Η «μούσα» του Θεόδωρου Κουρεντζή

2' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Γεννήθηκε στην Αθήνα, με ακούσματα Χατζιδάκι, σπούδασε κλασική μουσική στη Γερμανία και θέατρο στη Νέα Υόρκη, αλλά τα τελευταία έξι χρόνια δίνει παραστάσεις στη Ρωσία με το μουσικό σύνολο του Έλληνα μαέστρου Θεόδωρου Κουρεντζή, MusicAeterna, όπως έκανε τον Νοέμβριο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. 

Είχε προηγηθεί παράσταση στον αγαπημένο τόπο των φοιτητικών της χρόνων, το Φράιμπουργκ, μια σόλο παράσταση με κομμάτια της Αναγέννησης. Νέα της έδρα, ωστόσο, έχει γίνει τους τελευταίους μήνες η Αγία Πετρούπολη, όπου η καθημερινότητά της μοιράζεται ανάμεσα σε πρόβες μέχρι πρωίας, παραστάσεις, αλλά και πολλά πάρτι. Την Ελληνίδα σοπράνο Ελένη-Λυδία Σταμέλλου οι μουσικόφιλοι σε όλο τον κόσμο έχουν απολαύσει ως Despina στο «Cosi Fan Tutte», Belinda στο «Διδώ και Αινείας» στα «Pierrot Lunaile» και «Nosferatu», σε σκηνοθεσία Τερζόπουλου. 

«Με τραβούσε πάντοτε η Ρωσία, επομένως, όταν έγινα δεκτή στην καλλιτεχνική ομάδα του Κουρεντζή, δεν δίστασα λεπτό», αναφέρει στο «Κ» η νεαρή μουσικός κατά την τηλεφωνική μας συνομιλία, όσο ετοίμαζε τα πράγματά της για τη μετακόμιση από το Περμ, όπου ζούσε από το 2013, στην αυτοκρατορική Αγία Πετρούπολη. «Έμαθα γρήγορα τη γλώσσα, χωρίς δάσκαλο, τώρα πλέον μιλώ και διαβάζω αβίαστα ρωσικά», προσθέτει – για τις ανάγκες του επαγγέλματος γνωρίζει τις περισσότερες ευρωπαϊκές γλώσσες και μετακινείται συνεχώς. Η πολυμελής ορχήστρα και χορωδία, άλλωστε, που έχει σχηματιστεί γύρω από τον Έλληνα μαέστρο, πρώην διευθυντή της κρατικής όπερας του Περμ, αποσπώντας κάθε χρόνο αρκετά βραβεία «Χρυσή Μάσκα», είναι πολυπολιτισμική, αλλά επικρατεί το ρωσικό στοιχείο. Τα ρωσικά, επομένως, λειτουργούν ως lingua franca, ως γέφυρα επικοινωνίας. «Έχει ενδιαφέρον να αφουγκράζεται κανείς το ρωσικό κοινό, διότι διαθέτει μουσική παιδεία και ταυτόχρονα βιώνει μεγάλες αλλαγές, καθώς η χώρα του αναπτύσσεται εσχάτως ραγδαία», παρατηρεί. Και η ίδια διαπιστώνει τη ρωσική επιρροή στην εξέλιξή της ως καλλιτέχνιδας. «Εδώ έγινα πιο επίμονη και επιμελής, έμαθα να αντιμετωπίζω κάθε δυσκολία ως μια νέα πρόκληση», λέει. «Σε αυτό με βοήθησε η μεγαλύτερη ευελιξία που επικρατεί στο καλλιτεχνικό γίγνεσθαι της Ρωσίας συγκριτικά με την κεντρική Ευρώπη».

Ωστόσο η ίδια, με τη Music Aeterna, βρίσκεται επαγγελματικά τουλάχιστον έξι μήνες τον χρόνο στην κεντρική Ευρώπη: στο φεστιβάλ του Σάλτσμπουγκ, στο Παρίσι, στο Ντόρτμουντ, αλλά και στη Γενεύη. «Νομίζω ότι ο συνδυασμός Δύσης και Ανατολής είναι πολύτιμος για μένα, καθώς στην Ευρώπη πήρα τις βάσεις της μουσικής μου παιδείας και εξακολουθώ να εμπνέομαι, στη δε Ρωσία νιώθω ελεύθερη να δημιουργήσω και να εξελιχθώ». 

Όσοι γνωρίζουν από μικρή την Ελένη-Λυδία δεν εκπλήσσονται με την πορεία της καριέρας της. Η μητέρα της, Αλίκη Καγιαλόγλου, τραγουδίστρια που είχε επιλέξει ο ίδιος ο Μάνος Χατζιδάκις, συνηθίζει να διηγείται ότι η κόρη της ζητούσε επίμονα να ξεκινήσει μαθήματα πιάνου ήδη προτού πάει σχολείο, δηλαδή σε ηλικία τριών χρονών. Μετά από αυτό το πρώιμο… ντεμπούτο, ακολούθησαν σπουδές πιάνου με τη Λένια Ερωδιάδου και την Αλίκη Βατικιώτη στο Ωδείο Αθηνών, μαθήματα μπαλέτου στη Σχολή του Γιάννη Μέτση και τραγουδιού στον Φραγκίσκο Βούτσινο, προτού η Ελένη-Λυδία ανοίξει τα φτερά της για την Ευρώπη. ■

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT