ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς επηρεάζει το νέο τούνελ του Gotthard τα ελληνικά λιμάνια;

tounel

Ε​​ίναι σίγουρο ότι με το άκουσμα της διάνοιξης του τούνελ μήκους 57,1 χλμ. στο Gotthard, η σκέψη της πλειονότητας της ελληνικής κοινής γνώμης πήγε στο ότι αυτό θα διευκολύνει τους εκδρομείς των χιονοδρομικών κέντρων της Ελβετίας.

Αλλά αυτή η αντίληψη αποτελεί μικρό τμήμα της εικόνας και σίγουρα δεν θα είχαμε εργασίες 24 χρόνων (7 χρόνια προετοιμασίας και 17 χρόνια κατασκευής), την κατασκευή 151 χλμ. διαφόρων τούνελ και δαπάνη 8,5 δισ. ευρώ για να ταξιδεύουν γρήγορα οι Ευρωπαίοι για σκι. Και τι χρειάζεται ένα low base τούνελ για το σκι;

Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, κάθε κατασκευαστικό έργο, του οποίου η εμβέλεια ξεπερνά τα σύνορα μιας χώρας, εντάσσεται εκ των πραγμάτων στις γεωπολιτικές εξελίξεις.

Κι αυτό γιατί αλλάζει τους συσχετισμούς δυνάμεων στον γεωγραφικό χάρτη. Στο πλαίσιο αυτό, όπως η πρόσφατη διαπλάτυνση της Διώρυγας του Σουέζ αύξησε τον γεωπολιτικό ρόλο του Πειραιά, του εγγύτερου λιμένα της ηπειρωτικής Ευρώπης, γιατί μετά τη διάνοιξη είναι δυνατό να μεταφέρονται μεγαλύτερα φορτία και να αποφεύγεται ο θαλάσσιος δρόμος της Νότιας Αφρικής. Eτσι και η διάνοιξη του τούνελ του Gotthard στην Ελβετία αυξάνει τον γεωπολιτικό ρόλο των λιμένων Ρότερνταμ και Γένοβας (ανταγωνιστικό του Πειραιά στη Μεσόγειο).

Η μεγάλη εικόνα δείχνει ότι μειώνεται η απόσταση του άξονα Βορρά – Νότου κατά μία ώρα και ταυτόχρονα γίνεται ασφαλέστερη. Και κυρίως, επιταχύνεται η μεταφορά εμπορευμάτων στον άξονα Ρότερνταμ Ελβετίας – Γένοβας.

Επηρεάζει η διάνοιξη του τούνελ του Gotthard τη σημασία του λιμένα του Πειραιά;

Φυσικά και την επηρεάζει, γιατί αυξάνει την ανταγωνιστικότητα του λιμένα του Ρότερνταμ. Αλλά κι εδώ δεν φταίνε οι ξένοι, αλλά εμείς.

Κι αυτό γιατί:

1. Την ίδια ώρα η Ειδομένη κρατήθηκε κλειστή για περίπου 60 ημέρες,
2. Η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του λιμένα του Πειραιά δέχεται επιθέσεις από υπουργούς, συνδικαλιστές και τοπικούς άρχοντες κι ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί, και
3. Το θέμα του διαμετακομιστικού κέντρου στο Θριάσιο δεν έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης.

H μεγάλη εικόνα γίνεται πιο δυσμενής για τα ελληνικά συμφέροντα όταν αναλογιστούμε ότι αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε διαδικασία κατασκευής το τούνελ Brenner μήκους 64 χλμ., το οποίο συνδέει την Ιταλία με την Αυστρία και την Κεντρική Ευρώπη.

Αυτό σημαίνει ότι εάν αποσταθεροποιηθούν η Ελλάδα και τα Βαλκάνια, αυτό μπορεί να προκαλέσει την απομόνωσή μας, αναδεικνύοντας τη Γένοβα ως το αξιόπιστο λιμάνι για το εμπόριο και προς την Κεντρική Ευρώπη.

Να υπενθυμίσω ότι επί αιώνες, η σημερινή ελληνική επικράτεια παρέμενε εκτός μεγάλων οδών; Οτι ακόμα και επί Βυζαντινής Αυτοκρατορίας ή ελληνιστικής περιόδου, η Αθήνα παρέμενε απομονωμένη κι εκτός εξελίξεων;

Γίνεται αντιληπτό ότι πρέπει να τρέξουμε;

* Ο κ. Βασίλης Καραγιάννης είναι σύμβουλος επιχειρήσεων – μέλος του Τομέα Απασχόλησης του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου