ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Προίκα» τα χρέη της Ολυμπιακής και τα ελλείμματα στις συγκοινωνίες

Ελλειμματικούς οργανισμούς συγκοινωνιών σε συνδυασμό με το καυτό θέμα της πολύπαθης Ολυμπιακής αποτελούν τις μεγάλες προκλήσεις του χαρτοφυλακίου που αναλαμβάνει ο νέος υπουργός Μεταφορών – Επικοινωνιών.

Τα υπερβολικά χρέη του εθνικού αερομεταφορέα σε συνδυασμό με τις καταδικαστικές αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που κάνουν λόγο για παράνομες κρατικές ενισχύσεις της Ολυμπιακής είναι από τα σημαντικότερα αγκάθια του υπουργείου Μεταφορών. Αυτή τη στιγμή εκκρεμούν στην Κομισιόν τρεις προσφυγές της Ολυμπιακής, που ζητούν αναίρεση καταδικαστικών αποφάσεων καθώς και δύο προσφυγές που έχει καταθέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά του ελληνικού Δημοσίου. Παράλληλα εκκρεμεί η έγκριση του συμψηφισμού των χρεών της εταιρείας από και προς το Δημόσιο η οποία εάν γίνει δεκτή θα ανοίξει το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, αρκεί βεβαίως να βρεθούν ενδιαφερόμενοι. Σε περίπτωση που λυθούν τα νομικά κωλύματα με την Ε.Ε. τότε ο κ. Χατζηδάκης θα κληθεί να διαχειριστεί την 6η κατά σειρά προσπάθεια αποκρατικοποίησης της εταιρείας.

Τη μεγάλη πληγή του υπουργείου Μεταφορών – Επικοινωνιών αποτελούν οι συγκοινωνίες με τα ελλείμματα αντί να περιορίζονται, να διογκώνονται χρόνο με το χρόνο. Ο μεγάλος ασθενής των ΔΕΚΟ, ο ΟΣΕ κατέγραψε το 2006 ελλείμματα που άγγιξαν τα 692 εκατ. ευρώ, ενώ οι προβλέψεις του προϋπολογισμού για το 2007 κάνουν λόγο για αύξηση στα 718,59 ευρώ με τα δάνεια μόνο του ΟΣΕ να διευρύνονται κατά 72 εκατ. ευρώ. Αξίζει βεβαίως να σημειωθεί ότι ο ΟΣΕ καλύπτει το 61% του συνολικού δανεισμού των 49 ΔΕΚΟ με τον Οργανισμό να δανείζεται το 2007 συνολικά 1,16 δισ. ευρώ.

Οσον αφορά τις αστικές συγκοινωνίες, στο σύνολό τους οι ζημιές από 451,71 εκατ. ευρώ το 2006 αναμένεται να ανέλθουν το 2007 στα 488,83 εκατ. ευρώ. Ο δανεισμός των τεσσάρων εταιρειών (ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ) αυξάνεται το 2007 κατά 177,88 εκατ. ευρώ με τη μερίδα του λέοντος να αποδίδεται στην ΕΘΕΛ, η οποία δανείζετε φέτος 76 εκατ. ευρώ επιπλέον σε σχέση με το 2006.

Το θέμα της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών επίσης θα πρέπει να αντιμετωπιστεί καθώς οι εκτροχιασμοί τους τελευταίους μήνες έχουν γίνει καθημερινό φαινόμενο με τεράστιο κόστος τόσο οικονομικό όσο και σε επίπεδο αξιοπιστίας του ΟΣΕ.