ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βολές Βουρλούμη κατά Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών

Αντικρουόμενες απόψεις για τα αίτια της χαμηλής διείσδυσης της ευρυζωνικότητας στην Ελλάδα ακούστηκαν στο διεθνές συνέδριο της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων με θέμα τη «Δυναμική της Ευρυζωνικότητας στη Μεσόγειο», ωστόσο, όλες οι τοποθετήσεις συγκλίνουν στο ότι ο περιορισμένος ανταγωνισμός της ελληνικής αγοράς σε συνδυασμό με την απουσία ρυθμιστικού πλαισίου οδήγησαν τη χώρα στις τελευταίες θέσεις του ΟΟΣΑ. Ουραγός και μεταξύ των Ευρωπαίων εταίρων, η Ελλάδα διατηρεί την τελευταία θέση μεταξύ της Ε.Ε. 15. Τα στοιχεία κάνουν λόγο για διείσδυση της ευρυζωνικότητας στην Ελλάδα της τάξης του 4% και υπολείπεται σημαντικά από την προηγούμενη χώρα που είναι η Πορτογαλία (24%). Σημαντική απόκλιση παρατηρείται και από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο που τοποθετείται στο 35%, τη στιγμή που η Ολλανδία, με την μεγαλύτερη διείσδυση, επιδεικνύει ποσοστό 60%.

Βολές κατά της ΕΕΤΤ εξαπέλυσε ο πρόεδρος του ΟΤΕ, Παναγής Βουρλούμης, για χειρισμούς παλαιότερων χρηματοδοτήσεων του ΟΤΕ, οι οποίες σύμφωνα με τον κ. Βουρλούμη χάθηκαν λόγω παρέμβασης της ΕΕΤΤ. Παράλληλα ισχυρίστηκε ότι η ΕΕΤΤ «κρατά στα χέρια της το μέλλον του κλάδου» και «παραμένει παντοδύναμη», παρά το γεγονός ότι ο νέος νόμος για τις τηλεπικοινωνίες, όπως επισήμανε ο επικεφαλής του ΟΤΕ, περιορίζει τη δύναμή της ρυθμιστικής αρχής. Το τριετές επιχειρησιακό σχέδιο του ΟΤΕ προβλέπει επενδύσεις ύψους 946 εκατ. ευρώ σε δίκτυο και ευρυζωνικότητα, μία προσπάθεια που όπως υπογράμμισε ο κ. Βουρλούμης επιβάλλει αλλαγές συστημάτων, εσωτερικών διαδικασιών, τρόπου εργασίας και νοοτροπίας μέσα στην επιχείρηση. Ωστόσο, στρέφοντας τα βέλη προς την ΕΕΤΤ και πάλι ο κ. Βουρλούμης υποστήριξε ότι η πρόωρη ρύθμιση της ευρυζωνικότητας θα αποθαρρύνει ενδεχόμενες επενδύσεις.

Φιλόδοξοι στόχοι

Στόχος του ΟΤΕ για το τέλος του 2006 είναι ο αριθμός των χρηστών ευρυζωνικών συνδέσεων να έχει φτάσει στις 500.000 έναντι 250.000 που είναι σήμερα και προέβλεψε ότι το 2007 ο αριθμός αυτός θα έχει διπλασιαστεί, με σκοπό τον περιορισμό της διαφοράς με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Παραδέχθηκε τέλος ότι οι τιμές εξακολουθούν να είναι υψηλές σε συνάρτηση μάλιστα με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Την ανάγκη διαμόρφωσης κατάλληλου ρυθμιστικού πλαισίου επισήμανε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Μιχάλης Λιάπης σε συνδυασμό με την κάλυψη του ψηφιακού χάσματος που παρατηρείται στο εσωτερικό της χώρας, μεταξύ των μεγαλουπόλεων και της περιφέρειας. Η γεωγραφική κάλυψη των ευρυζωνικών υποδομών δεν ξεπερνά το 13% όπως παραδέχθηκε ο κ. Λιάπης και στόχος είναι να αυξηθεί στο 60%, μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια, έως το 2008.

Η έλλειψη ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά αποτελεί τον βασικό κατασταλτικό παράγοντα για την ανάπτυξη των ευρυζωνικών δικτύων στην Ελλάδα, όπως εκτίμησε η κ. Βίβιαν Ρέντινγκ επίτροπος της Ε.Ε. για την Κοινωνία της Πληροφορίας και τα ΜΜΕ. Παράλληλα συνέδεσε την καθυστέρηση που επέδειξε η Ελλάδα στην απορρόφηση της σχετικής κοινοτικής οδηγίας με την υπερσυγκέντρωση που παρατηρείται στην ελληνική αγορά. Προέτρεψε την ΕΕΤΤ να δράσει άμεσα, καθώς «η εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου σε συνδυασμό με την απελευθέρωση της αγοράς οδήγησε στην ταχύτατη διάδοση της ευρυζωνικότητας στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης». Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε η κ. Ρέντινγκ στο γεγονός ότι τον Ιανουάριο του 2005 η χώρα διέθετε τη μικρότερη πληθυσμιακή κάλυψη (9%) μεταξύ της Ε.Ε. 15, η οποία μάλιστα αφορούσε μόνο συγκεκριμένες αστικές περιοχές, κυρίως την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Μόλις το 32% των δημοσίων υπηρεσιών της Ελλάδας είναι συνδεδεμένο με το Διαδίκτυο, σε σύγκριση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο που είναι 40%, γεγονός που τοποθετεί τη χώρα μας στη 17η θέση μεταξύ της Ε.Ε. 25, σε χειρότερη μοίρα δηλαδή και από ορισμένα νέα μέλη, όπως επισήμανε η κ. Ρέντινγκ.

Απαραίτητο όχημα για μία χώρα προκειμένου να καταστεί ανταγωνιστική στον παγκόσμιο στίβο της ψηφιακής επανάστασης χαρακτήρισε την ευρυζωνικότητα ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ Νικήτας Αλεξανδρίδης, που υποστήριξε ότι προωθεί την εξωστρέφεια μιας οικονομίας και διευκολύνει τις μικρές χώρες να παράγουν εξαγώγιμα προϊόντα.