Δικηγορική εμπλοκή απειλεί δημόσια έργα ύψους 7 δισ. ευρώ

Δικηγορική εμπλοκή απειλεί δημόσια έργα ύψους 7 δισ. ευρώ

3' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια παλιά πληγή, καθαρά νομικής φύσεως, στην οποία εμπλέκονται τρία γνωστά δικηγορικά γραφεία, απειλεί να τινάξει στον αέρα όχι μόνο το κρίσιμο έργο Μαλιακός – Κλειδί, μέσω του οποίου παρακάμπτεται η θανατηφόρα διάβαση των Τεμπών, αλλά και αρκετά από τα υπόλοιπα μεγάλα έργα οδοποιίας που προωθούνται με συμβάσεις παραχώρησης, συνολικού ύψους περί τα επτά δισ. ευρώ. Στο υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ περιμένουν εναγωνίως απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με προσφυγή που έχει καταθέσει μία από τις δύο κοινοπραξίες, η οποία διεκδίκησε το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί. Το γεγονός ότι η απόφαση έχει καθυστερήσει εντείνει την ανησυχία καθώς περιορίζονται τα περιθώρια ελιγμών στην περίπτωση που το υπουργείο κληθεί να επαναπροκηρύξει το έργο, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος απώλειας κοινοτικών πόρων. Στο υπουργείο εμφανίζονται αισιόδοξοι για το αποτέλεσμα της προσφυγής και αποκλείουν το ενδεχόμενο επαναπροκήρυξης καθώς υπάρχουν νομικά μέσα για ανατροπή τυχόν αρνητικής απόφασης.

Η προσφυγή στηρίζεται στο γεγονός ότι ο εκ των συνεταίρων του δικηγορικού γραφείου KLC (Καλλιμόπουλος – Λουκόπουλος – Χιωτέλης) κ. Γ. Καλλιμόπουλος κατείχε στο παρελθόν θέση ειδικού νομικού συμβούλου του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα οδοποιίας, ενώ ταυτόχρονα συμμετείχε στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας Lamda Development, η κοινοπραξία της οποίας διεκδίκησε το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί. Το θέμα είχε προκύψει το 2001, όταν είχαν ξεκινήσει οι διαγωνισμοί για τα έξι μεγάλα έργα οδοποιίας με συμβάσεις παραχώρησης. Στη συνέχεια, ο κ. Καλλιμόπουλος παραιτήθηκε από το διοικητικό συμβούλιο της Lamda Development και η υπόθεση δεν συνεχίστηκε. Ανακινήθηκε, όμως, πριν από περίπου ένα χρόνο, όταν η κοινοπραξία Aegean Motorways (συμμετέχουν οι γερμανικές Hochtief και Bilfinger Berger, οι ελληνικές ΑΕΓΕΚ, ΑΘΗΝΑ και η Lamda Development) κατέθεσε την πλέον συμφέρουσα προσφορά για το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί.

Η υπόθεση περιπλέκεται ακόμα περισσότερο με την εμπλοκή του δικηγορικού γραφείου Μαρκεζίνη, που συνέταξε τα τελικά τεύχη δημοπράτησης για το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί, επί των ημερών του κ. Γ. Σουφλιά. Οταν το 2001 είχε ανακύψει το θέμα, η τότε ηγεσία του υπουργείου είχε καλέσει το συγκεκριμένο γραφείο, που λειτουργούσε ως ειδικός νομικός σύμβουλος του ΥΠΕΧΩΔΕ για το συγκεκριμένο έργο, να αποφανθεί. Η γνωμάτευση υποστήριξε τη θέση όσων είχαν προσφύγει, ότι υπήρχε, δηλαδή, σύγκρουση συμφερόντων (ασυμβίβαστο). Στο τέλος, η Διοικητική Επιτροπή του ΥΠΕΧΩΔΕ ζήτησε τη γνώμη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, το οποίο το 2002 απέρριψε την ένσταση (γνωμοδότηση 71/2002), δηλαδή θεώρησε ότι δεν υπάρχει ασυμβίβαστο.

Σήμερα, το δικηγορικό γραφείο Μαρκεζίνη κατέχει πάλι θέση νομικού συμβούλου του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ. Μάλιστα, ενώ στο παρελθόν γνωμοδότησε υπέρ της ένστασης (θεώρησε ότι υφίσταται σύγκρουση συμφερόντων), τώρα γνωμοδότησε αρνητικά, όταν κλήθηκε να υποστηρίξει τις θέσεις του υπουργείου στις Βρυξέλλες, επικαλούμενο τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, αλλά και του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), το οποίο με την απόφαση 928/2005 απέρριψε τους ισχυρισμούς για σύγκρουση συμφερόντων.

Στελέχη τεχνικών εταιρειών υποστηρίζουν ότι στην περίπτωση που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρήσει ότι υπάρχει ασυμβίβαστο στο Μαλιακός – Κλειδί και χάσει το έργο η κοινοπραξία Aegean Motorways, τότε ενδέχεται να γίνουν προσφυγές κατά του γραφείου Μαρκεζίνη, επειδή στο παρελθόν (όπως είναι φυσικό) έχει συνεργαστεί με άλλες τεχνικές εταιρείες. Συνεπώς, υπάρχει ο κίνδυνος εμπλοκής και σε άλλα εκ των συγχρηματοδοτούμενων έργων οδοποιίας. Ακόμα και στο υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ φοβούνται το ντόμινο που θα ακολουθήσει αν θεωρηθεί ότι ισχύει εσαεί το ασυμβίβαστο μεταξύ της θέσης νομικού συμβούλου στο υπουργείο και συμμετέχοντος στο διοικητικό συμβούλιο μιας εταιρείας που διεκδικεί δημόσιο έργο ή του νομικού συμβούλου σε ιδιωτική επιχείρηση.

Σοβαρό ρόλο στην υπόθεση διαδραματίζει και το δικηγορικό γραφείο Τροβά, που είχε διεκδικήσει (σε σύμπραξη με ελληνικό και ξένο γραφείο) τη θέση του Ειδικού Νομικού Συμβούλου στο ΥΠΕΧΩΔΕ σχετικά με τα έργα παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, αλλά είχε επικρατήσει το γραφείο ΚLC. Το γραφείο Τροβά είναι σήμερα νομικός σύμβουλος της δεύτερης επιλαχούσης κοινοπραξίας «Ολύμπια Οδός» για το έργο Μαλιακός – Κλειδί, στην οποία συμμετέχουν η ΑΚΤΩΡ, η J&P – ΑΒΑΞ και η γαλλική Vinci.

Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είχαν υποσχεθεί ότι θα αποφάσιζαν επί της ενστάσεως για το ασυμβίβαστο πριν από τα τέλη του περασμένου Μαρτίου. Οταν ρωτήθηκαν από το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ για την καθυστέρηση, επικαλέστηκαν φόρτο εργασίας γιατί ασχολούνταν και με την υπόθεση του βασικού μετόχου (πρόκειται για τη γνωστή Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς). Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση προς το υπουργείο, η απόφασή του αναμένεται μέχρι τα τέλη Ιουνίου, χωρίς να έχουν αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις. Η σύμβαση για το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί πρέπει να υπογραφεί, πάντως, μέχρι τα τέλη του χρόνου γιατί διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος απώλειας πόρων, ύψους περί τα 225 εκατ. ευρώ. Αυτό που φοβίζει περισσότερο κάποιους στο υπουργείο είναι το «ντόμινο» προσφυγών που ενδέχεται να ακολουθήσει μια τυχόν θετική γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην ένσταση περί ασυμβίβαστου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή