ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Λιγότερα και φθηνότερα ποτά λόγω της κρίσης

Σε φθηνότερα ποτά και σε αύξηση της κατανάλωσής τους στο σπίτι οδηγεί τους Ελληνες η οικονομική κρίση, αλλά κυρίως η μεγάλη άνοδος της τιμής των αλκοολούχων μετά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις των ειδικών φόρων. Το ουίσκι, πρώτο στις προτιμήσεις των καταναλωτών, έχει αρχίσει να χάνει σημαντικό έδαφος, προς όφελος της μπίρας, του χύμα κρασιού και λίαν προσφάτως του χύμα τσίπουρου. Ακόμη κι εκεί, όμως, παρατηρείται μετατόπιση προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που κατακτούν όλο και περισσότερο χώρο στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Ο λόγος, προφανής. Ο φόρος που αντιστοιχεί σε μια φιάλη ουίσκι είναι πλέον 7,14 ευρώ, ενώ μόνο με την τελευταία αύξηση του ΕΦΚΟΠ (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης Οινοπνευματωδών Ποτών) η επιβάρυνση έφτασε στα 2,14 ευρώ, χωρίς βεβαίως να συνυπολογίζεται και η αύξηση του ΦΠΑ. Ετσι, πλέον, η αγορά μιας απλής φιάλης ουίσκι από το σούπερ μάρκετ κοστίζει τουλάχιστον 17 ευρώ, εκ των οποίων το 52% είναι μόνο οι φόροι, ενώ η αύξηση του ΕΦΚΟΠ σωρευτικά από τον Μάρτιο του 2009 αγγίζει το 124%! Επειτα από αυτό, μόνο εντύπωση δεν προκαλεί το γεγονός ότι η πτώση των πωλήσεων του συγκεκριμένου προϊόντος, τόσο στη λιανική όσο και στη χονδρική, κινείται τους τελευταίους μήνες σε διψήφια ποσοστά.

Ακόμη και το πλέον παραδοσιακό ελληνικό ποτό, το ούζο -δεύτερο, με μερίδιο 25%, στην ελληνική αγορά, σύμφωνα με έρευνα της ICAP- δεν φαίνεται να γλιτώνει από τις επιπτώσεις της κρίσης και των υψηλών φόρων. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου Ελληνικών Αποσταγμάτων Οινοπνευματωδών Ποτών (ΣΕΑΟΠ), μέχρι τον Απρίλιο οι πωλήσεις του κατέγραφαν μείωση 20% σε σχέση με πέρυσι, όμως μετά την ανακοίνωση τον Μάιο της νέας αύξησης του ΕΦΚΟΠ οι πωλήσεις αναμένεται να υποχωρήσουν κατά 30% τουλάχιστον, καθώς πλέον οι φόροι αποτελούν το 60% – 70% της τελικής τιμής. Το ούζο δέχεται ισχυρό πλήγμα και από το χύμα τσίπουρο, ενώ αλώβητη δεν έχει μείνει ούτε η αγορά μπίρας, καθώς μόνο από τις διαδοχικές αυξήσεις των συντελεστών του ΦΠΑ και του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα ποτά, η τιμή της έχει αυξηθεί από τον Μάρτιο του 2009 κατά 18%.