ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρνητικός πληθωρισμός 1,5% και τον Ιανουάριο

arnitikos-plithorismos-1-5-kai-ton-ianoyario-2007104

Με αρνητικό πληθωρισμό συνεχίζει και το 2014, καθώς τον Ιανουάριο ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή υποχώρησε κατά 1,5% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2013. Ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) του Ιανουαρίου του 2014 είναι ο πρώτος που καταρτίζεται με βάση τη νέα στάθμιση στο λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς», καθώς έχουν ληφθεί υπόψη τα δεδομένα από την τελευταία έρευνα οικογενειακών προϋπολογισμών της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ).

Αλλαγές

Στο πλαίσιο των αλλαγών αυτών έχουν υψηλότερο συντελεστή στάθμισης, σε σχέση με πριν, τα τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά, τα αλκοολούχα ποτά και ο καπνός, η στέγαση και η εκπαίδευση, ενώ, αντιθέτως, έχουν μειωθεί οι συντελεστές στάθμισης στις κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών των οποίων η ζήτηση και κατανάλωση έχει υποχωρήσει, όπως είναι τα είδη ένδυσης-υπόδησης, τα έπιπλα, οι μεταφορές, τα ξενοδοχεία και η εστίαση. Επιπλέον, ενώ έως το Δεκέμβριο του 2013 ο ΔΤΚ υπολογιζόταν ως ένας δείκτης σταθερής βάσης με έτος βάσης το 2009, από τον Ιανουάριο του 2014 και για όλους τους μήνες του 2014 θα υπολογίζεται με βάση τον Δεκέμβριο του 2013.

Η διαμόρφωση του ΔΤΚ σε αυτά τα επίπεδα οφείλεται κυρίως στις ακόλουθες μειώσεις σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2013:

–  Κατά 0,8% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών σε ψάρια νωπά, φρούτα νωπά, πατάτες νωπές, δημητριακά και παρασκευάσματα, πουλερικά νωπά, αρνί και κατσίκι (νωπά), αναψυκτικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών σε γαλακτοκομικά και αυγά (2,2%), μοσχάρι νωπό (1,6%) και ελαιόλαδο (2,1%).

–  Κατά 2,9% της ομάδας «Ενδυση και υπόδηση».

–  Κατά 1,7% της ομάδας «Στέγαση», λόγω κυρίως της μείωσης των ενοικίων.

–  Κατά 1,5% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες».

–  Κατά 2,9% της ομάδας «Μεταφορές».

–  Κατά 3,1% της ομάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες».

–  Κατά 3,9% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης των διδάκτρων.

–  Κατά 3,2% της ομάδας «Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια».

–  Κατά 4,3% της ομάδας «Αλλα αγαθά και υπηρεσίες».

Αυξήσεις, από την άλλη, παρατηρούνται στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», κατά 2%, λόγω κυρίως της αύξησης των τιμών των τσιγάρων και κατά 1,3% στην ομάδα «Υγεία» λόγω αύξησης, κυρίως, της συμμετοχής των καταναλωτών επί των λιανικών τιμών των φαρμάκων.