ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πτώση 30% στις πωλήσεις Ι.Χ. το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου

Μείωση κατά 30% παρουσιάζουν οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, καθώς οι καταναλωτές, εν αναμονή της απόσυρσης, αλλά και περιμένοντας να δουν τι θα εφαρμόσει τελικά η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές, έχουν αναστείλει την απόφασή τους για αγορά καινούργιου Ι. Χ.

Το πρόβλημα για την αγορά αυτοκινήτου που ήδη από τις αρχές του χρόνου έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης είναι διπλό στην παρούσα φάση: πρώτον, οι πωλήσεις έχουν «παγώσει» και δεύτερον, οι περισσότερες αντιπροσωπείες έχουν επιβαρυνθεί μεγάλο απόθεμα οχημάτων, καθώς το προηγούμενο διάστημα προέβησαν σε αυξημένες παραγγελίες, προκειμένου να είναι έτοιμες να ανταποκριθούν στη ζήτηση που ενδεχομένως θα προκαλούσε το μέτρο της απόσυρσης.

Παρά το γεγονός, μάλιστα, ότι οι περισσότερες αντιπροσωπείες συνεχίζουν να διαθέτουν μοντέλα με μειωμένο τέλος ταξινόμησης, κυρίως μεσαίου και μεγάλου κυβισμού, οι καταναλωτές και πάλι διστάζουν να προβούν σε αγορά νέου αυτοκινήτου, περιμένοντας το επιπλέον όφελος που θα έχουν από την απόσυρση. Τα μοντέλα με μειωμένο τέλος αναμένεται να διατίθενται έως το τέλος Σεπτεμβρίου – αρχές Οκτωβρίου από τις περισσότερες αντιπροσωπείες και πρόκειται για οχήματα τα οποία είχαν εκτελωνισθεί με μειωμένους φόρους, πριν από την 7η Αυγούστου 2009, οπότε και έληξε το μέτρο του μειωμένου κατά 50% τέλους ταξινόμησης.

Μιλώντας στην «Κ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) κ. Γιώργος Βασιλάκης, αν και εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι τελικά υπεγράφη η επίμαχη πράξη νομοθετικού περιεχομένου, εξέφρασε πολλές επιφυλάξεις για το πότε τελικά θα εφαρμοσθεί η απόσυρση. Κι αυτό διότι αν και ο ΣΕΑΑ έχει λάβει από το υπουργείο Οικονομίας τις σχετικές διαβεβαιώσεις περί ετοιμότητας των ΔΟΥ, δεν έχουν καμία σχετική διαβεβαίωση από το καθ’ ύλην αρμόδιο ΥΠΕΧΩΔΕ. Ανησυχία επικρατεί στην αγορά αυτοκινήτου και για την πολιτική που θα ακολουθήσει το ΠΑΣΟΚ σε περίπτωση που αναλάβει την κυβέρνηση μετά τις επικείμενες εκλογές. Σε επικοινωνία του ΣΕΑΑ με το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης δόθηκε μεν η διαβεβαίωση ότι το ΠΑΣΟΚ, εάν αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας, δεν θα καταργήσει το μέτρο της απόσυρσης, αλλά πιθανώς θα επανεξετάσει τους όρους αυτής.

Η προσωρινή μείωση του τέλους ταξινόμησης που ίσχυσε ώς τις 7 Αυγούστου βοήθησε ελαφρώς την αγορά αυτοκινήτου, όμως συνολικά για την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου η μείωση των πωλήσεων νέων Ι. Χ. παρέμεινε υψηλή, της τάξης του 18,3%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008.

Η εικόνα είναι παρόμοια και στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα για την ίδια περίοδο, αφού ταξινομήθηκαν 19.943 αυτοκίνητα έναντι 22.904 που είχαν ταξινομηθεί το 2008, σημειώνοντας πτώση της τάξεως του 12,9%. Μείωση των πωλήσεων που ξεπερνάει το 15% και σε πολλές περιπτώσεις υπερβαίνει ακόμη και το 40% παρουσιάζουν σχεδόν όλες οι μάρκες και μάλιστα οι πλέον εμπορεύσιμες. Το μεγαλύτερο μερίδιο, πάντως, πωλήσεων στην ελληνική αγορά συνεχίζουν να έχουν τα μεσαίου κυβισμού αυτοκίνητα, καθώς και η κατηγορία των σούπερ μίνι.

Η καθίζηση στην αγορά είχε ως συνέπεια στο διάστημα Νοεμβρίου 2008 – Μαρτίου 2009, πριν από την εφαρμογή δηλαδή του μειωμένου τέλους ταξινόμησης, να κλείσουν περί τα 100 σημεία πώλησης αυτοκινήτων τα οποία συνολικά απασχολούσαν 1.300 εργαζομένους.