Φοροδοξίες

3' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μεσούντος του θέρους ψηφίστηκε από το Τμήμα Διακοπών της Βουλής ένας ακόμα νόμος, ο υπ’ αριθμόν 4281 «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, οργανωτικά θέματα Υπουργείο Οικονομικών και άλλες διατάξεις», φέρων σημαντικές διατάξεις, οι οποίες μεταβάλλουν και πάλι μερικώς το φορολογικό τοπίο, το οποίο πασχίζει να εδραιωθεί και να παγιωθεί τόσο ως θεσμικό πλαίσιο όσο και στη συνείδηση των φορολογουμένων. Συγκεκριμένα:

Καταργείται η υποχρέωση υποβολής εκκαθαριστικής δήλωσης Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ), ενώ διατηρούνται μόνο οι περιοδικές δηλώσεις που θα υποβάλλονται, όπως και σήμερα, στο τέλος κάθε φορολογικής περιόδου: ανά τρίμηνο για τους τηρούντες απλογραφικά βιβλία, μηνιαίως για τους τηρούντες διπλογραφικά.

Παρέχεται πλέον η δυνατότητα επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ κάθε φορολογικής περιόδου, ως εναλλακτική ισχύουσα παράλληλα με τη δυνατότητα μεταφοράς αυτού στην επόμενη.

Στο ποσό των 10.000 ευρώ (καθαρή αξία συναλλαγών), ορίστηκε το ανώτατο ύψος του τζίρου για την προαιρετική υπαγωγή των μικρών επιχειρήσεων στο νέο ειδικό καθεστώς ΦΠΑ. Οσες επιχειρήσεις επιλέξουν να υπαχθούν σε αυτό θα απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης και καταβολής φόρου, δίχως να δικαιούνται να εκπέσουν τον φόρο των εισροών τους, ενώ θα πρέπει να αναγράφουν στα φορολογικά στοιχεία που εκδίδουν την ένδειξη «χωρίς φόρο προστιθέμενης αξίας – απαλλαγή μικρών επιχειρήσεων». Για την ένταξή του στο απαλλασσόμενο καθεστώς, θα πρέπει ο φορολογούμενος να υποβάλει δήλωση μεταβολών κατά την έναρξη της διαχειριστικής περιόδου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013).

Διευκρινίσθηκε, όπως είχε εξαγγελθεί, ότι για τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων του οικονομικού έτους 2014 λαμβάνονται υπ’ όψιν οι δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών, καθώς και τα έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης, έστω και εάν οι φορολογικές δηλώσεις, αρχικές ή τροποποιητικές, υποβληθούν εκπροθέσμως.

Απεφασίσθη η αναστολή για το χρονικό διάστημα από την 1η έως την 31η Αυγούστου της 30ήμερης προθεσμίας για την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της Υπηρεσίας Εσωτερικής Επανεξέτασης της Φορολογικής Διοίκησης του άρθρου 63 ν. 4174/2013, καθώς και της 60νθήμερης προθεσμίας που διαθέτει η τελευταία για την εξέταση της προσφυγής.

Διευρύνεται σημαντικά και με ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2015 ο κατάλογος των προσώπων που υποχρεούνται στην υποβολή δήλωσης «πόθεν έσχες» του νόμου 3213/2003, με την προσθήκη τριάντα δύο περιπτώσεων, οι οποίες περιλαμβάνουν, ενδεικτικά, τους γενικούς διευθυντές του υπουργείου Οικονομικών, τους προϊσταμένους των ΔΟΥ και λοιπών φορέων της Φορολογικής Διοίκησης, τους προϊσταμένους και υπαλλήλους των Διευθύνσεων Ειδικών Υποθέσεων του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), τα μέλη της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, το προσωπικό της Ειδικής Γραμματείας Συμπράξεις Δημόσιου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και τους διευθυντές των ιδιωτικών εταιρειών που μετέχουν σε τέτοιες συμπράξεις, τον πρόεδρο και τα εκτελεστικά μέλη της ΕΧΑΕ, των ελεγχομένων από αυτήν ανωνύμων εταιρειών, καθώς και κάθε άλλου φορέα οργανωμένης χρηματιστηριακής αγοράς.

Οι παραπάνω υπόχρεοι σε υποβολή δήλωσης περιουσιακής κατάστασης θα καλούνται πλέον να συνυποβάλλουν και «Δήλωση οικονομικών συμφερόντων», περιλαμβάνουσα, μεταξύ άλλων, πληροφορίες για τις επαγγελματικές τους δραστηριότητες, τη συμμετοχή τους στη διοίκηση πάσης φύσεως νομικών προσώπων, εταιρειών, ενώσεων προσώπων, για οποιαδήποτε αμειβομένη τακτική δραστηριότητα ή περιστασιακή εάν το σύνολο της αμοιβής υπερβαίνει τις 5.000 ευρώ ανά ημερολογιακό έτος, καθώς και τη συμμετοχή σε εταιρεία όταν αυτή ενδέχεται να έχει επιπτώσεις στη δημόσια πολιτική.

Δυνατότητα αναστολής ή ακόμα και απενεργοποίησης του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου δίδεται πλέον στον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος έχει δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτησή του, έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα ή διαπράττει φοροδιαφυγή. Σημειωτέον πως στον νόμο δεν προσδιορίζονται οι περιπτώσεις φοροδιαφυγής για τις οποίες ισχύουν οι εν λόγω κυρώσεις, ενώ βάσει του άρθρου 55 ν. 4174/2013 ως φοροδιαφυγή νοείται – μεταξύ άλλων – ακόμα και η μη απόδοση φόρου άνω των 5.000 ευρώ (πλην του φόρου εισοδήματος, οπότε το αντίστοιχο όριο τίθεται στις 10.000 ευρώ) ανά φορολογικό έτος ή ανά φορολογική υπόθεση.

Μεσούντος του θέρους συνέταξε και την περιβόητη υπ’ αριθμ. 256/2014 Γνωμοδότηση το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, η οποία – καίτοι δεν έχει δημοσιευθεί ακόμα – φέρεται να δίνει το «πράσινο φως» στην εφορία για εφόδους σε σπίτια ή επαγγελματικούς χώρους χωρίς την παρουσία εισαγγελέα, προκειμένου να ελέγχουν φορολογικές παραβάσεις και να προβαίνουν σε κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων σε περιπτώσεις φοροδιαφυγής, και η οποία ανάγκασε το υπουργείο Οικονομικών να παραπέμψει επειγόντως το ζήτημα στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου (Δελτίο Τύπου Υπ. Οικ. 11/08/

Πηγή: Grant Thornton

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή