Με «βαριά» ατζέντα οι νέοι επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ

Με «βαριά» ατζέντα οι νέοι επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ

3' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Βαρύ έργο αναμένει τη νέα διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Ο νέος πρόεδρος Τ. Αθανασόπουλος και ο νέος διευθύνων σύμβουλος Γ. Εμίρης αναλαμβάνουν να βγάλουν τα «κάστανα» του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων «απ’ τη φωτιά», μέσα σε ένα δυσμενές κλίμα που έχει διαμορφωθεί από τις πολύμηνες καθυστερήσεις που έχουν παρατηρηθεί έως σήμερα, αλλά και από το γενικότερο μακροοικονομικό και διεθνές κλίμα που δεν βοηθά το έργο αυτό.

Πάντως η κυβέρνηση με τις επιλογές της δείχνει αποφασισμένη να καλύψει το όποιο κενό μεσοδιάστημα. Το ίδιο ισχύει και με την τοποθέτηση του ειδικού διαπραγματευτή για το μεγάλο έργο των αυτοκινητοδρόμων, που όρισε ο υπουργός Ανάπτυξης και αφορά τον κ. Ευθύμιο Βιδάλη. Ο τελευταίος είναι στέλεχος της αγοράς, με μακρά καριέρα στην S&B και αντιπρόεδρος του ΣΕΒ.

Σε ό,τι αφορά τις τοποθετήσεις στο ΤΑΙΠΕΔ, ο νέος πρόεδρός του Τ. Αθανασόπουλος συνιστά εγνωσμένου κύρους στέλεχος, τόσο της ελληνικής όσο και της διεθνούς αγοράς. Με επιτυχημένη θητεία στη ΔΕΗ, ο κ. Αθανασόπουλος εμφανίζεται περισσότερο ως τεχνοκρατική, παρά πολιτική, επιλογή. Το ίδιο ισχύει και για τον κ. Εμίρη, ο οποίος προέρχεται από την Αlpha Bank. Μέχρι πρόσφατα ήταν επικεφαλής της επενδυτικής τραπεζικής του ομίλου και διαθέτει υπερεικοσαετή εμπειρία σε θέματα εξαγορών και συγχωνεύσεων επιχειρήσεων.

Τα νέα στελέχη της διοίκησης του ταμείου εκτιμάται ότι δεν θα είναι «ετοιμοπόλεμα» πριν από τον Δεκαπενταύγουστο. Ηταν ευτύχημα που δεν έκλεισε το καλοκαίρι η Βουλή, καθώς σε άλλη περίπτωση, η νέα ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ δεν θα ήταν σε θέση να αναλάβει καθήκοντα πριν από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Τόσο ο πρόεδρος όσο και ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ ορίζονται κατόπιν σύμφωνης γνώμης επιτροπής (άρθρο 49Α) της Βουλής.

Σύμφωνα με στελέχη του ταμείου, οι δύο νέοι επικεφαλής του θα περάσουν από «εντατικά μαθήματα» προκειμένου να ενημερωθούν για την πορεία του προγράμματος. Και ήδη ξεκίνησαν οι άτυπες επαφές προκειμένου η νέα διοίκηση να ενημερωθεί για τα θέματα του ταμείου.

Προς την κατεύθυνση αυτή σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η καλή προετοιμασία που έχει γίνει από την απερχόμενη διοίκηση. H τελευταία έχει αποκωδικοποιήσει πάνω από 80 εκκρεμότητες που προαπαιτούνται για την εκκίνηση των αποκρατικοποιήσεων. Η λίστα αυτή περιλαμβάνει την ψήφιση εννέα νόμων, την τροποποίηση τριών, την ψήφιση 13 τροπολογιών, την υπογραφή 15 υπουργικών ή κοινών υπουργικών αποφάσεων, τη σύνταξη έξι κανονισμών λειτουργίας αγορών, τη σύσταση τεσσάρων ρυθμιστικών αρχών και την αναδιάρθρωση πέντε επιχειρήσεων, ενώ αναδιαρθρώσεις θα πρέπει να γίνουν και σε άλλες υποδομές. Για παράδειγμα, οι αερολιμένες, οι λιμένες κ.ο.κ. πρέπει ν’ αποκτήσουν νομική μορφή, που σήμερα δεν υπάρχει.

Τιτάνιο έργο επίσης συνιστούν οι οκτώ ξεχωριστές διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε. για θέματα κρατικών ενισχύσεων, με κορυφαία αυτή βεβαίως που αφορά τους αυτοκινητοδρόμους.

Πολλές από τις εκκρεμότητες αυτές μπορεί να είναι απλές, όπως π.χ. η κατάργηση της ρύθμισης που αφορά το όριο 20% συμμετοχής των ιδιωτών στις επιχειρήσεις στρατηγικού ενδιαφέροντος (αφορά τη σχετική τροπολογία Αλογοσκούφη για τον ΟΤΕ). Ωστόσο η δημιουργία τεσσάρων ρυθμιστικών αρχών δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, καθώς απαιτεί την ψήφιση νόμων, την ίδρυσή τους, την οργάνωσή τους κ.ο.κ. Η εμπειρία με την Επιτροπή Παιγνίων που ιδρύθηκε βάσει του ν. 4002/2011 δείχνει ότι απαιτείται τουλάχιστον ένας χρόνος προτού μια τέτοια αρχή αποκτήσει βηματισμό.

Προτεραιότητα ενεργοποίησης έργων σε Ελληνικό και αυτοκινητοδρόμους

Δύο είναι οι πιο κρίσιμες αποκρατικοποιήσεις που θα μπορούσαν να συμβάλλουν τα μέγιστα στην ανάκαμψη της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Και αυτές δεν είναι ούτε τα Κρατικά Λαχεία, αλλά ούτε και το IBC που είναι οι πιο ώριμες να φέρουν έσοδα στα ταμεία του κράτους. Οι πιο σημαντικές για τη διάχυση κεφαλαίων στην αγορά και την κοινωνία είναι εκείνη των αυτοκινητοδρόμων και του Ελληνικού. Είναι οι μοναδικές μεγάλες από μηδενικής βάσης επενδύσεις (greenfield investments), οι οποίες μπορούν να διαχύσουν κεφάλαια σε ένα ευρύ δίκτυο οικονομικών μονάδων και εν τέλει στην κοινωνία.

Αυτό φαίνεται ότι έχει γίνει συνείδηση στην κυβέρνηση, καθώς βλέπει τους ρυθμούς μεταβολής του ΑΕΠ να βαθαίνουν. Μάλιστα, ο πρωθυπουργός φέρεται να έχει δώσει προτεραιότητα σ’ αυτά τα δύο έργα-αποκρατικοποιήσεις, ενώ δεν αποκλείεται να ενεργοποιηθούν και άλλες παρόμοιες επενδύσεις που βρίσκονται «παγωμένες» εδώ και πολλά χρόνια. Μια εξ αυτών είναι η δημιουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης. Ο φάκελος του έργου, μετά την αναδιαστασιολόγηση του έργου (προς τα κάτω), αναμένεται να παραδοθεί τις επόμενες εβδομάδες στον υπουργό Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη. Το έργο θα γίνει με τη μορφή σύμβαση παραχώρησης -στο πρότυπο του ΔΑΑ- και θεωρείται μια από τις σημαντικότερες εστίες εισροής ξένων κεφαλαίων, από τα οποία «διψά» ιδιαίτερα η χώρα. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να ξεμπλοκάρει τέτοιου είδους επενδύσεις, οι οποίες φέρνουν κεφάλαια, τα οποία δεν θα διοχετευθούν αποκλειστικά στο έλλειμμα ή στο χρέος της χώρας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή