ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ζητούνται μέτρα 1,8 δισ. ευρώ για να κλείσουν τα κενά

Ζητούνται μέτρα 1,8 δισ. ευρώ για να κλείσουν τα κενά

Μερικά «κενά» θα πρέπει να συμπληρωθούν στο πακέτο των παραμετρικών μέτρων που θα πρέπει να φέρει δημοσιονομικό όφελος 1% του ΑΕΠ ή περίπου 1,8 δισ. ευρώ για να κλείσει η συμφωνία. Ωστόσο, όπως αναφέρουν αρμόδια στελέχη, κατά τη διάρκεια των συζητήσεων που έγιναν όσο ήταν στην Αθήνα η τρόικα, το εν λόγω πακέτο συμπληρώθηκε με αρκετά μέτρα, ώστε να θεωρείται αξιόπιστο και να μην αποτελεί μεγάλο εμπόδιο στην επίτευξη συμφωνίας.

Η ελληνική πρόταση για την αύξηση κατά μία ποσοστιαία μονάδα του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ (από το 23% στο 24%) ήταν η παρέμβαση που εξασφάλισε σε μεγάλο βαθμό την επίτευξη του στόχου για όφελος 1% του ΑΕΠ. Η διάρθρωση του συγκεκριμένου πακέτου έχει ως εξής:

1. Η αύξηση του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ θα αποδώσει περί τα 450 εκατ. ευρώ ή 0,25% του ΑΕΠ. Το οικονομικό επιτελείο πρότεινε το συγκεκριμένο μέτρο λίγο πριν αποχωρήσουν οι επικεφαλής των δανειστών από την Αθήνα και, ουσιαστικά, αποτελεί το διαβατήριο για να κλείσει όλο το πακέτο. Παράλληλα, η αποδοχή του μέτρου από τους δανειστές άρει την απαίτησή τους για αύξηση του ΦΠΑ στους λογαριασμούς της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ.

2. Περικοπές δαπανών της τάξης του 0,25% του ΑΕΠ ή περίπου 450 εκατ. ευρώ. Μέχρι στιγμής έχει συμφωνηθεί η παράταση του μέτρου της μίας πρόσληψης στο Δημόσιο για κάθε πέντε αποχωρήσεις έως και το 2018, καθώς και το «πάγωμα» των προαγωγών για τα ειδικά μισθολόγια. Από τις παρεμβάσεις αυτές εξοικονομούνται περί τα 350 εκατ. ευρώ. Το ποσό των περίπου 100 εκατ. ευρώ που απομένει έως τον στόχο για μείωση δαπανών κατά 450 εκατ. ευρώ καλείται να το προσδιορίσει ο υπουργός Αμυνας Πάνος Καμμένος, καθώς η κυβέρνηση δεν θέλει να προχωρήσει σε ακόμα μεγαλύτερη περικοπή δαπανών στο ασφαλιστικό ή στην επιβολή περισσότερων φόρων από αυτούς που ήδη έχουν αποφασιστεί για να καλύψει αυτά τα 100 εκατ. ευρώ.

3. Επιπλέον φορολογικά μέτρα που θα αποδίδουν σχεδόν 0,5% του ΑΕΠ ή περίπου 900 εκατ. ευρώ. Τα σημαντικότερα είναι:

• Αύξηση της φορολογίας στην αμόλυβδη, στο υγραέριο και στο φυσικό αέριο (στη βιομηχανία).
• Αύξηση της επιβάρυνσης της μεγάλης ακίνητης περιουσίας, μέσω της αναπροσαρμογής του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ.
• Επιβολή τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση.
• Αύξηση της φορολογίας στην κινητή τηλεφωνία ή επιβολή τέλους στη χρήση του Διαδικτύου.
• Επιπλέον επιβαρύνσεις για τους κατόχους Ι.Χ. αυτοκινήτων, μέσω της αύξησης των τελών κυκλοφορίας.
• Αύξηση του τέλους ταξινόμησης των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
• Αύξηση της φορολογίας στα τσιγάρα και στον καπνό.
• Επιβολή τέλους στις τραπεζικές επιταγές.
• Επιβολή τέλους στις διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία.

Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι ορισμένα από αυτά τα μέτρα έχουν σχεδιαστεί για να αρχίσει η εφαρμογή τους από το 2018. Στο πλαίσιο αυτό, στο υπουργείο Οικονομικών θεωρούν ότι κάποιες παρεμβάσεις ενδεχομένως να μην απαιτηθεί να υλοποιηθούν, καθώς εκτιμούν ότι η οικονομία θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να «τρέξει» καλύτερα από τις προβλέψεις και ο προϋπολογισμός να καταγράψει καλύτερη επίδοση από αυτήν που εκτιμάται σήμερα. Σε αυτήν την περίπτωση, υποστηρίζουν ότι ορισμένα από τα μέτρα που θα συμφωνηθούν και θα ψηφιστούν τώρα είναι πολύ πιθανόν να μη χρειαστεί να εφαρμοστούν ύστερα από δύο χρόνια. Ωστόσο οι δανειστές έχουν καταστήσει σαφές ότι θα πρέπει να έχουν νομοθετηθεί, ώστε να μην απαιτείται νέα συζήτηση για το τι θα πρέπει να κάνει η κυβέρνηση, αν ο προϋπολογισμός δεν φέρνει τα προβλεπόμενα αποτελέσματα.