σ. δηλαδή ανεξαρτήτως εργοληπτικού πτυχίου), την εκτέλεση μικρών έργων, προϋπολογισμού κάτω των 5,0 εκατ. δραχμών».

«Τεμαχίζοντας» τα έργα

Οσοι σκέφτηκαν τις απευθείας αναθέσεις στους φίλα προσκείμενους μεγαλο-κατασκευαστές κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τρία προβλήματα: 1ον) την αναφορά, στον κανονισμό της εταιρείας Εγνατία Οδός A.E., σύμφωνα με την οποία οι απευθείας αναθέσεις μπορούν να γίνουν «επιφυλασσόμενης όμως της ισχύος του νόμου 1418/84» που δεν επιτρέπει απευθείας αναθέσεις σε έργα τέτοιων προϋπολογισμών, 2ον) την ανάγκη αλλαγής του σκοπού της εταιρείας, και 3ον). το γεγονός ότι τα έργα δεν ήταν μικρού προϋπολογισμού αν ανετίθεντο ως ενιαίο σύνολο. Το πρώτο πρόβλημα (δηλαδή η πρόβλεψη του νόμου) αγνοήθηκε, το δεύτερο πρέπει να λύθηκε με υπουργική απόφαση και το τρίτο λύθηκε με την κατάτμηση των έργων σε μικρά κομμάτια, ώστε να αποφευχθεί παράλληλα και ο έλεγχος των συμβάσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Με ένα σμπάρο, δυο τρυγόνια…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή