Κινηματογραφική περιπέτεια

Κινηματογραφική περιπέτεια

1' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για τον Άγγελο Τερζάκη, που αγαπούσε το σινεμά, και για όσους αγαπούν τον Άγγελο Τερζάκη.

Τις πρώτες μέρες του Νοεμβρίου του 1952 ξεκίνησαν τα γυρίσματα μιας, σήμερα μάλλον ξεχασμένης, ταινίας με τίτλο «Νυχτερινή περιπέτεια», στην οποία πρωταγωνιστούσε η Νταίζη Μαυράκη, νικήτρια λίγο καιρό νωρίτερα των πρώτων μεταπολεμικών καλλιστείων, και επίσης οι Βασίλης Διαμαντόπουλος, Νίκος Τζόγιας, Μαρία Αλκαίου, Ντίνος Ηλιόπουλος. Τη μουσική είχε αναλάβει ο Μάνος Χατζιδάκις, ενώ πίσω από τις κάμερες βρισκόταν ως πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης ο Άγγελος Τερζάκης.

Η πληροφορία αυτή δεν είναι άγνωστη, ωστόσο είναι κάπως θαμμένη στο πλούσιο βιογραφικό του συγγραφέα· την επαναφέρει στην επικαιρότητα το βιβλίο «Ο Άγγελος Τερζάκης και ο κινηματογράφος» (Εκδόσεις Gutenberg) του Θανάση Αγάθου, ο οποίος συνεχίζει να μελετά τη σχέση των λογοτεχνών με την έβδομη τέχνη, μετά το «Ο Νίκος Καζαντζάκης στον κινηματογράφο» (Εκδόσεις Gutenberg) και παλαιότερα το «Η κινηματογραφική όψη του Γρηγορίου Ξενόπουλου» (Εκδόσεις Γκοβόστη). 

Η «Νυχτερινή περιπέτεια», λοιπόν, έκανε πρεμιέρα τον Φεβρουάριο του 1954 σε πέντε αθηναϊκά σινεμά, με τον Τερζάκη να δηλώνει πως «δεν επιχειρήσαμε να φτιάξουμε ένα αριστούργημα, γιατί αυτό ξεπερνά ακόμα τις δυνατότητες του τόπου μας. Νομίζω όμως ότι κάναμε μια τίμια δουλειά». Η ταινία έκοψε 33.379 εισιτήρια, ωστόσο η υποδοχή της από τον Τύπο ήταν μάλλον υποτονική. Ο Τερζάκης δεν επέστρεψε ποτέ στη σκηνοθεσία, έγραψε όμως ακόμα κάποια σενάρια, καθώς παράλληλα απομακρυνόταν οριστικά από την πεζογραφία. Το βιβλίο ωστόσο δεν στέκεται στο περιθώριο της «Νυχτερινής περιπέτειας» (αξιοπρόσεκτη η συλλογή υλικού από εφημερίδες της εποχής και το αρχείο του συγγραφέα), αλλά παρουσιάζεται συνολική η σύνδεση του Τερζάκη με τον κινηματογράφο και σκιαγραφείται το προφίλ ενός ανθρώπου σινεφίλ που αρθρογραφούσε σχετικά, που ταξίδεψε στην Ιταλία για να μάθει την τέχνη, που επέτρεψε οι επιρροές της μεγάλης οθόνης να διαμορφώσουν τα μυθιστορήματά του. 

Η ανάγνωση του βιβλίου προσφέρει επίσης μια γνωριμία με το λογοτεχνικό έργο του Τερζάκη, το οποίο ο κ. Αγάθος γνωρίζει άριστα, και όσοι επίσης αγαπούν τον συγκεκριμένο συγγραφέα θα εκτιμήσουν πώς μέσα από τις σελίδες ξεπηδούν κάθε τόσο ο Μιχάλης Παραδείσης από το «Δίχως Θεό», ο Φώτος από τους «Δεσμώτες», ο Μελέτης Μαλβής από τη «Μενεξεδένια πολιτεία». ■

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή