Επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των εξαγωγών το 2013

Επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των εξαγωγών το 2013

2' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αύξηση των ελληνικών εξαγωγών για μια ακόμη χρονιά προβλέπει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων (ΠΣΕ), αν και μικρότερη σε σχέση με την προηγούμενη διετία. Η επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των εξαγωγών το 2013, στο 2%-3% σύμφωνα με τις έως τώρα εκτιμήσεις τόσο του ΠΣΕ όσο και της Κομισιόν (2,7%), σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με την παράταση της κρίσης στην Ευρωζώνη και στην πραγματικότητα την επέκτασή της στον ευρωπαϊκό Νότο, περιοχή που αποτελεί έως σήμερα σημαντικό προορισμό για τα ελληνικά προϊόντα.

Η τάση αυτή ήδη αποτυπώνεται στα αποτελέσματα για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών το 2012, οι οποίες αν και συνολικά αυξήθηκαν κατά 5,9% σε σχέση με το 2011, ειδικά προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης υποχώρησαν κατά 1,7%. Από την άλλη οι εξαγωγές προς τις τρίτες χώρες αυξήθηκαν το 2012 σε σχέση με το 2011 κατά 17,8%, καθώς οι ελληνικές επιχειρήσεις στρέφονται προς νέες αγορές. Αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν το μερίδιο των εξαγωγών προς τις χώρες-μέλη της Ε.Ε. να διαμορφωθεί σε 60,85% το 2012 από 65,1% το 2011, ενώ προς τις τρίτες χώρες αυξήθηκε στο 39,15% από 34,9% το 2011.

Βεβαίως, τέσσερις χώρες της Ε.Ε. (Ιταλία, Γερμανία, Βουλγαρία και Κύπρος) παραμένουν οι κυριότεροι προορισμοί για τα ελληνικά προϊόντα. Ωστόσο, στην πρώτη δεκάδα παρατηρούνται δύο σημαντικές ανακατατάξεις σε σχέση με το 2011. Οι ΗΠΑ αποτελούν πλέον τον έβδομο μεγαλύτερο πελάτη των ελληνικών προϊόντων (το 2011 ήταν στην ένατη θέση), καθώς οι ελληνικές εξαγωγές προς τη μεγάλη αυτή αγορά αυξήθηκαν το 2012 κατά 26% σε σχέση με το 2011, στα 668,7 εκατ. ευρώ από 526,9 εκατ. ευρώ.

Η δεύτερη αξιοσημείωτη ανακατάταξη αφορά την είσοδο της Ρωσίας στην πρώτη δεκάδα των 10 κορυφαίων για τα ελληνικά προϊόντα αγορών. Το 2012 οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 18,8%, φτάνοντας 459,5 εκατ. ευρώ από 386,6 εκατ. ευρώ το 2011, με συνέπεια η χώρα να αποτελεί πλέον το δέκατο μεγαλύτερο προορισμό για τα ελληνικά προϊόντα ενώ το 2011 βρισκόταν στη 12η θέση. Η αύξηση του βαθμού εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων φανερώνεται και από το γεγονός ότι πλέον τα ελληνικά προϊόντα φτάνουν σε νέες και αρκετά μακρινές αγορές. Στη λίστα των 100 μεγαλύτερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα εισήλθαν το 2012 το Μπουτάν, το Μπενίν, η Αγκόλα, ο Παναμάς, οι Φιλιππίνες, η Ακτή Ελεφαντοστού, η Κολομβία και το Σουδάν.

Κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν -εάν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή- ήταν το 2012 τα φάρμακα με την αξία των εξαγωγών να φτάνει τα 632,2 εκατ. ευρώ, αφήνοντας στη δεύτερη θέση το αλουμίνιο με 557,5 εκατ. ευρώ. Τα ψάρια -κυρίως προϊόντα ιχθυοκαλλιεργειών- βρέθηκαν στην τρίτη θέση (449,5 εκατ. ευρώ), ενώ αξιοσημείωτη ήταν η αύξηση των εξαγωγών βάμβακος (στην τέταρτη θέση από την όγδοη το 2011) και του ελαιολάδου (στην έβδομη θέση από τη δέκατη το 2011).

Από τις νέες εισόδους στο ΤΟΠ-100 των εξαγώγιμων προϊόντων ξεχωρίζουν τα γλυκά κουταλιού, τα τσιμέντα κλίνκερς, τα πεπόνια και καρπούζια, αλλά και τα πλοία, αναψυχής και επιβατηγά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή