ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ριζικά μέτρα για χρέη στο ΙΚΑ

Ακόμη πιο δραστική ρύθμιση για τις ασφαλιστικές οφειλές στο IKA μελετά το υπουργείο.

Σε ακόμη πιο ριζικά μέτρα για την ανακούφιση των επιχειρήσεων που έχουν μεγάλα χρέη προς το IKA αναμένεται να προχωρήσει το υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, καθώς φαίνεται ότι τελικώς θεωρεί μη επαρκή τη θεσμοθέτηση της Επιτροπής Αναστολών του IKA. Εάν τελικώς επικρατήσει μέχρι τέλους (μέχρι την τελική διατύπωση της διάταξης πιθανόν στο Σχέδιο Νόμου για το ασφαλιστικό) το νέο σενάριο που επεξεργάστηκε η ηγεσία του υπουργείου, η ρύθμιση για τις οφειλές στο IKA δεν θα γίνεται κατ’ επιλογήν Επιτροπής, θα είναι πάγια και θα οδηγήσει ουσιαστικά σε δεκαετές «πάγωμα» των χρεών.

Σύμφωνα με την τελική επεξεργασία του Γενικού Γραμματέα Κοινωνικής Προστασίας κ. Δημ. Κωστόπουλου, την οποία αντιμετωπίζει θετικά ο υπουργός Απασχόλησης κ. Σ. Τσιτουρίδης, η θεσμοθέτηση Επιτροπής η οποία θα αποφάσιζε την ένταξη ή μη συγκεκριμένων επιχειρήσεων σε ιδιαίτερα ευνοϊκή ρύθμιση χρεών έχει δύο αρνητικά στοιχεία. Πρώτον, ενέχει τον κίνδυνο να κατηγορηθεί ο εκάστοτε επικεφαλής της Επιτροπής για ευνοϊκή μεταχείριση προς συγκεκριμένους επιχειρηματίες. Δεύτερο, δεν παρέχει τη δυνατότητα μεγάλης ελάφρυνσης των επιχειρήσεων που στην κυριολεξία έχουν γονατίσει από τα χρέη τους στο IKA. Ως εκ τούτου, υποστηρίζεται η άποψη για τη δυνατότητα αποπληρωμής των υψηλών χρεών σε μεγάλο χρονικό διάστημα που θα φτάνει έως και τα 10 χρόνια (120 μήνες) και δεν θα περιορίζεται σε τριετή αναστολή.

Στη ρύθμιση θα μπορούν να ενταχθούν όλες οι επιχειρήσεις με υψηλές οφειλές, αρκεί να καταβάλλουν ομαλά τις τρέχουσες εισφορές. Μη καταβολή των τρεχουσών οφειλών για δύο μήνες θα προκαλεί αυτομάτως την έξοδο της επιχείρησης από το νέο σύστημα.

Αρχικώς, η διοίκηση του IKA εξέφρασε επιφυλάξεις όταν της κοινοποιήθηκαν οι πρώτες σκέψεις για τη διευθέτηση των χρεών,τη νέα ρύθμιση, φοβούμενη ότι θα απωλέσει μέρος βεβαιωμένων οφειλών. Σε αυτούς τους φόβους αντιπαρατέθηκε το επιχείρημα της ανάσας που θα δώσει η ρύθμιση σε εκατοντάδες επιχειρήσεις, αλλά και στην ενδεχόμενη ανάπτυξη των εργασιών τους από μία νέα βάση. Πηγές του υπουργείου εκτιμούν ότι η ρύθμιση στην πλήρη εφαρμογή της μπορεί να προκαλέσει μια ποσοστιαία αύξηση της απασχόλησης έως και 2%. Το ποσοστό απασχόλησης και η συνάρτηση ασφαλιστικών εισφορών – απασχόλησης μπορεί να ακούγονται υπερβολικά. Ωστόσο αν αναλογιστεί κανείς ότι μόνο στον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο πάνω από 600 επιχειρήσεις υπολειτουργούν, μπορεί να γίνει κατανοητό ότι το μέτρο αφορά και τη διατήρηση χιλιάδων θέσεων εργασίας. Πάντως, η κατ’ αυτόν τον τρόπο ρύθμιση ασφαλιστικών υποχρεώσεων προς το IKA, σε κάθε περίπτωση θα καθυστερήσει τη μείωση της απασχόλησης και θα αποτρέψει απολύσεις σε επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν το βάρος μεγάλων οφειλών.

Εξυπακούεται ότι με τη νέα ρύθμιση θα παύσουν οι πλειστηριασμοί και θα δοθεί ασφαλιστική ενημερότητα στις επιχειρήσεις.

Συνολικά το ποσό των οφειλών στο IKA υπολογίζεται σε1 δισ. ευρώ.

Ταμείο Αλληλεγγύης

Ταυτοχρόνως, το υπουργείο Απασχόλησης ολοκληρώνει την επεξεργασία για τη θεσμοθέτηση ειδικού Ταμείου Αλληλεγγύης, το οποίο θα χρηματοδοτεί πολιτικές για την άρση των συνεπειών από τις κρίσεις των κλάδων, προσφέροντας τη λύση της εναλλακτικής επιδότησης για συγκεκριμένες κατηγορίες που θα είναι εκτός αγοράς και δεν έχουν μέλλον επανένταξης με τα προγράμματα του ΟΑΕΔ.

Ο κ.Τσιτουρίδης θεωρεί ότι το Ταμείο μπορεί να προικοδοτηθεί από την ανακατανομή των κοδυλίων του ΟΑΕΔ. Θα χρηματοδοτεί την καταβολή των εργοδοτικών εισφορών και επιδόματος, το οποίο θα αντιστοιχεί στο εκάστοτε συντάξιμο ποσό κατά την περίοδο θεμελίωσης του δικαιώματος σύνταξης.Η εργατική εισφορά θα καταβάλλεται από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο.Το επίδομα αυτό θα διατηρείται για όσο χρονικό διάστημα ο άνεργος είναι εκτός της αγοράς εργασίας και υπό αυτήν την έννοια το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν χαρακτηρίζεται ως αμιγώς προσυνταξιοδοτικό. Το επίδομα θα διακόπτεται εάν κι εφόσον ο άνεργος κατορθώσει να επανενταχθεί.

Υπό μία έννοια πρόκειται για μια άλλη μορφή, λίγο πιο σταθερή, από τα εκάστοτε προγράμματα των Ολοκληρωμένων Παρεμβάσεων στα οποία κατέληγαν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις για ειδικές κατηγορίες απολυθέντων μετά το κλείσιμο επιχειρήσεων (Σκαλιστήρης, Λιπάσματα Δραπετσώνας). Με μία διαφορά.Τα επιδόματα των Ολοκληρωμένων Παρεμβάσεων είχαν πάντα ημερομηνία λήξης και απαιτείτο μετά την παρέλευση δύο ή τριών χρόνων, άσκηση πίεσης για την παράταση της ρύθμισης. Να σημειωθεί δε ότι οι περισσότερες από τις Ολοκληρωμένες Παρεμβάσεις που εφαρμόστηκαν για νομούς ή επιχειρήσεις που έκλεισαν χρηματοδοτούνταν από τον ΛΑΕΚ (λογαριασμό για την ανεργία και την κατάρτιση).

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη λογική για τον τρόπο επιδότησης, προσυνταξιοδοτικών περιόδων, θυμίζει αρκετά τη μέθοδο που ακολουθεί η Κύπρος κατά την επιδότηση των εργαζομένων στα τουριστικά επαγγέλματα, για τις μηνιαίες περιόδους που δεν απασχολούνται.

Η ηγεσία του υπουργείου Απασχόλησης δηλώνει αποφασισμένη να προχωρήσει και στο θέμα της διευθέτησης των οφειλών και στη διαμόρφωση ενός σταθερού πλαισίου για την αντιμετώπιση προβλημάτων απασχόλησης σε κλάδους και νομούς. Αναμένεται η τελική αποτύπωση των διατάξεων, αρχής γενομένης από την τροπολογία η οποία θα συζητηθεί στη Βουλή την Τετάρτη, για τους κλωστοϋφαντουργούς τριών επιχειρήσεων της Νάουσας. Πάντως, για την ιστορία να σημειωθεί ότι η αρχική πρόταση του υπουργού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας κ. Σ. Τσιτουρίδη για το μέτρο της Νάουσας ήταν η χρηματοδότηση κατά 50% από το ΛΑΕΚ και κατά 50 % από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. H σχέση αυτή διαφοροποιήθηκε στη συνέχεια σε 80% προς 20%, με παρέμβαση του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ. Αλογοσκούφη. Νέα αλλαγή αναμένεται να γίνει την Τετάρτη στη Βουλή.