EMILY ZAK, ΑΠΟΔΟΣΗ: ΝΙΝΑ ΖΒΕ

Σημεία των καιρών

Μια (θηλυκή) ματιά στις καθημερινές συνήθειες, στις lifestyle τάσεις και στις τολμηρές ιδέες που διαμορφώνουν την πραγματικότητα της επόμενης μέρας.

Σημεία των καιρών

Μπορούμε, νομίζω, όλοι να συμφωνήσουμε πως η χρονιά που πέρασε μας άλλαξε – και μάλιστα με τρόπο έντονο. Η ένταση της αναστάτωσης που προκλήθηκε μας έκανε να αναζητήσουμε νέες εναλλακτικές και νόρμες σε διάφορες πτυχές της ζωής μας, από το να ζούμε απομονωμένα και να διατηρούμε σχέσεις από απόσταση μέχρι και το να κάνουμε μόνες μας αποτρίχωση ή να μακραίνουμε τα μαλλιά μας. Να βρίσκουμε νόημα στα πιο απλά πράγματα, να βρίσκουμε αγάπη μέσα σε μια βιντεοκλήση και να απολαμβάνουμε την άνεση των ελαστικών ρούχων. Ο συμβολισμός της υπόσχεσης μιας νέας χρονιάς έρχεται την καλύτερη δυνατή στιγμή. Μιλάμε για μια χρονιά που σημαδεύτηκε από πολιτική πόλωση και μια παγκόσμια πανδημία, άρα ανυπομονούμε να αποχαιρετήσουμε το 2020 με τον τρόπο που του αξίζει. Το φλέγον ερώτημα είναι το εξής: Πότε θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα και πώς θα είναι αυτή η νέα κανονικότητα; Θα μπορέσουμε να επιστρέψουμε στις προ Covid ζωές μας, καθώς το εμβόλιο έρχεται να φέρει την ελπίδα; Ή ο τελευταίος χρόνος, μαζί με τις δυσκολίες και τις ανακαλύψεις, έφερε μια νέα προοπτική και συνήθειες που θα μείνουν για καιρό, καθορίζοντας τι θα θυμόμαστε από αυτή την ασυνήθιστη χρονιά;

1. Περιποίηση, τέλος

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων εννέα μηνών, οι γυναίκες είχαν να ανησυχούν για σοβαρότερα θέματα από τις γραμμές του μπικίνι τους. Έχουν σταματήσει να βγάζουν τα φρύδια τους και να κάνουν αποτρίχωση με κερί ή με κλωστή. Ορισμένες προσωρινά, ενώ άλλες τα έχουν παρατήσει εντελώς. Η κοινωνική πίεση που ασκείται στις γυναίκες ως προς την αποτρίχωση έχει βαθιές ρίζες κι έτσι, όταν έκλεισαν τα κέντρα αισθητικής και οι κοινωνικές επαφές έγιναν εικονικές, οι διαδικασίες περιποίησης που κρίνονταν απαραίτητες λίγους μήνες νωρίτερα εγκαταλείφθηκαν εντελώς. Σε μια αναφορά της Mintel, το 51% των Βρετανών καταναλωτών προϊόντων ομορφιάς ελάττωσαν την περιποίησή τους λόγω της πανδημίας της Covid-19, ενώ το 15% έκανε αποτρίχωση πιο σπάνια από ό,τι συνήθως. Το να μη γίνεται αποτρίχωση στο πρόσωπο και στο σώμα, όμως, δεν είναι κάτι καινούργιο. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα με φαβορίτες και τρίχες στις μασχάλες στις περισσότερες από τις οικογενειακές φωτογραφίες της δεκαετίας του ’70. Όσοι αντιμετωπίζουν με δυσπιστία τις μη άτριχες γυναίκες μπορούν να πάρουν ως παράδειγμα διασημότητες όπως η Gigi Hadid, η Cara Delevigne, η Julia Roberts και η Madonna, που έχουν εμφανιστεί στο κόκκινο χαλί με αξύριστες μασχάλες. Η απάντηση της ηθοποιού Amanda Stedman στην προσοχή που έλαβαν οι μασχάλες της κατά τη διάρκεια μιας πρεμιέρας τα λέει όλα. Hashtag μασχάλη. Hashtag δράμα.

