ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Κ»

Η αβάσταχτη γοητεία του Τζουντ Λο

© Oliver Upton

Ο Βρετανός ηθοποιός μιλά αποκλειστικά στο «Κ» για τη νέα τηλεοπτική σειρά όπου πρωταγωνιστεί, «The Third Day», αλλά και για την πατρότητα και τα θέματα της θλίψης και του τραύματος την εποχή της πανδημίας. 

Ο Τζουντ Λο περνά μαλλον κρίση μέσης ηλικίας. Η πανδημία, απρόσμενα, του έδωσε το προνόμιο του ελεύθερου χρόνου. Και αποφάσισε να το χρησιμοποιήσει για να λύσει όλα τα θέματα που τόσα χρόνια, εσκεμμένα, απέφευγε. 

Ο 47χρονος ηθοποιός πρωταγωνιστεί σε μια σκοτεινή, πειραματική, μυστηριώδη τηλεοπτική σειρά του HBO με τίτλο «The Third Day». Είναι ο Σαμ, ένας πατέρας που πολεμά να ξεπεράσει μια απώλεια, ένα τραύμα. Ένας άντρας σε κρίση, που βρίσκεται εγκλωβισμένος σε ένα απομακρυσμένο νησί με όχι και τόσο φιλικούς κατοίκους, αντιμέτωπος με τη θλίψη του. Ενώ έχει καταφύγει στο νησί Osea για να γλιτώσει από τα προβλήματά του, τελικά ανακαλύπτει ότι το νησί γίνεται το κυριότερο πρόβλημά του.

Η θλιψη ένος ενήλικου άντρα 

Βρίσκομαι στο ίδιο zoom «δωμάτιο» με τους δημιουργούς της σειράς, την ηθοποιό Κάθριν Γουότερστον και τον σταρ Τζουντ Λο. Είμαι συνδεδεμένη, αλλά δεν έχει εμφανιστεί το «παραθυράκι» μου στους συνομιλητές μου, οπότε κρυφακούω άθελά μου τη συζήτησή τους για τις παλιές καλές εποχές, τότε που οι δημοσιογράφοι και οι συντελεστές ταινιών ή σειρών συναντιούνταν σε ξενοδοχεία, για τις προωθητικές συνεντεύξεις, τα press junkets. Ο Τζουντ Λο τις αναπολεί μεν, δεν του λείπουν ιδιαίτερα δε. 

Έχει διαπεραστική ματιά. Οι σκηνοθέτες λατρεύουν τα κοντινά του, γιατί τα ματιά του αποδίδουν την ψυχική κατάσταση του ήρωα που υποδύεται κάθε φορά. Είτε ως σκανδαλώδης Πάπας του Σορεντίνο είτε ως ηττημένος από τη ζωή πατέρας στο «The Third Day», είναι συγκλονιστικός ηθοποιός. Ιδιαίτερα στους ρόλους εκείνους όπου χρησιμοποιεί τη χαρακτηριστική αγγλική προφορά και συμπεριφορά για να κρύψει τον ελαττωματικό χαρακτήρα του ήρωά του. Δεν αποδίδει απλώς τον φόβο του χαρακτήρα του, αλλά καταφέρνει με την υποκριτική του δεινότητα να εκφράσει και την υπαρξιακή του αγωνία. Πώς πλησίασε τον χαρακτήρα του Σαμ; 

© Robert Ludovic

 

«Το κυριότερο πρόβλημα του ήρωά μου είναι η θλίψη του. Είναι αναπόδραστη. Και σε μια απέλπιδα προσπάθεια να την ξεφορτωθεί, βρίσκεται σε ένα απομονωμένο νησί. Που γίνεται απειλητικό για εκείνον. Το θέμα της απομόνωσης με απασχόλησε και κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Είχα τότε χρόνο. Μάλλον είχα περισσότερο χρόνο από όσο θα ήθελα για να έρθω αντιμέτωπος με τα θέματα που απέφευγα τόσα χρόνια με πρόσχημα τη δουλειά. Όταν περνάς τόσο χρόνο με τον εαυτό σου, όπως ο Σαμ, τότε ανακαλύπτεις ποιος πραγματικά είσαι. Μαθαίνεις τη δική σου ιστορία. Ο ήρωάς μου είναι αποκομμένος από τον πραγματικό του εαυτό, μπερδεμένος. Δεν ξέρει πώς να διαχειριστεί τα συναισθήματά του. Είναι φοβισμένος. Κουβαλά το βάρος της ανείπωτης θλίψης, τον χαμό ενός παιδιού, αλλά πρέπει να συνεχίζει να ζει», λέει ο Τζουντ Λο. «Η θλίψη είναι πιο τρομακτική από το αίσθημα του φόβου. Κυρίως επειδή είναι κάτι αληθινό. Την προκάλεσε ένα συμβάν. Η ίδια η ζωή σε τραυμάτισε. Η σειρά θα σε κάνει να αναρωτηθείς τι είναι αληθινό και τι όχι. Αλλά η θλίψη του ήρωα είναι πάντα εκεί, ορατή», συμπληρώνει ο Λο, που από τότε που έγινε πατέρας νιώθει ευάλωτος και ανοχύρωτος απέναντι στα συναισθήματά του. 

Ο ίδιος πρωταγωνιστεί στα τρία πρώτα επεισόδια της σειράς (που αποτελούν την πρώτη ενότητα, με τίτλο «Summer»), όπου το σκηνικό είναι ένα απομακρυσμένο αγγλικό νησί. Αρχικά ο τόπος μοιάζει ειδυλλιακός, οι άνθρωποι φαινομενικά φιλόξενοι, με έντονο θρησκευτικό ζήλο, αλλά, μόλις πέφτει το σκοτάδι και δεν υπάρχει έξοδος κινδύνου, όλα αλλάζουν.

Ένα 12ωρο τηλεοπτικό event

Είναι πλέον κοινός τόπος ότι η πανδημία επανασχεδίασε την καθημερινότητα όλων των ανθρώπων. Η οικονομία πλήττεται και οι πολίτες αντιδρούν στον φόβο ότι το νοικοκυριό τους θα πληγεί οικονομικά είτε δείχνοντας αλληλεγγύη είτε με μια εσωστρέφεια που μερικές φορές φτάνει στον επικίνδυνο εθνικισμό. «Δες πώς αποφάσισε να διαχειριστεί τον φόβο της πανδημίας ο Τραμπ», αναφέρει η Κάθριν Γουότερστον που βρίσκεται στην Αμερική. «Ονόμασε τον ιό κινέζικο και βρήκε κάποιον να ρίξει το φταίξιμο. Δεν ανέλαβε τις ευθύνες του». 
Υπάρχει πληθώρα τηλεοπτικών σειρών και ταινιών στις πλατφόρμες που μας ανακουφίζουν (τις περισσότερες φορές) από την επαναληπτικότητά της ζωής μας. Φέτος η μόδα είναι να είναι δυσνόητες (Νόλαν, Κάουφμαν). Γιατί; «Είναι προνόμιο να μπορείς να έχεις ελευθερία ως δημιουργός να φέρεσαι στο κοινό σου με σεβασμό. Αν θέλεις να δημιουργήσεις ένα περιεχόμενο πραγματικά σοφιστικέ, πρέπει να επιτρέψεις στον θεατή να λύσει το παζλ. Να τον κάνεις συμμέτοχο στην ανακάλυψη, στη λύση, να γίνει μέρος της εμπειρίας και όχι απλώς παρατηρητής», μου επισημαίνουν οι δύο δημιουργοί της σειράς, Φέλιξ Μπάρετ και Ντένις Κέλι.
 
