ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Παγώνουν» προγράμματα ενίσχυσης μικρομεσαίων

«Στον αέρα» βρίσκονται αρκετές πρωτοβουλίες των υπουργείων Ανάπτυξης και Απασχόλησης για την ενίσχυση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ένδυσης, εξαιτίας της προκήρυξης πρόωρων εκλογών. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τουλάχιστον τέσσερα προγράμματα, τα οποία αποσκοπούσαν στην ενίσχυση κυρίως των μικρομεσαίων αλλά και των εξαγωγικών επιχειρήσεων ένδυσης, περνάνε τώρα σε καθεστώς εκκρεμότητας εν αναμονή των αποτελεσμάτων της κάλπης.

Κλάδος ένδυσης

Το βασικότερο πρόγραμμα και από τις σημαντικότερες πρωτοβουλίες που ανέμεναν οι επιχειρηματίες της αγοράς αποτελεί το πρόγραμμα ΚΕΥΔ (κλωστοϋφαντουργία, ένδυση, υπόδηση και δέρμα), το οποίο είχε μπει στην τελική ευθεία για την εφαρμογή του, καθώς ολοκληρώνεται το διάστημα αυτό η αναγκαία μελέτη σκοπιμότητας. Το είχε εξάλλου πρόσφατα ανακοινώσει και ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κ. Χατζηδάκης. Με συνολικό προϋπολογισμό κοντά στο ποσό των 50 εκατ. ευρώ, το πρόγραμμα αυτό θα αποτελούσε τη συνέχεια αντίστοιχου προγράμματος που είχε υλοποιηθεί το 2007, συνολικού ύψους 42,5 εκατ. ευρώ, με σαφή οφέλη για τις επιχειρήσεις. Το πρόγραμμα εκείνο είχε συμπεριληφθεί στο Γ΄ ΚΠΣ και αποσκοπούσε στην προσαρμογή των επιχειρήσεων στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον, μέσω της ενίσχυσης ολοκληρωμένων επιχειρησιακών σχεδίων διάρκειας 12 μηνών. Ωφέλησε συνολικά 366 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ένδυσης, εγκρίνοντας 384 επενδυτικές προτάσεις. Ο σχεδιασμός για το νέο πρόγραμμα προέβλεπε την προκήρυξή του μέχρι το τέλος του έτους. Πλέον, εκπρόσωποι του κλάδου ένδυσης σημειώνουν ότι θα απαιτηθούν νέες συνεννοήσεις με τους νέους επικεφαλής του υπουργείου Ανάπτυξης, με τις σχετικές συναντήσεις να καθυστερούν τουλάχιστον μέχρι το επόμενο καλοκαίρι.

Περαιτέρω, κοντά στην υλοποίησή της ήταν επίσης δράση του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών (ΟΠΕ), η οποία στόχευε στην ενίσχυση των εταιρειών με εξωστρεφές προφίλ, από πληθώρα επιχειρηματικών κλάδων. Οπως σημειώνουν στην «Κ» στελέχη της αγοράς, η οικονομική ύφεση έχει πλήξει ιδιαιτέρως τις εταιρείες που εξάγουν ενδύματα, ήδη από το καλοκαίρι του 2008, οπότε η κρίση γινόταν αισθητή ειδικά στην ευρωπαϊκή αγορά. Ως εκ τούτου, η εν λόγω πρωτοβουλία του ΟΠΕ αναμενόταν με ανακούφιση από την πλευρά των επιχειρηματιών, οι οποίες έβλεπαν τις παραγγελίες τους να συρρικνώνονται το τελευταίο 18μηνο. Στο σημείο αυτό, αξίζει να σημειωθεί η δυσμενής εξέλιξη των βασικών δεικτών στον κλάδο της ένδυσης το 2009 σε σχέση με το 2008. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ), ο δείκτης βιομηχανικής παραγωγής στο σύνολο της αγοράς υποχώρησε κατά 10,4% τον Απρίλιο φέτος, συγκριτικά με πέρυσι, ενώ ο δείκτης νέων παραγγελιών υποχώρησε κατά 12,3% για την εγχώρια αγορά και κατά 4,8% για την εξωτερική αγορά. Επιπλέον, τα στοιχεία που αφορούν στις εισαγωγές/εξαγωγές κατά το πρώτο εξάμηνο του 2009, τα οποία επεξεργάζεται ο ΣΕΠΕΕ και θα δημοσιευθούν τις επόμενες ημέρες, καταγράφουν σημαντική υποχώρηση τόσο στις εξαγωγές όσο και στις εισαγωγές ενδυμάτων, ως αποτέλεσμα της ραγδαίας μείωσης των καταναλωτικών δαπανών.

Τόνωση ρευστότητας

Ακόμη δύο προγράμματα που ο κλάδος της ένδυσης ανέμενε τους προσεχείς μήνες αποτελούσαν πρωτοβουλίες του υπουργείου Απασχόλησης. Το πρώτο αφορά σε πρόγραμμα συνολικού ύψους 2 δισ. ευρώ, το οποίο αποσκοπούσε στην τόνωση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, ενώ το δεύτερο αφορούσε σε διευκολύνσεις προς τις επιχειρήσεις, υπό την προϋπόθεση όμως ότι αυτές δεν θα προχωρούσαν σε μείωση του προσωπικού τους. Και οι δύο πρωτοβουλίες πλέον βρίσκονται, ενδεχομένως, υπό αναθεώρηση. Τέλος, ερωτήματα υπάρχουν και σε ό,τι αφορά τη στήριξη της διοργάνωσης της Ελληνικής Εβδομάδας Μόδας, για την υλοποίηση της οποίας αξιοποιήθηκαν πόροι μέσω του υπουργείου Ανάπτυξης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επόμενη διοργάνωση από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Σχεδιαστών Μόδας αναμενόταν στα τέλη Οκτωβρίου, ωστόσο ακόμη και η ημερομηνία διεξαγωγής της συνδέεται πλέον και με την έκβαση του εκλογικού αποτελέσματος.