simeia-ton-kairon0

2. Επαναφορά των διαδικτυακών γνωριμιών

Οι διαδικτυακές γνωριμίες δεν είναι κάτι καινούργιο. Εφαρμογές όπως το Tinder έχουν επαναπροσδιορίσει το τοπίο των γνωριμιών και σχέσεων με μια απλή κίνηση του δαχτύλου αριστερά ή δεξιά. Το γεγονός, όμως, ότι οι διαδικτυακές γνωριμίες είναι ο μόνος πλέον τρόπος να γνωρίσει κανείς κόσμο είναι καινούργιο και έχει καταστήσει τα ψηφιακά ραντεβού πιο οικεία και αποτελεσματικά. Σύμφωνα με μια δημοσκόπηση της Virgin, όσοι στρέφονται στις διαδικτυακές γνωριμίες καταλαβαίνουν αν υπάρχει κάτι ανάμεσα στους ίδιους και στον συνομιλητή τους μετά από τριάντα δευτερόλεπτα μιας βιντεοκλήσης. Οι εφαρμογές γνωριμιών προσαρμόστηκαν πολύ γρήγορα στα lockdowns, προσθέτοντας τη δυνατότητα βιντεοκλήσεων. Σύμφωνα με το Match, μετά από μια αρχική πτώση τον Φεβρουάριο, η επισκεψιμότητα αυξήθηκε κατά 30%. Οι εφαρμογές γνωριμιών είδαν επίσης ανοδική τάση στις αναζητήσεις από πλευράς νεαρών γυναικών, μια κατηγορία που συνήθως έπρεπε να στοχεύσουν για να αποκτήσουν. Ιστοσελίδες όπως η Google και το Facebook θα μπορούσαν πλέον να χρησιμοποιούν τα δεδομένα των προφίλ μας για να παράγουν πιο στοχευμένες αναζητήσεις, του ύφους «Alexa, βρες την αδελφή ψυχή μου» ή «Siri, ποιον θα ενέκρινε η μητέρα μου;». Προς το παρόν, οι βιντεοκλήσεις προσφέρουν την οικειότητα μιας συζήτησης από την κουζίνα σε αντίθεση με ένα μπαρ γεμάτο κόσμο. Το πρώτο ραντεβού μέσω μιας οθόνης προσφέρει στους χρήστες τη δυνατότητα να απορρίψουν αυτούς με τους οποίους δεν ταιριάζουν, χωρίς αμήχανες δικαιολογίες. Οι διαδικτυακές γνωριμίες ήταν ήδη μια μεγάλη επιχείρηση, αλλά η εξάρτηση από εφαρμογές γνωριμιών που αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια του λόκνταουν και η εξέλιξή τους ώστε να είναι πιο φιλικές για γυναίκες θα παίξουν σημαντικό ρόλο στον τρόπο που γνωρίζουμε άλλους ανθρώπους και χτίζουμε σχέσεις μαζί τους.

3. Ζωή στο γραφείο

Θα αγοράζατε ένα διαμέρισμα στο κτίριο όπου βρήκατε την πρώτη σας δουλειά; Η Alison Sharma άδραξε την ευκαιρία όταν το περίφημο κτίριο «Ντόνατ» στο Λονδίνο, που στέγασε τα τηλεοπτικά στούντιο του BBC, μετατράπηκε σε πολυκατοικία. Η εύρεση νέων χρήσεων για κτίρια γραφείων που αποτελούν αρχιτεκτονικά ορόσημα δεν είναι μια νέα τάση. Ωστόσο, καθώς οι εταιρείες στρέφονται στην τηλεργασία, οι χώρες προσπαθούν να αυξήσουν τους χώρους κατοικιών και να αποφύγουν να μείνουν με άδεια εμπορικά κέντρα – αφού η μειωμένη επισκεψιμότητα και η αυξητική τάση των καταστημάτων που βάζουν λουκέτο καθιστούν ακόμη πιο δύσκολη την εκ νέου ανάπτυξη μιας περιοχής. Αντί να στέκουν ως ερειπωμένα κτίρια, οι χώροι γραφείων, φτιαγμένοι με μάρμαρο από τη Σικελία ή με ανοιχτή διαρρύθμιση και θέα, που κάποτε αποτελούσαν το καμάρι μιας εταιρείας, μπορούν σύντομα να μετατραπούν σε οικογενειακές κατοικίες. Υπάρχουν, όμως, και μειονεκτήματα στη μετατροπή χώρων γραφείων σε κατοικίες, όπως η έλλειψη επαρκούς δικτύου μεταφορών, η οποία με τη σειρά της μπορεί να οδηγήσει στην κοινωνική απομόνωση.

Σύμφωνα με μια πρόσφατη αναφορά του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, η Νότια Κορέα θα δημιουργήσει 114.000 εργατικές κατοικίες αγοράζοντας άδεια ξενοδοχεία και γραφεία. Η Σιγκαπούρη σχεδιάζει να αναπτύξει εκ νέου κεντρικές επιχειρηματικές περιοχές ως αστικές, προσθέτοντας εστιατόρια και φάρμες εσωτερικού χώρου. Στη Νέα Υόρκη, η μετατροπή μη χρησιμοποιούμενων εμπορικών χώρων συνοδεύεται από κίνητρα φορολογικού χαρακτήρα. Ένα επιβλητικό κτίριο αρχιτεκτονικού σχεδιασμού που μαραζώνει άδειο και στη συνέχεια μετατρέπεται σε κατοικίες είναι η καλύτερη μεταφορά για το 2021.

4. Νέοι κύκλοι της μόδας

Θα πληρώνατε για πολυτελή αντικείμενα φτιαγμένα από ανακυκλωμένα υλικά; Αν η απάντηση είναι ναι, μην ανησυχείτε καθόλου. Οι τιτάνες των ειδών πολυτελείας Chanel και Kering, της οποίας θυγατρικές είναι οι Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga και Alexander McQueen, μεταξύ άλλων, θα κληθούν να αναλάβουν τις ευθύνες τους αν δεν ανταποκριθούν στη δέσμευσή τους να μειώσουν την παραγωγή απορριμμάτων μέχρι το 2030. Πολλά πολυτελή brands κατέστρεφαν το απόθεμα που τους έμενε (νέα ή αχρησιμοποίητα υλικά, όπως υφάσματα), μια πρακτική που είναι πλέον παράνομη σε πολλές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Γαλλία. Η πώληση αχρησιμοποίητων υφασμάτων είναι πια απαραίτητη, ώστε να είναι τα brands σε θέση να ανταποκριθούν στις δεσμεύσεις τους. Η Stephanie Benedetto, ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της Queen of Raw, εξηγεί ότι η εταιρεία της είναι κάτι σαν την Airbnb και την Uber των ανεκμετάλλευτων υφασμάτων. Τα συγκεντρώνει και τα επαναλανσάρει στην εφοδιαστική αλυσίδα. Η Benedetto επισημαίνει ότι με τη δημιουργία περισσότερης διαφάνειας στην εφοδιαστική αλυσίδα μειώνονται τα απόβλητα και ανακτάται το 15% των κερδών.

Ωστόσο, πιο σημαντικό παραμένει το κομμάτι της αντίληψης του κοινού, που έχει αλλάξει δραματικά. Πολλοί ενδιαφερόμαστε να μαθαίνουμε από πού έρχεται το φαγητό μας. Όσοι καταναλωτές θέλουν να μαθαίνουν από πού προέρχονται και τα ρούχα τους μπορούν να σκανάρουν τον κωδικό QR, προκειμένου να δουν το ταξίδι του υφάσματος που αγοράζουν, ώστε να αντιληφθούν τα οφέλη της αγοράς τους ως προς τη βιωσιμότητα. Μια πρόσφατη έρευνα της McKinsey αποκαλύπτει πως το ενδιαφέρον για την αειφορία έχει ενταθεί κατά τη διάρκεια της κρίσης της Covid-19. Το 88% των ερωτηθέντων πιστεύει πως τα brands πρέπει να μειώσουν τα απόβλητά τους, ενώ το 63% θεωρεί ότι η χρήση βιώσιμων υλικών είναι ένας καθοριστικός παράγοντας για την αγορά προϊόντων. Όλες οι επαναστάσεις ξεκινούν από ένα σημείο καμπής και, όπως εξηγεί η Benedetto, η πανδημία βοήθησε τη βιομηχανία της μόδας να φτάσει στο σημείο αυτό. 

