Επενδύσεις αρκετών δισ. ευρώ θα απαιτηθούν για την αναβάθμιση του απαρχαιωμένου σιδηροδρομικού δικτύου των Βαλκανίων. Χθες, οι υπουργοί Μεταφορών δέκα κρατών της περιοχής, παρουσία των πρωθυπουργών και των αρχηγών κρατών, υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας για τη δημιουργία ενός σιδηροδρομικού δικτύου υψηλών προδιαγραφών που θα συνδέει βασικούς κόμβους και τις πρωτεύουσες των κρατών-μελών της Διαβαλκανικής Συνεργασίας. Πρόκειται για δίκτυο 16 σιδηροδρομικών αξόνων, οι οποίοι διέρχονται από Ελλάδα, Αλβανία, ΠΓΔΜ, Βουλγαρία, Ρουμανία, Τουρκία, Σερβία και Μαυροβούνιο, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, Κροατία και Μολδαβία.
Στόχος του σχεδίου, για το οποίο αναζητούνται πόροι χρηματοδότησης, είναι η εξάλειψη των καθυστερήσεων στα σύνορα, η χρήση σύγχρονου τροχαίου υλικού στο υφιστάμενο δίκτυο και η αναβάθμιση σημαντικών τμημάτων, με χρονικό ορίζοντα το 2020. Εκτός από τη βελτίωση των υπηρεσιών προς τους επιβάτες, οι κυβερνήσεις των Βαλκανίων καλούνται να εκσυγχρονίσουν τη σιδηροδρομική υποδομή για έναν ακόμα λόγο: Με βάση πρόσφατες εκτιμήσεις αναμένεται αύξηση του όγκου μεταφορών στη Βαλκανική κατά 200 – 300% μέχρι το 2015, με αποτέλεσμα οι σημερινοί οδικοί και σιδηροδρομικοί άξονες να καθίσταται ανεπαρκείς.