ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Παγκόσμια Τράπεζα ήλθε, είδε και… μας υποβάθμισε

Ιστορίες επιχειρηματικής τρέλας άκουσε και έζησε η ομάδα εργασίας της Παγκόσμιας Τράπεζας που ήταν υπεύθυνη για την αξιολόγηση της ανταγωνιστικότητας και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα.

Η περίπτωση κατασκευής (νόμιμης) ενός αποθηκευτικού χώρου που χρειάστηκε ένα έτος για να πάρει όλες τις σχετικές άδειες, το 1 δισ. ευρώ που «βάζουν στην άκρη» οι επιχειρήσεις» για «γρηγορόσημα» και «φακελάκια», προκειμένου «να κάνουν τη δουλειά τους με το Δημόσιο» και το κόστος των 3 δισ. ευρώ τον χρόνο για θέματα ασφαλείας από τρομοκρατικά χτυπήματα, ληστείες, πυρκαγιές κ. λπ., είναι μόνο μερικά από όσα ελήφθησαν υπόψη για τη συνολική αξιολόγηση της Ελλάδας από την Παγκόσμια Τράπεζα φέτος.

Επίσης, δεν υποβαθμίζεται η δυσκολία και το κόστος μιας επιχείρησης να προσλάβει εργαζομένους. Το στοιχείο αυτό είναι ενδεικτικό των αγκυλώσεων, αλλά και των δομικών προβλημάτων της ελληνικής οικονομίας, που αποτελούν τροχοπέδη της ανάπτυξης, της απασχόλησης και των επενδύσεων.

Η Παγκόσμια Τράπεζα στην Εκθεση Doing Business που δημοσιοποίησε την εβδομάδα που πέρασε κατέταξε την Ελλάδα εννέα θέσεις χαμηλότερα, σε σχέση με πέρυσι. Η ελκυστικότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα έπεσε στην 109η θέση και βρίσκεται χαμηλότερα από οικονομίες όπως η Ρουάντα, η Γεωργία, η Λεττονία, τα νησιά Φίτζι, η Παπούα Νέα Γουινέα, η Αιθιοπία και ο Λίβανος.

Μία ημέρα πριν, η Ετήσια Εκθεση Ανταγωνιστικότητας του World Economic Forum κατέταξε την ελληνική οικονομία στην 71η θέση (μεταξύ 133 χωρών) από την 67η θέση πέρυσι. Ετσι, η Ελλάδα βρέθηκε φέτος σε χειρότερη θέση από ό, τι η Μποτσουάνα, το Καζαχστάν και το Αζερμπαϊτζάν.

Κατασκευή μιας αποθήκης

Τον Ιανουάριο του 2009 μία ελληνική επιχείρηση ξεκίνησε τη διαδικασία κατασκευής ενός αποθηκευτικού χώρου. Το γραφειοκρατικό κόστος ξεπέρασε τα 10.600 ευρώ, ενώ η συνολική διαδικασία (άδειες, πολεοδομίες κ. λπ.) πήρε περίπου 11 μήνες ή 211 εργάσιμες ημέρες! Θεωρητικά, όλα θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν σε 4 με 5 μήνες, αφού πολλές από τις 15 διαδικασίες που απαιτούνται μπορούν να γίνουν ταυτόχρονα. Στην πράξη αυτό δεν γίνεται. Το ωράριο των υπηρεσιών, αλλά και οι διάσπαρτες υπηρεσίες -ακόμα και του ίδιου φορέα- δεν το επιτρέπουν.

Ας δούμε, λοιπόν, συνοπτικά τι κατέγραψε η ομάδα του Doing Business για την περίπτωση αυτή φέτος. Ο επιχειρηματίας για την αποθήκη αυτή χρειάστηκε τις εξής εργάσιμες ημέρες:

– 1 ημέρα στον συμβολαιογράφο

– 10 ημέρες για σύνταξη μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και να πάρει άδεια από την Πυροσβεστική. Παράλληλα πήγε στο υποθηκαφυλάκιο (1 ημέρα)

– 15 ημέρες για έγκριση άδειας εγκατάστασης

– 90 ημέρες για να πάρει άδεια κατασκευής

– 3 ημέρες για δήλωση των εργαζομένων στους ασφαλιστικούς και άλλους αρμόδιους φορείς (ΟΑΕΔ κ. λπ.). Κόστος 600 ευρώ.

– 1 ημέρα για άδεια από τον δήμο ή τη νομαρχία

– 45 ημέρες για αίτηση και σύνδεση με τη ΔΕΗ και επιβάρυνση 10.000 ευρώ.

– 45 ημέρες για σύνδεση με ύδρευση, αποχέτευση (7 ημέρες) και τηλέφωνο (7 ημέρες), με συνολική επιβάρυνση 66 ευρώ. Η παροχή ρεύματος, νερού, τηλεφωνίας κ. λπ. είναι ταχύτερη από τον μέσο όρο στον ΟΟΣΑ.

– 1 ημέρα για δήλωση της κατασκευής σε υπηρεσία της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Αλλες περιπτώσεις

Ενδιαφέρον έχουν και άλλες περιπτώσεις όπως:

Πρόσληψη – απασχόληση: 3 ημέρες για την πρόσληψη και 48 ώρες τον χρόνο για συμπλήρωση δηλώσεων. Κόστος: 28,06% του μισθού.

Πληρωμή ΦΠΑ: 88 ώρες τον χρόνο για συμπλήρωση δηλώσεων

Ιδρυση ΕΠΕ: 12 ημέρες και γραφειοκρατικό κόστος 937 ευρώ (παράβολα, φόροι υπέρ τρίτων κ. λπ.). Δηλαδή το κόστος ανήλθε στο 20% του ελάχιστου καταβεβλημένου κεφαλαίου.

Δήλωση ακινήτου: 17 ημέρες, 11 υπηρεσίες και ατελείωτες επιβαρύνσεις (ΔΟΥ, Κτηματολόγιο, Υποθηκαφυλάκιο, Δικηγορικός Σύλλογος κ. λπ.)

Εξαγωγή ενός προϊόντος: Συμπλήρωση 14 εγγράφων

Αποζημίωση από αθέτηση συμφωνίας: 819 ημέρες και κόστος άνω του 14% της απαίτησης.