5. Άνετη ένδυση

Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως η τηλεργασία επηρέασε σημαντικά τον τρόπο που ντυνόμαστε. Κάναμε μια στροφή προς τα ελαστικά, άνετα ρούχα, τις πιτζάμες, τα ρούχα γυμναστικής και τα ρούχα της τάσης του athleisure. Ένα πλεονέκτημα για τους άνδρες είναι το ότι μπόρεσαν να ξεφύγουν από τους αυστηρούς επαγγελματικούς ενδυματολογικούς κώδικες. Όποιος αμφιβάλλει πως η άνεση ήρθε για να μείνει δεν έχει παρά να δει τους αριθμούς. Ακόμη και μια μικρή μεταβολή στον αριθμό των ατόμων που θα εξακολουθήσουν να εργάζονται από το σπίτι και στη μετά Covid-19 εποχή θα μπορούσε να αλλάξει τον τρόπο που ντυνόμαστε στη δουλειά. Ακόμη και προ κορωνοϊού, οι φόρμες είχαν αρχίσει να διεκδικούν τον τίτλο του τζιν ως συμβόλου χαλαρού ντυσίματος. Αλλά μετά από οκτώ μήνες τηλεργασίας, ποιος χρειάζεται τζιν όταν μπορεί να φοράει ρούχα που του επιτρέπουν να φάει περισσότερο μεσημεριανό; Επίσης, το γεγονός ότι οι φόρμες δεν έχουν φύλο σημαίνει ότι μπορούν να τις φορούν όλα τα μέλη της οικογένειας. Κάτι σαν συνδυασμός της οικογένειας Φον Τραπ με την οικογένεια Τενενμπάουμ. Κι ενώ δεν θα βάλουν όλοι οι άνδρες φορέματα, μιμούμενοι τον Harry Styles που φόρεσε Gucci στο εξώφυλλο της Vogue, μπορεί να φορέσουν παντελόνια για γιόγκα με κορδόνια.

Brands όπως το Extreme cashmere ή τo Pangaia με τις οικολογικές φόρμες δείχνουν πως η άνετη ένδυση είναι ένα από τα λίγα πράγματα που μπορούν να μας βοηθήσουν να ξεπεράσουμε αυτή τη δύσκολη κατάσταση. Επιπλέον, είναι σχεδόν αδύνατον να επιστρέψεις σε κανονικά ρούχα όταν ζεις φορώντας μόνο ελαστικά παντελόνια για έναν χρόνο.

simeia-ton-kairon1

6. Διαφυγή στην ομορφιά

Ενώ πολλοί από εμάς μπορεί να μην ασχολούμαστε πολύ με το θέμα της ένδυσης, η φροντίδα του δέρματος και η περιποίηση ομορφιάς στο σπίτι μάς προσφέρουν χαλάρωση και αυτοπεποίθηση για τις κλήσεις μέσω Zoom. Τα νούμερα το επιβεβαιώνουν. Σύμφωνα με μια πρόσφατη αναφορά της McKinsey, οι πωλήσεις προϊόντων προσωπικής φροντίδας έχουν αυξηθεί, παρότι οι πωλήσεις καλλυντικών σημείωσαν μείωση τον Φεβρουάριο. Οι πωλήσεις προϊόντων ομορφιάς στην Κίνα κατά τη διάρκεια της πανδημίας μειώθηκαν κατά 80% για τον μήνα Φεβρουάριο συγκριτικά με το 2019. Τον Μάρτιο, όμως, σημειώθηκε αύξηση κατά 20% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Οι πωλήσεις προϊόντων ομορφιάς διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα κατά τη διάρκεια προηγούμενων κρίσεων.

Η Αυστραλία μάς βοηθά να ρίξουμε μια ματιά στη ζωή μετά τον κορωνοϊό, με lockdown από νωρίς, χαμηλό αριθμό κρουσμάτων και μια μερική επιστροφή στην κανονικότητα. Η Kate Blythe, Chief Marketing Officer του αυστραλιανού brand Mecca, που άνοιξε το μεγαλύτερο κατάστημα της αλυσίδας στο νότιο ημισφαίριο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, βλέπει την εορταστική αυτή διάθεση να εκφράζεται μέσα από μακιγιάζ ματιών της δεκαετίας του ’80 σε παστέλ αποχρώσεις. Υπάρχει ένας παραλληλισμός ανάμεσα στη δημιουργικότητα της έντονης δεκαετίας του 1920 και στις τάσεις ομορφιάς που θα δούμε να προκύπτουν το 2021. Η Blythe εξηγεί ότι, με τόσες πτυχές της ζωής να αναθεωρούνται ή να τίθενται σε καθεστώς αναμονής, «το εγχειρίδιο μόδας ξαναγράφεται» χρησιμοποιώντας ασυνήθιστα χρώματα που εφαρμόζονται με πιο καλλιτεχνικούς τρόπους. Αναφέρει επίσης ότι σημειώνεται ενδιαφέρον και για μικρότερα, πιο εξειδικευμένα brands, όπως το vegan brand με προϊόντα μακιγιάζ Kosas, τα καθαρά brands ομορφιάς Westman Atelier και Moon juice ή το brand φροντίδας μαλλιών Briogeo, που εστιάζουν στην υγεία και στην ευημερία.

7. Σκυλίσια ζωή

Στο κινεζικό ημερολόγιο το 2021 είναι η χρονιά του σκύλου. Μπορεί να αποτελεί σύμπτωση, αλλά είναι και η χρονιά στην οποία οι τιμές των κουταβιών έχουν διπλασιαστεί ή τριπλασιαστεί, καθώς η ζήτηση έχει αυξηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο συνδυασμός της εργασίας από το σπίτι, των περιορισμένων δραστηριοτήτων για τα παιδιά, καθώς και της επιθυμίας μας να βρούμε παρηγοριά στη συντροφιά ενός ζώου έχει ως αποτέλεσμα μια τρομερή αύξηση στο εμπόριο κουταβιών. Οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 500-1.500 ευρώ, ενώ υπάρχουν εξάμηνες λίστες αναμονής. Μια γυναίκα στο Νιου Τζέρσεϊ κοιμήθηκε στο αυτοκίνητό της προκειμένου να είναι η πρώτη στην ουρά για νεογέννητα κουτάβια. Η μανία με τα κουτάβια έχει και μια σκοτεινή πλευρά, καθώς στις φάρμες εκτροφής τους τα ζώα ζουν σε σκληρές συνθήκες, ενώ παράλληλα σημειώνονται πολύ περισσότερες απάτες, κάτι που είναι επόμενο εφόσον η ζήτηση έχει ξεπεράσει την προσφορά. 

Οι ψυχολόγοι έλεγαν εδώ και καιρό ότι τα κατοικίδια βοηθούν στη μείωση του στρες και του άγχους. Οι δεσμοί που δημιουργούνται με τα κατοικίδια είναι παρόμοιοι με αυτούς μεταξύ γονέων και παιδιών και συμβάλλουν στην παραγωγή της ωκυτοκίνης, γνωστής ως της «ορμόνης της αγάπης». Τα κατοικίδια μπορούν επίσης να προσφέρουν σε κοινωνικά αποκλεισμένα άτομα την ευκαιρία για προσωπική φροντίδα και επαφή, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών.

8. Βρίσκοντας το γυναικείο βλέμμα

Όταν η Natalie Portman ανακοίνωσε τις υποψηφιότητες για την κατηγορία καλύτερης σκηνοθεσίας στις Χρυσές Σφαίρες το 2018, πέταξε μια μπηχτή αναφορικά με τους «πέντε άνδρες υποψηφίους» και την περιφρόνηση της ακαδημίας απέναντι σε γυναίκες σκηνοθέτριες. Στην ιστορία του θεσμού έχουν υπάρξει μόνο τρεις γυναικείες υποψηφιότητες για καλύτερη σκηνοθεσία και μονάχα μία νίκη στην κατηγορία, το 2008 – αυτή της Kathryn Bigalow για το «The Hurt Locker».

