ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διαρθρωτικές αλλαγές, αλλά στα χαρτιά

Πολλές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης βαφτίστηκαν μεταρρυθμίσεις, όπως για παράδειγμα η μείωση των φορολογικών συντελεστών, αλλά λίγες ήταν πραγματικά διαρθρωτικές αλλαγές και ακόμη λιγότερες υλοποιήθηκαν.

Η πώληση της Ολυμπιακής Αεροπορίας που χειρίστηκε ο κ. Χατζηδάκης είναι ενδεχομένως η πιο ευτυχής περίπτωση. Παρά τις αντιδράσεις και την αρνητική συγκυρία, η κυβέρνηση κατόρθωσε να βρει λύση σε ένα εξαιρετικά σύνθετο πρόβλημα, λόγω και της εμπλοκής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και να απαλλάξει το Δημόσιο από τον πάλαι ποτέ εθνικό αερομεταφορέα, που στοίχιζε στους φορολογουμένους 300 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Ο νόμος για τις ΔΕΚΟ, του κ. Αλογοσκούφη, ήταν μια άλλη απόπειρα σοβαρής διαρθρωτικής αλλαγής. Ωστόσο, η εφαρμογή του νόμου σκόνταψε στις αντιδράσεις των συναδέλφων του, όπως του τότε υπουργού Μεταφορών κ. Μ. Λιάπη, που είχαν υπό την εποπτεία τους δημόσιες επιχειρήσεις. Ετσι, οι κανονισμοί προσωπικού, μέσω των οποίων θεσμοθετείται ο παραλογισμός στη λειτουργία των ΔΕΚΟ, δεν άλλαξαν. Τα οργανογράμματα, που αποτελούν τη βάση για να μοιράζονται επιδόματα αδιαφανώς, εξακολουθούν να είναι τα ίδια.

Ωστόσο, από τη μεταρρύθμιση εκείνη μένει η ρύθμιση για το νέο εργασιακό καθεστώς για τους νεοπροσλαμβανόμενους και υλοποιείται έστω και με απελπιστικά αργούς ρυθμούς η πρόβλεψη για κατάθεση επιχειρησιακών σχεδίων, προϋπολογισμών και απολογισμών κ. λπ.

Η μείωση του αριθμού των ασφαλιστικών ταμείων ήταν επίσης ένα θετικό βήμα, αλλά δεν συνιστά από μόνη της μεταρρύθμιση. Επιπλέον, η συγχώνευση των ταμείων έγινε με προχειρότητα και χωρίς σχεδιασμό. Περισσότερο από ένα χρόνο μετά τη νομοθετική ρύθμιση, η πραγματική λειτουργική συγχώνευση δεν έχει επιτευχθεί.

Ενδεικτικό του τρόπου που επιχειρήθηκε η ασφαλιστική μεταρρύθμιση είναι ότι δεν πραγματοποιήθηκαν αναλογιστικές μελέτες για τις προοπτικές των ταμείων ούτε και για το όφελος που θα έχει το σύστημα από τις αλλαγές αυτές.

Επίσης, τα οικονομικά των ταμείων συνέχισαν να υπονομεύονται από αλλεπάλληλες και αδιέξοδες ρυθμίσεις οφειλών και από την αδυναμία τους να αντιμετωπίσουν την εισφοροδιαφυγή.