Χρονιά επιτευγμάτων το 2003 για την ελληνόκτητη ναυτιλία

Χρονιά επιτευγμάτων το 2003 για την ελληνόκτητη ναυτιλία

2' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σημαντικές επιτυχίες καταγράφει για το 2003 η ελληνόκτητος ναυτιλία, καθώς πέτυχε να αυξήσει εντυπωσιακά το μέγεθός της και να αντιπροσωπεύει το 18,3% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε τόννους dwt και το 48,5% σε dwt της κοινοτικής ναυτιλίας. Την ίδια στιγμή η ελληνόκτητος ναυτιλία προχώρησε στη ναυπήγηση σύγχρονων μονάδων που δικαιωματικά εξασφαλίζουν ελληνικό προβάδισμα στο διεθνές εγχείρημα του «Quality Shipping».

Με στοιχεία Οκτωβρίου του 2003 οι υπό εκτέλεση παραγγελίες των Ελλήνων πλοιοκτητών ανήλθαν σε 238 πλοία συνολικής χωρητικότητας 21,7 εκατομμυρίων dwt, δηλαδή επένδυση η οποία υπερβαίνει το ύψος δύο ετήσιων κρατικών προϋπολογισμών!

Κριτική

Τα ανωτέρω στοιχεία παρουσιάσθηκαν στην ομιλία του προέδρου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (EEE) κ. Νίκου Ευθυμίου κατά τη διάρκεια της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης των μελών της. O ίδιος, όμως, άσκησε και κριτική στην ασκούμενη ναυτιλιακή πολιτική, τονίζοντας ότι οι αρμόδιοι δεν έχουν κατανοήσει ότι η εθνική οικονομία ταυτίζεται με την μοίρα της ναυτιλίας.

Ναυτιλιακό συνάλλαγμα

Κατά το 2003 σύμφωνα με την Εκθεση του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (IOBE), το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στη χώρα μας ανήλθε, κατά προσέγγιση, στα 9 δισ. ευρώ και το πλεόνασμα στον τομέα των μεταφορών παρουσιάζει μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης κατά 17,8%. Να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια του 1997 οι συναλλαγματικές εισροές ανήλθαν στα 1,7 δισ. ευρώ και το 2002 έφθασαν στα 8,5 δισ. ευρώ.

Η θετική αυτή εξέλιξη στο ναυτιλιακό συνάλλαγμα δεν μπορεί, ωστόσο, να αξιοποιηθεί πλήρως από την εθνική οικονομία. Ενα μεγάλο μέρος του συναλλάγματος που εισρέει την ίδια στιγμή διαρέει στο εξωτερικό καθώς απουσιάζει η σωστή ναυτιλιακή πολιτική και η επαρκής υποδομή υπηρεσιών και προς το πλοίο και προς την ναυτιλιακή επιχείρηση.

Ετσι, λοιπόν, ενώ ο ελληνικός εφοπλισμός δημιουργεί εν μέσω σκληρού ανταγωνισμού και σε μια άκρως παγκοσμιοποιημένη αγορά, η Ελληνική Πολιτεία αδυνατεί να αντιληφθεί πως η ναυτιλία είναι εργαλείο οικονομικής ευημερίας και εθνικής ισχύος με ουσιαστικά ανύπαρκτο κόστος για τον Ελληνα φορολογούμενο.

«Οποτε ελήφθησαν μέτρα από την Πολιτεία δεν είχαν την απαιτούμενη τόλμη και ευρύτητα ώστε να συνδεθεί η ναυτιλία με την οικονομία της χώρας μας και η εξαιρετική δυναμική της προστιθεμένης αξίας να αναζωογονήσει την υποτονική εθνική παραγωγικότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΕΕΕ.

Το ΥΕδεν βοήθησε…

Ενα θέμα που απασχόλησε κατά τη διάρκεια του 2003 τον εφοπλισμό ήταν οι εξελίξεις των Permanent Means of Access. Πρόκειται για τη συμμόρφωση με το νέο κανονισμό του IMO που προβλέπει τον εφοδιασμό των πλοίων με μόνιμα μέσα πρόσβασης και ελέγχου και τεχνικές απαιτήσεις εφαρμογής τους, ο οποίος θα ισχύσει τον Ιανουάριο του 2005 για τα νέα δεξαμενόπλοια άνω των 500gt και bulk carriers άνω των 20.000 gt.

H EEE είχε σοβαρότατες επιφυλάξεις, γνωστές στο υπουργείο, αλλά ο Κανονισμός υιοθετήθηκε μέσα στο θερμό κλίμα των ημερών του «Prestige», χωρίς να ληφθούν υπ’ όψιν τα προβλήματα που επισημάνθηκαν εγκαίρως από τους Ελληνες πλοιοκτήτες στην περίπτωση εφαρμογής τους. «Προτείναμε στο ΥΕνα διατυπώσει ρητή αντίρρηση για την εφαρμογή του Κανονισμού, με τη βεβαιότητα ότι θα είχαμε την υποστήριξη των χωρών που θα μπορούσαν να συγκεντρώσουν το 50% της παγκόσμιας χωρητικότητας και επομένως να ανατραπεί ο συγκεκριμμένος Κανονισμός», ανέφερε ο κ. Ευθυμίου και συμπλήρωσε: «Το υπουργείο, όμως, προτίμησε τη διαδικασία της τροποποίησης των τεχνικών απαιτήσεων, υπέβαλε σχετική πρόταση στον οργανισμό και το θέμα θα επανεξετασθεί από την αρμόδια Επιτροπή του IMO στα τέλη Φεβρουαρίου».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή