Ακίνητα και επενδύσεις στην ενέργεια είναι τα νέα πεδία δράσης των κατασκευαστικών εταιρείων

Ακίνητα και επενδύσεις στην ενέργεια είναι τα νέα πεδία δράσης των κατασκευαστικών εταιρείων

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε κλάδο πολλών «ταχυτήτων» εξελίσσονται οι κατασκευές, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου που παρουσίασαν οι εταιρείες. Κάποιες εταιρείες όπως η ΑΕΓΕΚ και η Τεχνική Ολυμπιακή εμφάνισαν ζημιογόνα αποτελέσματα, κάποιες άλλες είδαν την κερδοφορία τους να υποχωρεί σημαντικά, όπως π.χ. ο όμιλος της Ελληνικής Τεχνοδομικής ΤΕΒ, ενώ άλλοι, όπως η Μηχανική, η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, η J&P Αβαξ και η Παντεχνική κατέγραψαν άνοδο κερδών.

Οπως έχει γίνει πλέον σαφές στους εμπλεκόμενους φορείς, την προσεχή διετία και έως την επανάκριση των πτυχίων της ανώτατης τάξης το 2009, όπως προβλέπει και ο σχετικός νόμος, αναμένεται νέος κύκλος συμμαχιών, εξαγορών και συγχωνεύσεων. Ηγετικά στελέχη του κλάδου αναφέρουν σε συζητήσεις τους ότι τα προσεχή χρόνια θα συγκροτηθούν νέοι κατασκευαστικοί όμιλοι, καθώς έχει γίνει πλέον σαφές ότι η ελληνική αγορά δεν μπορεί να υποστηρίξει περισσότερα από 3-4 μεγάλα σχήματα. Ηδη, άλλωστε, η τάση αυτή έχει γίνει εμφανής, καθώς πρόσφατα ο όμιλος της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ απέκτησε ποσοστό 21,4% στην ΑΤΤΙΚΑΤ του κ. Παναγιώτη Πανούση. Αντίστοιχα, σύντομα αναμένεται να ολοκληρωθεί η απορρόφηση του μεγαλύτερου μέρους της Παντεχνικής από τον όμιλο της Ελληνικής Τεχνοδομικής ΤΕΒ. Παράλληλα, μία σειρά εταιρειών ενδέχεται να αποτελέσουν στόχους εξαγοράς, είτε λόγω μεγέθους είτε λόγω χρεών. Εν ολίγοις, η επαναχάραξη του «χάρτη» των κατασκευών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Εκ των πραγμάτων, οι όμιλοι που συμμετέχουν στα λίαν προσοδοφόρα συγχρηματοδοτούμενα έργα των νέων οδικών αξόνων της χώρας έχουν τον πρώτο λόγο, καθώς εξασφαλίζουν σημαντικά έσοδα για τις προσεχείς δεκαετίες, κατά τα πρότυπα της Αττικής Οδού. Δεδομένου μάλιστα ότι από το 2013 και μετά, όταν αναμένεται να ολοκληρωθεί και το Δ’ ΚΠΣ, ο όγκος των δημόσιων έργων θα περιοριστεί, οι κατασκευαστικές εταιρείες θα πρέπει να έχουν διευρύνει τους τομείς δραστηριότητάς τους, ώστε ν’ αντισταθμίσουν τις απώλειες εσόδων που θα προκύψουν.

Μέχρι σήμερα, έχουν γίνει οι πρώτες κινήσεις την απόδοση των οποίων θα δούμε τα προσεχή χρόνια. Αρκετοί όμιλοι έχουν ενισχύσει την εξωστρέφειά τους, κινούμενοι κυρίως σε έργα που δημοπρατούνται από χώρες της Μέσης Ανατολής και των γειτονικών Βαλκανίων. Ωστόσο, αν και κατορθώνουν να λαμβάνουν εργολαβίες μέσω σχετικών κοινοπραξιών, υπάρχει ο αντίλογος ότι τα περιθώρια κέρδους, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, είναι εξαιρετικά μικρά. Η ανάπτυξη ακινήτων αποτελεί άλλη μία διέξοδο, που μπορεί να προσφέρει σημαντικές υπεραξίες, ιδίως σε όσες εταιρείες επιδιώξουν την είσοδό τους σε αναδυόμενες αγορές, όπως εκείνες των Βαλκανίων, ή της Ρωσίας και των πρώην σοβιετικών Δημοκρατιών, καθώς εκεί προσφέρονται πολλά και μεγάλα διαθέσιμα οικόπεδα, χωρίς τις καθυστερήσεις και τις υψηλές τιμές της ελληνικής κτηματαγοράς. Η Μηχανική για παράδειγμα έχει επενδύσει σε ακίνητα σε Ρωσία, Βουλγαρία και Ουκρανία, ενώ ήδη ξεκινά τη δραστηριότητά της και στην Αίγυπτο. Βέβαια, ίσως ο πλέον υποσχόμενος τομέας είναι εκείνος της ενέργειας, καθώς οι ενεργειακές ανάγκες της χώρας αυξάνονται και θ’ απαιτηθεί η συνδρομή των ιδιωτών για την κάλυψή τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή