ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

H Αθήνα δεν προσελκύει γραφεία επιχειρήσεων

Αρνητικά είναι για την πόλη της Αθήνας τα συμπεράσματα πρόσφατης έρευνας της Cushman&Wakefild με θέμα ποιες πόλεις προτιμούν οι κορυφαίες ευρωπαϊκές χώρες να διατηρούν γραφεία και να δραστηριοποιούνται. Το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα, η έλλειψη ειδικευμένου εργατικού δυναμικού, το υψηλό κόστος των γραφειακών χώρων και το περιορισμένο συγκοινωνιακό δίκτυο, τόσο μεταξύ εγχώριων όσο και διεθνών προορισμών, συγκαταλέγονται στους αρνητικούς παράγοντες της πρωτεύουσας. H βελτίωση των υποδομών, η δημιουργία περισσοτέρων σύγχρονων γραφειακών χώρων και κυρίως η προβολή που θα εξασφαλίσει η πόλη μέσω των Ολυμπιακών Αγώνων διαμορφώνουν ευοίωνες προοπτικές. Μόνο που οι αρμόδιοι φορείς πρέπει να καταβάλουν μεγαλύτερη προσπάθεια, δεδομένου ότι, όπως προκύπτει από την έρευνα, η Αθήνα υστερεί έναντι των υπολοίπων ευρωπαϊκών πόλεων στο κατά πόσο προωθεί την προβολή της.

Σύμφωνα με την έρευνα της C&W, που δραστηριοποιείται και στη χώρα μας συνεργαζόμενη με τη Sotiropoulos Bross, τα κορυφαία ευρωπαϊκά επιχειρηματικά κέντρα παραμένουν το Λονδίνο, το Παρίσι και η Φρανκφούρτη. Μέχρι την έβδομη θέση συναντάμε με τη σειρά τις Βρυξέλλες, το Αμστερνταμ, τη Βαρκελώνη και τη Μαδρίτη, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι η πρώτη επτάδα δε παρουσιάζει καμία μεταβολή σε σχέση με το 2002. H Αθήνα βρίσκεται στην 30ή θέση του σχετικού πίνακα, υποχωρώντας κατά δύο θέσεις συγκριτικά με το 2002.

Βασικά κριτήρια

Η εξασφάλιση εύκολης και άμεσης πρόσβασης στις αγορές σε συνδυασμό με τη διαθεσιμότητα ειδικευμένων στελεχών που να γνωρίζουν καλά την τοπική αγορά αποτελούν βασικό κριτήριο για να επιλέξει μια εταιρεία το που θα δημιουργήσει γραφεία ή σημείο πώλησης. Είναι ενδεικτικό ότι τα στοιχεία αυτά θεωρούνται σημαντικά για το 58% και 57% αντίστοιχα του δείγματος των 501 εταιρειών που χρησιμοποίησε στην έρευνά της η C&W με το Λονδίνο να θεωρείται η καλύτερη επιλογή. To 56% θεωρεί επίσης σημαντικό την ποιότητα και την αξιοπιστία του συγκοινωνιακού δικτύου με το Παρίσι να διαθέτει τις καλύτερες αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες, ενώ το 49% δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα των τηλεπικοινωνιών. Αρκετές επιχειρήσεις (39%) λαμβάνουν υπ’ όψιν τους το κόστος του εργατικού δυναμικού με τη Βαρσοβία να αποτελεί την καλύτερη επιλογή βασει αυτού του κριτηρίου. Στην ερώτηση αυτή η Αθήνα βρίσκεται στην 9η θέση που είναι και η καλύτερη της επίδοση στο σύνολο του ερωτηματολογίου της έρευνας. Το Δουβλίνο υπερτερεί σε ό,τι αφορά το νομικό και θεσμικό πλαίσιο και η Βαρκελώνη ξεχωρίζει για την ποιότητα ζωής που προσφέρει σε στελέχη και υπαλλήλους. Επίσης, για ένα καθόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό επιχειρήσεων (14%) η ατμοσφαιρική ρύπανση μπορεί να επηρεάσει άμεσα την επιλογή τους. Στην ερώτηση ποια πόλη προωθεί καλύτερα την εικόνα και τα προτερήματά της η Βαρκελώνη συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ποσοστό με 19%, αποδεικνύοντας ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες αποτελούν μεγάλη ευκαιρία για την πόλη που τους φιλοξενεί, αρκεί βεβαίως να την εκμεταλλευτεί με τον σωστό τρόπο. H Μαδρίτη συγκεντρώνει τις προτιμήσεις του 17% των ερωτηθεντων και το Δουβλίνο, στηριζόμενο στο δόγμα του «ιρλανδικού μοντέλου ανάπτυξης» εξασφαλίζει την προτίμηση του 16%. H Αθήνα βρίσκεται εκτός της πρώτης 20αδας, με ποσοστό χαμηλότερο του 4%. Στο κατά πόσο οι πόλεις βελτιώνονται, Βαρκελώνη και Μαδρίτη κυριαρχούν (17% και 14%), ακολουθεί το Βερολίνο, αλλά δυστυχώς η Αθήνα δεν περιλαμβάνεται μεταξύ των απαντήσεων, παρά την αισθητή βελτίωση των υποδομών αλλά και τις αναπλάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί. Ισως αυτό να οφείλεται στο ότι μεταξύ των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα μόνο το 12% διαθέτει γραφεία ή σημεία πώλησης στην ελληνική πρωτεύουσα.

Ανατολικά…

Αντιθέτως, το 45% των επιχειρήσεων είναι παρούσες στο Παρίσι, ενώ το 42% στο Λονδίνο. Σύμφωνα με την ανάλυση της C&W, πάντως, το γεγονός ότι καμία πόλη δε συγκεντρώνει το 50% του δείγματος μαρτυράει τα μεγάλα περιθώρια επέκτασης των επιχειρήσεων στην Ευρώπη.

Κοιτάζοντας στο μέλλον η πόλη που κερδίζει τις εντυπώσεις και εμφανίζει τις πιο ευοίωνες προοπτικές είναι η Μόσχα. Στην ερώτηση «σε ποια πόλη πρόκειται να επεκτείνεται τις δραστηριότητές σας στην επόμενη πενταετία» αποτυπώνεται με τον καλύτερο τρόπο η δυναμική που δημιουργεί η διεύρυνση της E.E. Βάσει των επιχειρήσεων που απάντησαν οι περισσότερες (46) επιλέγουν τη Μόσχα, η Βαρσοβία, η Πράγα, η Βουδαπέστη και το Παρίσι ακολουθούν, ενώ η Αθήνα βρίσκεται στα σχέδια 9 επιχειρήσεων. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το Πεκίνο δείχνει να έλκει τις ευρωπαϊκές εταιρείες και ακολουθούν το Σάο Πάολο και το Τόκιο.