Επενδυτικά προγράμματα που περιμένουν να αξιοποιηθούν

Επενδυτικά προγράμματα που περιμένουν να αξιοποιηθούν

3' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μπορεί η κυβέρνηση να εξαγγέλλει νέα σχέδια αποκρατικοποιήσεων, αλλά φαίνεται ότι βαλτώνουν τα προηγούμενα. Ενα από αυτά είναι και η αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του παλαιού αεροδρομίου στο Ελληνικό, το οποίο, μετά την παρουσίαση του σχεδίου Αθεμπίγιο, φαίνεται να μπήκε ξανά στο συρτάρι.

Οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι του έργου, οι οποίοι έχουν ανακοινωθεί δύο φορές μέχρι σήμερα από το υπ. Οικονομικών, ακόμη δεν έχουν πιάσει δουλειά. Πρόκειται για τους Citigroup και Τράπεζα Πειραιώς, η πρόσληψη των οποίων είχε ανακοινωθεί τόσο στις 23 Μαρτίου όσο και στις 18 Μαΐου 2011, χωρίς ωστόσο -τέσσερις μήνες μετά- να έχουν υπογραφεί οι σχετικές συμβάσεις.

Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι η πώληση του Ελληνικού μπορεί να αποφέρει ένα δισ. ευρώ σε ζεστό ρευστό στα δημόσια ταμεία ή δυόμισι φορές περισσότερα απ’ ό,τι έφερε η πρόσφατη πώληση του 10% του ΟΤΕ. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι η επένδυση του Ελληνικού μπορεί να αποτελέσει την πιο σημαντική greenfield επένδυση -δηλαδή επένδυση από μηδενική βάση- της χώρας. Οι greenfield επενδύσεις είναι αυτές που έχει περισσότερο ανάγκη αυτή τη στιγμή η Ελλάδα, καθώς δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας και διαχέουν χρήμα στην ελληνική επιχειρηματική κοινότητα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η επένδυση ξανασυζητιέται στη πολιτική ηγεσία καθώς το σχέδιο Αθεμπίγιο κρίνεται μη βιώσιμο. Το σχέδιο προβλέπει μικρή οικιστική/κατασκευαστική αξιοποίηση -λιγότερο από το 20% της συνολικής έκτασης- που κάνει ασύμφορη την εκμετάλλευση του γιγαντιαίου ακινήτου. «Το σχέδιο (Αθεμπίγιο) είναι βιώσιμο μόνον αν αυτό το 20% του Ελληνικού μετατραπεί σε Χονγκ Κονγκ ή Ντουμπάι», παραδέχεται στέλεχος επενδυτικής τράπεζας. Ο ίδιος σημειώνει ότι κάτι τέτοιο δεν προσιδιάζει στο μεσογειακό μοντέλο οικιστικής ανάπτυξης και γι’ αυτό το σχέδιο μπήκε στο «ψυγείο».

Αλλά δεν είναι μόνον το Ελληνικό που «αργοκυλά». Το ίδιο ισχύει με την εκχώρηση της εκμετάλλευσης της μαρίνας της Βουλιαγμένης, η οποία εδώ και 9 μήνες βρίσκεται στα γρανάζια της Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα (ΕΤΑ) Α.Ε. Η προεπιλογή των επτά ενδιαφερομένων ολοκληρώθηκε τον περασμένο Απρίλιο, αλλά έκτοτε η διαδικασία δείχνει να καρκινοβατεί.

Είναι άγνωστο αν η συγκεκριμένη μαρίνα περιλαμβάνεται στο νέο πακέτο ιδιωτικοποιήσεων που εξήγγειλε ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευ. Βενιζέλος πριν από μερικές ημέρες ή αν θα προχωρήσει ανεξάρτητα, όπως συνέβαινε πριν από μερικούς μήνες. Η πρόκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πρόσληψη συμβούλου για την «αποκρατικοποίηση» των μαρινών δεν αναφέρει ούτε καν τον αριθμό των προς «αποκρατικοποίηση» μαρινών και λιμανιών.

Πάντως αξίζει να αναφερθεί ότι η μαρίνα της Βουλιαγμένης θεωρείται η «ναυαρχίδα» όλων των μαρινών της χώρας και γι’ αυτό στην προεπιλογή που πραγματοποίησε η ΕΤΑ Α.Ε. προσήλθαν μεγάλα ονόματα και εκτός Ελλάδος. Το πιο σημαντικό από αυτά είναι η Setur Servis Turistik A.S., που ανήκει στον τουρκικό όμιλο Koch. Η Setur συμμετέχει στον συγκεκριμένο διαγωνισμό εκμίσθωσης της μαρίνας της Βουλιαγμένης για 40 χρόνια, σε σύμπραξη με τη Folli-Follie (50-50).

Στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι η κυβέρνηση, αν και σπασμωδικά, εκδηλώνει τις τελευταίες εβδομάδες τάσεις προς την κατεύθυνση της μείωσης του κράτους, αυτές ωστόσο δεν είναι πάντοτε αποτελεσματικές. Τα πρώτα παρατράγουδα ήδη σημειώθηκαν με τον διαγωνισμό πρόσληψης συμβούλου για την αξιοποίηση των μεταλλευτικών δικαιωμάτων τριών ορυχείων, ο οποίος αποσύρθηκε δύο μέρες αργότερα. Το οικονομικό επιτελείο προσέβλεπε στην εκχώρηση δικαιωμάτων εκμετάλλευσης τριών διακριτών ορυχείων, εκ των οποίων τα δύο ήδη έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες!

Φαίνεται ωστόσο ότι προχωρεί -έστω και αργά- μια δεύτερη σημαντική greenfield επένδυση της χώρας. Πρόκειται για το αεροδρόμιο του Καστελίου στην Κρήτη, όπου η δημόσια διαβούλευση, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, βρήκε θετική απήχηση. Τρία μεγάλα αεροδρόμια δήλωσαν συμμετοχή στη διαδικασία σε συνεργασία με μεγάλες εταιρείες της χώρας και του εξωτερικού. Το έργο αναμένεται να απορροφήσει επενδύσεις ύψους 0,8-1,0 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το ελληνικό Δημόσιο θα διαθέσει το μέγιστο 220 εκατ.

Τρεις «μνηστήρες» για το Καστέλι

Τα τρία αεροδρόμια που συμμετείχαν στη διαβούλευση για τη σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου του Καστελίου είναι τα αεροδρόμια της Ζυρίχης, των Παρισίων και της Νίκαιας. Καθένα από τα προαναφερόμενα αεροδρόμια ωστόσο εμφανίσθηκε με πλειάδα κατασκευαστών, όπως για παράδειγμα το αεροδρόμιο της Ζυρίχης που θα συνεργαστεί με την αυστριακή κατασκευαστική εταιρεία Strabag. Το αεροδρόμιο της Νίκαιας εμφανίσθηκε σε συνεργασία με τη γαλλική κατασκευαστική Vinci και το αεροδρόμιο των Παρισίων με τη γαλλική Bouygues. Επίσης στα ευρωπαϊκά γκρουπ που έχουν σχηματιστεί συμμετέχουν ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες όπως Ακτωρ, Αρχιρόδον, ΓΕΚ-Τέρνα κ.ά.

Η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή και την εκμετάλλευση του αεροδρομίου του Καστελίου είναι αντιγραφή εκείνης του αεροδρομίου των Σπάτων (ΔΑΑ). Το ελληνικό Δημόσιο, στην εταιρεία που θα αναλάβει την κατασκευή και διαχείριση του νέου αερολιμένα για 35 χρόνια, θα συμβάλει με ποσό ύψους έως 220 εκατ. ευρώ, ενώ θα διατηρεί τον έλεγχο του 55% του μετοχικού κεφαλαίου. Το μάνατζμεντ ωστόσο θα κατέχει ιδιώτης-ανάδοχος.

Το αεροδρόμιο, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα πρέπει να λειτουργήσει στο 2016-17. Ωστόσο στελέχη της αγοράς ανησυχούν καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη οι σχετικές απαλλοτριώσεις γης, που «στοιχειώνουν» τα μεγάλα έργα υποδομών της χώρας. Σημειώνεται ότι το αεροδρόμιο του Ηρακλείου είναι το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή