ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Η αύξηση του ΦΠΑ θα επηρεάσει αφίξεις, έσοδα και θέσεις εργασίας στον τουρισμό»

i-ayxisi-toy-fpa-tha-epireasei-afixeis-esoda-kai-theseis-ergasias-ston-toyrismo-2057860

Σύσσωμος ο τουριστικός κόσμος της χώρας αντιδρά στο ενδεχόμενο διπλασιασμού των συντελεστών του ΦΠΑ υπηρεσιών διαμονής στα ξενοδοχεία.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Ανδρέα Ανδρεάδη, «το εν λόγω μέτρο αναμφίβολα με τον τρόπο που επιχειρείται, θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στις τουριστικές εισπράξεις και κατ’ επέκταση στην ελληνική οικονομία».

Η εκτίμηση του ΣΕΤΕ είναι ότι η εφαρμογή του μπορεί να φέρει άμεσα έσοδα σχεδόν 300 εκατ. ευρώ στα ταμεία του κράτους, αλλά θα μειώσει το ΑΕΠ της χώρας κατά τουλάχιστον 2 ποσοστιαίες μονάδες (δηλαδή περίπου 3,8 δισ. ευρώ). Η πτώση αυτή, κατά τον ΣΕΤΕ, θα προκαλέσει ταυτόχρονα καταστροφικές μεταβολές και στις θέσεις εργασίας, αφού για κάθε εκατομμύριο λιγότερους τουρίστες που θα έρχονται στην Ελλάδα θα χάνονται 30.000 θέσεις εργασίας.

Ο κ. Ανδρεάδης τονίζει μάλιστα ότι ήδη για το θέμα της πιθανής αύξησης του ΦΠΑ υπάρχει πληθώρα ερωτημάτων από το εξωτερικό. Σε αυτή τη φάση, λοιπόν, προσθέτει ότι «θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε το πρώτο κύμα αρνητικής δημοσιότητας από το εξωτερικό που τραυματίζει την εικόνα της χώρας».

Βίαιη ανακοπή

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γιάννης Ρέτσος, εκτιμά ότι «εάν εφαρμοσθεί το μέτρο θα ανακόψει βίαια τη δυναμική του ελληνικού τουρισμού, καθώς πλήττει ευθέως τις υπηρεσίες διαμονής σε όλες τις μορφές τουρισμού, δηλαδή αναψυχή, city Break, συνέδρια, εταιρικές συναντήσεις κ.ά.». Με την τυχόν εφαρμογή του τονίζει ότι το 2015 θα χαθούν περίπου 2,6 εκατ. αφίξεις και 1,6 δισ. ευρώ άμεσα έσοδα. Για το 2016 εκτιμά ότι οι απώλειες θα είναι ακόμα μεγαλύτερες, καθώς όλη η πρόσθετη επιβάρυνση του φόρου θα περάσει στις τιμές των πακέτων.

Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Τσακίρης, κάνει λόγο για ολέθριες επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον τονίζει ότι «όταν οι βασικοί μας ανταγωνιστές Ισπανία και Τουρκία επιβάλλουν ΦΠΑ 8% ανά διανυκτέρευση έχοντας ταυτόχρονα ως παρακαταθήκη χαμηλότερες ανελαστικές δαπάνες συγκριτικά με την Ελλάδα, τότε εμείς ως προορισμός κινδυνεύουμε να βγούμε εύκολα εκτός αγοράς και ανταγωνισμού». Παράλληλα, συμπληρώνει ότι σε μία χρονική συγκυρία κατά την οποία ο τουρισμός κατέκτησε ιδιαίτερα υψηλή θέση στις προτιμήσεις της παγκόσμιας αγοράς αντί να παρθούν μέτρα στρατηγικής και θεσμικής θωράκισής του, με στόχο την εξασφάλιση της αειφόρου ανάπτυξής του, υιοθετούνται εσφαλμένως μέτρα αντιαναπτυξιακής και αμιγώς εισπρακτικής λογικής.

Οποιαδήποτε μεταβολή στις τιμές ως αποτέλεσμα αύξησης της φορολογίας θα επηρεάσει αρνητικά και τον χώρο των συνεδρίων, επισημαίνει ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων, Παναγιώτης Ποδηματάς. Ο ίδιος λέει ότι «είναι πολύ δύσκολο να αλλάξουν οι τιμές σε συμφωνηθέντα συμβόλαια και ουσιαστικά οι διοργανωτές ή οι ξενοδόχοι θα πρέπει να απορροφήσουν τις αυξήσεις». Παράλληλα, διαπιστώνει επιφυλακτικότητα στο κλείσιμο νέων διεθνών συνεδρίων για το 2015, την οποία αποδίδει στον νέο γύρο φημών περί αποσταθεροποίησης της πολιτικής και οικονομικής ζωής του τόπου. Ηδη, προσθέτει, ένα συνέδριο από τη Γαλλία που επρόκειτο να οργανωθεί τον Σεπτέμβριο του 2015 στη χώρα μας άλλαξε προορισμό, καθώς οι ξένοι διοργανωτές δεν δέχθηκαν να στείλουν προκαταβολές σε ελληνικές τράπεζες.

Το ενδεχόμενο αύξησης του ΦΠΑ θα επηρεάσει και τον κλάδο των ενοικιαζόμενων δωματίων και διαμερισμάτων, υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου που τους εκπροσωπεί, Κωνσταντίνος Μπρεντάνος. Τη δυσαρέσκεια ξένων συνεργατών tοur operators έχει προκαλέσει η συζήτηση περί αύξησης του ΦΠΑ, τονίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων, Λύσανδρος Τσιλίδης. Επίσης, θεωρεί ότι «δημιουργείται αρνητικό προηγούμενο αναξιοπιστίας από την Ελλάδα, καθώς και κατά το παρελθόν είχε αυξηθεί η φορολογία στον τουρισμό χωρίς προγραμματισμό και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ότι τα συμβόλαια με τους ξένους tour operators υπογράφονται ένα χρόνο πριν από κάθε σεζόν».