Οι δυο τους βρίσκονται πίσω από την επιτυχημένη θεατρική ομάδα Punchdrunk, και αποφάσισαν να πειραματιστούν μεταφέροντας τις δικές τους θεατρικές τεχνικές στην τηλεόραση. Σχεδίασαν τρεις ιστορίες περίτεχνα μπλεγμένες μεταξύ τους, ενώ το μεσαίο μέρος, αυτό που θα αποτελεί τον συνδετικό κρίκο της ιστορίας του Λο (του πατέρα) και της Ναόμι Χάρις (της μητέρας, το τρίτο μέρος της σειράς), θα μεταδοθεί ζωντανά σε πραγματικό χρόνο, θα έχει διάρκεια 12 ώρες, με την τραγουδίστρια Φλόρενς Γουέλς να παίζει σημαντικό ρόλο. «Είναι εντελώς διαφορετικό από ό,τι έχω κάνει», λέει ο Τζουντ Λο. «Με τον Φέλιξ πηγαίναμε μαζί σχολείο, είμαι τεράστιος θαυμαστής του μαγικού κόσμου που δημιουργούν στις παραστάσεις τους με τον Ντένις Κέλι, συζητάμε εδώ και έξι χρόνια πώς μπορεί να γίνει μια τηλεοπτική σειρά που θα σπάει τον “τέταρτο τοίχο‘‘, θα είναι ένα ζωντανό θέαμα αλλά κομμάτι της παραδοσιακής φόρμας της τηλεόρασης. Το καταφέραμε.

Θα το διαπιστώσετε στο πρώτο επεισόδιο στη σκηνή της παμπ. Έπαιξα με τους ηθοποιούς της θεατρικής ομάδας και ξέχασα ότι είμαι σε γύρισμα. Ήταν μια παραδοσιακή αγγλική βραδιά σε μια παμπ. Με έκανε να αναπολήσω τις μέρες προ COVID-19. Ήταν η πιο απολαυστική μου στιγμή μετά την καραντίνα. Δεν ξέρω πώς θα καταφέρω να παίζω επί δώδεκα ώρες. Είναι μια πρόκληση. Η τηλεόραση αποφεύγει τον αργό ντοκιμενταρίστικο τρόπο του σινεμά, αλλά αυτή η σειρά τον υιοθετεί. Κάθε φορά που η αυλαία στο θέατρο σηκώνεται, νιώθω την ίδια μαζοχιστική έξη να προκαλέσω τον εαυτό μου. Φυσικά είναι το πιο τρομακτικό συναίσθημα να παίζεις ζωντανά». 

Δεν θέλει να παραμείνει στην ασφάλεια όσων έχει πετύχει. Είναι ανήσυχος. Έχει κάνει τους γάμους του, είναι πατέρας έξι παιδιών, έχει ζήσει τους έρωτές του, πήρε κάθε επαγγελματική επιβεβαίωση, είναι πλούσιος. Πλησιάζει τα 50. Θέλει αυτό το κάτι που δίνει στο βλέμμα του την εκτυφλωτική του λάμψη. «Θέλω να παραμείνω περίεργος και να ενθουσιάζομαι στη δουλειά μου. Αυτό αναζητώ. Να ξεχάσω ότι παίζω έναν ρόλο, να ξεχάσω την πραγματικότητα, να εξαφανιστώ στον κόσμο που δημιούργησαν οι σεναριογράφοι και ο σκηνοθέτης. Να μην υπάρχει η δυνατότητα να ξαναγυρίσω μια σκηνή», λέει και, κλείνοντας το μάτι, καταλήγει: «Αλλά αν δεν επιστρέψω από αυτό το σύμπαν, θα πρέπει να με αναζητήσετε». ■

Info: To «The Third Day» έκανε πρεμιέρα στις 15 Σεπτεμβρίου αποκλειστικά στο Vodafone TV, με νέο διαθέσιμο επεισόδιο κάθε Τρίτη, λίγες μόλις ώρες μετά την Αμερική.