ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αλλάζουν τα δεδομένα στην αγορά ένδυσης

Σαφή στροφή προς τα οικονομικότερα, σπορ και casual ενδύματα και υποδήματα διαπιστώνεται σταθερά στην ελληνική αγορά ένδυσης, το τελευταίο διάστημα, καθώς εκεί παρατηρείται εντονότερη κινητικότητα των καταναλωτών. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι ιδιαίτερα δυσμενείς συγκυρίες που χαρακτήρισαν ολόκληρο τον κλάδο το 2003, οι οποίες το ανέδειξαν σε οικονομικά εξαιρετικά «δύσκολο» έτος, ουσιαστικά οδήγησαν σε σταθεροποίηση της διαφαινόμενης τάσης, εξωθώντας αρκετές εμπορικές επιχειρήσεις να επανακαθορίσουν το προϊόντικό τους μίγμα, προκειμένου να ικανοποιήσουν την ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση του καταναλωτικού κοινού γι’ αυτά τα είδη.

Η εισαγωγή του ενιαίου νομίσματος, οι αυξήσεις σε σειρά προϊόντων οι οποίες «τρόμαξαν» τους καταναλωτές και οι αρνητικές καιρικές συνθήκες ώθησαν τον κλάδο να κινηθεί με σχετικά βραδείς ρυθμούς, καθώς η πλειονότητα των καταναλωτών εμφανίστηκε διστακτική να προβεί σε αγορές πριν από την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου. Ως εκ τούτου, οι περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους στην καλύτερη εξέλιξη του 2004, με ορόσημο τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων. Από αυτήν προσδοκώνται σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι του 2003, καθώς τουλάχιστον ο συνήθως εμπορικά νεκρός μήνας Αύγουστος φέτος αναμένεται να αποφέρει σημαντικό όγκο πωλήσεων. Η ραγδαία αύξηση της τουριστικής κίνησης εκτιμάται ότι θα τονώσει την κυκλοφορία χρήματος στην αγορά, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, συνεισφέροντας σημαντικά στο να εξελιχθεί το 2004 σε μια καλή χρονιά για τη λιανική γενικότερα.

Σε αυτό το πλαίσιο, ιδιαίτερα ευνοϊκές είναι οι συνθήκες που δημιουργούνται για τα αθλητικά είδη, ενδύματα και υποδήματα. «Το 2004 αφενός για τη χώρα μας είναι συνδεδεμένο με τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το αθλητικό πνεύμα, αφετέρου τα αθλητικά υποδήματα και ενδύματα προωθούνται ως μοντέρνα επιλογή και για βραδινές εμφανίσεις, στοιχείο που διευρύνει το μερίδιο της κατηγορίας αυτής πέρα από τους νέους και σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, οι οποίες αναζητούν εναλλακτικές μορφές ένδυσης», επισημαίνει ο εμπορικός διευθυντής της Elmec Sport, X. Καλαμαρίδης.

Αυτό που διαπιστώνεται, ωστόσο, από όλους τους επιχειρηματίες της αγοράς ένδυσης είναι το γεγονός ότι, ολοένα και περισσότερο, ο καταναλωτής αναζητά την καλύτερη συσχέτιση ποιότητας/τιμής και εμφανίζεται αποφασισμένος να καταβάλει το ελάχιστο δυνατό αντίτιμο προκειμένου να καλύψει τις ενδυματολογικές του ανάγκες.

Casual ένδυση

«Εχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί οι καιροί που ο κόσμος αναζητούσε ρούχα «φίρμας», με οποιοδήποτε κόστος, καθώς η αρνητική οικονομική συγκυρία υπαγορεύει περισσότερο συγκρατημένη αγοραστική συμπεριφορά», επισημαίνει ο πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος της «Βάρδας AEBEE», κ. Θεόδωρος Βάρδας, υπογραμμίζοντας ειδικότερα ότι η κατάσταση που βιώνουμε σήμερα ακολουθεί ανάλογες καταστάσεις του εξωτερικού, αφού πρώτα εκεί ο κόσμος σταμάτησε να ξοδεύει ασύστολα. «H στροφή προς το στυλ casual πόλης σηματοδοτεί αυτή την τάση που στα αγγλικά ονομάζεται dress down, δηλαδή ξοδεύω λιγότερα χρήματα για το ντύσιμο, αναζητώντας την καλύτερη συσχέτιση ποιότητας/τιμής», επισημαίνει ο κ. Βάρδας.

Την ίδια άποψη συμμερίζεται επίσης ο γενικός διευθυντής της SPRIDER, κ. Νίκος Αργυρός, σύμφωνα με τον οποίο ο καταναλωτής πάντοτε επιθυμεί να αποκτήσει το καλύτερο δυνατό, όμως ταυτόχρονα αντιλαμβάνεται ότι εφόσον του δίνεται η δυνατότητα να ξοδέψει λιγότερα χρήματα για να καλύψει τις ανάγκες του, θα το κάνει.

Οικονομικές καταστάσεις

Το στοιχείο αυτό, βεβαίως, γίνεται εύκολα αντιληπτό εάν κοιτάξει κανείς τις οικονομικές καταστάσεις των μεγάλων ομίλων ειδών πολυτελείας του εξωτερικού, οι οποίοι καταγράφουν μεγάλες απώλειες στην κερδοφορία τους τα τελευταία τουλάχιστον δύο χρόνια και αναζητούν τρόπους προώθησης οικονομικότερων συλλογών χωρίς να αλλοιώσουν όμως τον χαρακτήρα τους. Εξίσου ενδεικτικό είναι επίσης το γεγονός ότι αναγνωρισμένα περιοδικά μόδας σε Λονδίνο, Παρίσι και Νέα Υόρκη δεν διστάζουν να προτείνουν στις αναγνώστριές τους να συνδυάσουν, παραδείγματος χάριν, ένα ακριβό πουκάμισο επώνυμου σχεδιαστή, με ένα φθηνό σακάκι, από γνωστή ισπανική αλυσίδα, η οποία έως πρότινος δεν προβαλλόταν από τους συντάκτες μόδας, για ευνόητους λόγους. Το γεγονός αυτό δεν πρέπει να εκπλήσσει καθώς πρόκειται για χαρακτηριστικό των καιρών που ζούμε, στους οποίους ο καταναλωτής δεν παύει να επιθυμεί να αποκτήσει το καλύτερο δυνατό προϊόν μεν, μαθαίνει δε να επιτυγχάνει την εμφάνιση που επιθυμεί, επενδύοντας λιγότερα χρήματα και ψάχνοντας την αγορά λίγο περισσότερο απ’ ό,τι παλαιότερα.

Εκτιμάται μάλιστα ότι δεν πρόκειται να δούμε αντιστροφή αυτού του κλίματος πριν από τη λήξη της δεκαετίας, γεγονός που συνεπάγεται ότι στο τέλος της δοκιμασίας «νικητές» θα αναδειχθούν όσοι είναι πραγματικά οργανωμένοι και αντιμετωπίζουν με σοβαρότητα τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της αγοράς. Παραμένει, ωστόσο, ανησυχητικό το γεγονός ότι το τρέχον έτος αντιμετωπίζεται ως «σωτήρια λέμβος» για αρκετές εμπορικές επιχειρήσεις, ενώ εύλογα δημιουργούνται ερωτήματα για το τι μέλλει γενέσθαι μετά τη λήξη των Ολυμπιακών Αγώνων.