ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Goody’s-ΔΕΛΤΑ: αρχή του «δράματος» η έλλειψη οράματος

Βήματα προς την οριστική ρήξη μεταξύ του διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΛΤΑ Συμμετοχών κ. Δημ. Δασκαλόπουλου και του Προέδρου της Goody’s κ. Αχ. Φώλια είναι τα όσα διαδραματίσθηκαν στη διάρκεια των τελευταίων ημερών και όπως εκτιμάται το επόμενο διάστημα θα είναι καθοριστικό των ισορροπιών που θα διαμορφωθούν. Η οξύτατη κριτική, που άσκησε η ΔΕΛΤΑ για τις επιχειρηματικες επιλογές και το μάνατζμεντ της βορειοελλαδίτικης εταιρείας, έφερε στην επιφάνεια το πρόβλημα επικοινωνίας που είχαν οι δυο πλευρές τους τελευταίους μήνες και επιμελώς κάλυπταν. Ταυτόχρονα κατέδειξε και το έντονο ενδιαφέρον της ΔΕΛΤΑ, η οποία πιστεύει ότι η Goody’s μπορεί και πρέπει αποκτήσει ένα νέο όραμα και να διεκδικήσει ηγετική θέση στην αγορά που ορίζει το τρίπτυχο τρόφιμα-υγεία-ψυχαγωγία και μετριέται σε 1 τρισ. δρχ. περίπου.

Με την πλευρά της ΔΕΛΤΑ φαίνεται ότι συντάσσεται και ο εκ των παλαιών μετόχων κ. Γ. Διονυσιάδης, ο οποίος συμμεριζόμενος την κριτική της, ανέφερε στην επεισοδιακή συνέλευση της Goody’s ότι υπάρχει έτοιμο πλάνο το οποίο δεν υλοποιείται.

Η ΔΕΛΤΑ φέρεται ότι είναι διατεθιμένη να αυξήσει τη συμμετοχή της που σήμερα, επισήμως τουλάχιστον, ανέρχεται στο 25% με απώτερο στόχο να ελέγξει πλήρως την εταιρεία. Προς αυτή την κατεύθυνση, σύμφωνα με πληροφορίες, κινείται ο κ. Δ. Δασκαλόπουλος, ο οποίος χειρίζεται αποκλειστικά το θέμα Goody’s. Οπως εκτιμούν στην αγορά, η διοίκηση της ΔΕΛΤΑ δεν θα προχωρούσε σε ευθεία και δημόσια αμφισβήτηση εάν ήδη δεν είχε κατά νου κάποιο σχέδιο δράσης.

Κύκλοι της ΔΕΛΤΑ στην παρούσα φάση αναφέρουν ότι η θέση της θα εξαρτηθεί από την ικανότητα να εφαρμόσει η διοίκηση της Goody’s ένα νέο επιχειρηματικό σχέδιο, που θα την καταστήσει ηγέτιδα από την αγορά της γρήγορης εστίασης, στην αγορά τροφίμα-υγεία-ψυχαγωγία. Υπό το βάρος και της αμφισβήτησης του βασικού της μετόχου, το διοικητικό συμβούλιο της Goody’s συνέρχεται την επόμενη εβδομάδα προκειμένου να συζητήσει το business plaκαι ίσως η εξέλιξη της διαδικασίας να δώσει σαφείς ενδείξεις για το τι μέλλει γενέσθαι.

Οταν ανακοινώθηκε τον Ιούνιο του 2000 η στρατηγική συμμαχία των δύο εταιρειών, η ΔΕΛΤΑ Συμμετοχών ήταν ήδη κάτοχος του 11,32% των μετοχών της Goody’s, ποσοστό που είχε αποκτήσει από τρίτους και όχι απο βασικούς μετόχους της βορειοελλαδίτικης εταιρείας. Το ποσοστό αυτό διευρύνθηκε σταδιακά για να φθάσει σήμερα στο 25%. Συμμετοχή που την κατέστησε βασικό μέτοχο, δεδομένου ότι όλα τα υπόλοιπα πακέτα είναι ίσα ή μικρότερα του 8%. Την εποχή εκείνη ανακοινώθηκε και το κοινό πλαίσιο δράσης που περιελάμβανε τρεις βασικούς άξονες:

-Την αξιοποίηση των συνεργιών και τεχνογνωσίας της ΔΕΛΤΑ για την επιτάχυνση της ανάπτυξης και εδραίωσης της Goody’s στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

-Εκμετάλλευση των συνεργιών στην έρευνα και ανάπτυξη και του δικτύου της Γενικής Τροφίμων (θυγατρική της ΔΕΛΤΑ) για τη δημιουργία γκάμας συσκευασμένων ετοίμων φαγητών, παραγωγής Hellenic Catering (θυγατρικής της Goody’s) και τοποθέτησή τους σε μεγάλες αλυσίδες.

-Ιδρυση μικτών εταιρειών για την είσοδο σε νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Μάλιστα δημιουργήθηκε και κοινή ομάδα στελεχών προκειμένου να επεξεργαστεί τα σχέδια που υπήρχαν κατά νου. Η αγορά-η αλήθεια είναι-περίμενε πολλά από αυτήν την φιλόδοξη συνεργασία. Ωστόσο, οι λιγοστές ανακοινώσεις που έγιναν δεν έκρυβαν τίποτα το εντυπωσιακό, ενώ όσες επενδύσεις είχαν δρομολογηθεί ακόμη δεν έχουν υλοποιηθεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η κοινή μονάδα παραγωγής έτοιμης σαλάτας. Ενα χρόνο μετά, και παραμένει ακόμη στα χαρτιά. Οι φήμες περί προβλήματος επικοινωνίας των δύο πλευρών και διαφορετικών απόψεων επί της αναπτυξιακής πολιτικής άρχισαν να κυκλοφορούν από τον Σεπτέμβριο της περασμένης χρονιάς, σχεδόν τρεις μήνες έπειτα από την ανακοίνωση της συνεργασίας. Οσες φορές ρωτήθηκαν στελέχη της ΔΕΛΤΑ για την πορεία της συμμαχίας, έδιναν ιδιαίτερα προσεκτικές απαντήσεις, φροντίζοντας όμως να επιβεβαιώνουν απλώς το μετοχικό ενδιαφέρον της εταιρείας για τη Goody’s και κατά επέκταση για τις σημαντικές προοπτικές που εμφανίζει η αγορά μαζικής εστίασης. Οι συζητήσεις για τις διαφορές σε επίπεδο επιχειρηματικής νοοτροπίας δεν ατόνησαν στο ελάχιστο και έτσι η σκληρή στάση της ΔΕΛΤΑ στην πρόσφατη συνέλευση της Goody’s, δεν έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία.

Κίνηση αντιπερισπασμού με πρόταση συνολικής ανάπτυξης

Με μια κίνηση αντιπερισπασμού στην αιφνιδιαστική παρέμβαση της ΔΕΛΤΑ Συμμετοχών, η διοίκηση της GOODY’S καταθέτει προς συζήτηση στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας, την ερχόμενη Τετάρτη 4 Ιουλίου, συνολική πρόταση στρατηγικής για περαιτέρω ανάπτυξη του Ομίλου.

Σε Multi Brand εταιρεία

Κύριος παρονομαστής των επιμέρους προτάσεων που θα συζητηθούν, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Οικονομική K», είναι η ανάδειξη της GOODY’S σε μία Multi Brand εταιρεία, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, με τον εμπλουτισμό της παλέτας των σημερινών σημάτων της, είτε μέσω της εξαγοράς οργανωμένων ανταγωνιστικών σημάτων, είτε με τη δημιουργία νέων. Πεδίο δραστηριότητος προτείνεται να παραμείνει ο τομέας της εστίασης, διευρυμένος με την έννοια της ψυχαγωγίας και της διασκέδασης, αλλά και η επέκταση σε κλειστές αγορές, όπου ήδη έχει παρουσία η GΟΟDΥ’S.

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες η συνεδρίαση της Τετάρτης δεν θα εμπεριέχει εκπλήξεις. Με άλλα λόγια, η ΔΕΛΤΑ Συμμετοχών, διά του Δημ. Δασκαλόπουλου που συμμετέχει στο Δ.Σ. της GOODY’S, δεν θα επιδιώξει να «τραβήξει άλλο το σχοινί». Αντίθετα, αναμένεται να συζητηθούν οι προτάσεις που θα κατατεθούν και δεν αποκλείεται να χρειασθεί και άλλη συνεδρίαση για την ολοκλήρωση των συζητήσεων και των προβληματισμών. Αγνωστο παραμένει τουλάχιστον έως αυτή τη στιγμή, αν οι υπόλοιποι μέτοχοι της GOODY’S, που συμμετέχουν στο διοικητικό της συμβούλιο θα υποβάλουν δικές τους προτάσεις ή θα αρκεσθούν στη συζήτηση αυτών που θα κατατεθούν.

Σύνταξη στρατηγικής

Η ομάδα του μάνατζμεντ που ανέλαβε τη σύνταξη της προτεινόμενης στρατηγικής αποτελείται από τον διευθύνοντα σύμβουλο της GOODY’S Ζαφ. Χατζηλαζάρου και τα μέλη του Δ.Σ. Βασ. Μπογιατζή και Γ. Σγουρόπουλο.

Την προηγούμενη Πέμπτη 28 Ιουνίου ήταν η καταληκτική ημερομηνία για την ολοκλήρωση της πρότασης, η οποία θα παραδοθεί στον πρόεδρο της εταιρείας Αχ. Φώλια αύριο, Δευτέρα, καθώς απουσίαζε στο εξωτερικό.

Υπάρχουν λύσεις

Αρμόδια πηγή επισήμανε στην «Οικονομική K» ότι το «ζήτημα της ανάπτυξης δεν είναι ποσοτικό αλλά ποιοτικό και προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε» και τόνισε την ανάγκη «σύγκλισης των μετόχων με την πρυτάνευση της λογικής, τόσο για το καλό της GOODY’S όσο και της ΔΕΛΤΑ. Λύσεις θα βρεθούν γιατί υπάρχουν». Η ίδια πηγή πάντως κατηγόρησε τη ΔΕΛΤΑ ότι δεν έχει συγκεκριμένες προτάσεις για την ανάπτυξη της GOODY’S και απέφυγε να σχολιάσει την τελευταία της παρέμβαση, σε μια προσπάθεια να διατηρηθούν χαμηλοί οι τόνοι, τουλάχιστον από την πλευρά της GΟΟDΥ’S.

Ακόμα και όσοι ξεκίνησαν φτωχοί, τώρα δεν έχουν το κίνητρο να κερδίσουν χρήματα. Ορισμένοι διεκδικούν τον έλεγχο των εξελίξεων, άλλοι να κερδίσουν την ικανοποίηση ότι μπορούν να πετύχουν περισσότερα, όλοι αναζητούν την ικανοποίηση να κάνουν αυτό που τους αρέσει. Ο,τι τους αρέσει κάθε φορά.

Αξιοσημείωτη είναι η επισήμανση ότι αναγκαία συνθήκη για την αύξηση της κερδοφορίας αποτελεί ο επαναπροσδιορισμός της σχέσεως με τους πελάτες σε νέες βάσεις. Τα προσφερόμενα χαμηλά επιτόκια εκτιμάται ότι δεν είναι ικανά να συνδράμουν από μόνα τους στη δημιουργία μιας συμπαγούς πελατειακής βάσης, που να επιφέρει και αύξηση του κύκλου εργασιών, που αποτελεί άλλωστε τον βασικό στόχο των τραπεζών. Ηδη, αναφέρει η μελέτη από πολλούς εκδότες καρτών προωθούνται προγράμματα επιβραβεύσεων και εκπτώσεων, που σκοπό έχουν τη σύσφιγξη της σχέσεως μεταξύ τράπεζας και καταναλωτή. Τέλος, το συγκριτικό πλεονέκτημα που έχουν οι τράπεζες ως προς τη συγκέντρωση πληροφοριών για τις αγοραστικές προτιμήσεις των καταναλωτών μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την προώθηση άλλων χρηματοοικονομικών προϊόντων (συνδυασμένες πωλήσεις).