Η Portman φόρεσε στην τελετή των Όσκαρ του 2020 ένα φόρεμα με κεντημένα τα ονόματα των σκηνοθετριών που έχουν αγνοηθεί. Και παρά τη μακρά λίστα ταινιών σκηνοθετριών που έλαβαν διθυραμβικές κριτικές το 2019, μεταξύ των οποίων η Melina Matsoukas για το «Queen & Slim», η Kasi Lemmons για το «Harriet» και η Greta Gerwig για τις «Μικρές Κυρίες», καμία δεν κέρδισε.

Ακριβώς όπως και οι άνδρες σκηνοθέτες, οι γυναίκες σκηνοθέτριες δεν είναι όλες ίδιες. Και αυτή είναι η ουσία. Οι καλύτερες ταινίες (με τα περισσότερα έσοδα) προκύπτουν όταν φεύγουμε από τα συνηθισμένα, ειδικά τώρα που οι υπηρεσίες streaming παίρνουν τα ηνία από το Χόλιγουντ.
Οι περιορισμοί λόγω κορωνοϊού ανάγκασαν πολλά χολιγουντιανά blockbusters να στραφούν σε streaming πλατφόρμες ή να αναβάλουν την κυκλοφορία τους. Παραδείγματα αποτελούν το «Wonder Woman 1894» (Patty Jenkins), η «Μουλάν» (Niki Carro) και η «Black Widow» της Marvel (Cate Shortland), με πρωταγωνίστρια τη Scarlet Johansson. Η βασισμένη σε κόμικ-μυθιστόρημα καλοκαιρινή επιτυχία «Παλιά φρουρά» της Gina Prince-Bythewood, που προβλήθηκε στο Netflix, η σειρά «I May Destroy You» της Michaela Coel και η «Σαραντάχρονη έκδοση» της Radha Blank έλαβαν όλες εξαιρετικές κριτικές. Το 2021 θα είναι μια σπουδαία χρονιά για τις γυναίκες σκηνοθέτριες και, κρίνοντας από τις δουλειές που έχουμε δει έως τώρα, η Natalie Portman μάλλον δεν θα χρειαστεί να ξανακεντήσει ονόματα στο φόρεμά της.

9. Η δύναμη της περιόδου

Το 2021 είναι η χρονιά που η περίοδος αποκτά πολιτικές διαστάσεις. Ορισμένοι μπορεί να σταματήσετε να διαβάζετε τώρα, αλλά για όσους παραμείνουν μία από τις μεγαλύτερες «απαγορευμένες ζώνες» θα υποστεί μεγάλες αλλαγές. Από εφοδιαστική ανάγκη μετατρέπεται σε «παράσημο» και δείκτη της ισότητας των φύλων.

Τον Νοέμβριο, η Σκωτία ήταν η πρώτη χώρα που πέρασε νομοσχέδιο σύμφωνα με το οποίο τα προϊόντα περιόδου διατίθενται δωρεάν για όλες τις γυναίκες, αντιμετωπίζοντας με τον τρόπο αυτόν τη «φτώχεια της περιόδου». Το κόστος των προϊόντων γυναικείας υγιεινής, που κατά μέσο όρο αγγίζει τις 8 λίρες τον μήνα ή τις 96 τον χρόνο, μπορεί να είναι απαγορευτικό για ανθρώπους με χαμηλά εισοδήματα. Ο αντίκτυπος στην εκπαίδευση είναι ένας άλλος τομέας που θέλει να καταπολεμήσει το νομοσχέδιο – καθώς οι ερευνητές ανακάλυψαν πως σχεδόν τα μισά από τα κορίτσια που έλαβαν μέρος στην έρευνα έχουν χάσει μαθήματα λόγω της περιόδου τους.

Το στίγμα της περιόδου μπορεί να είναι εξίσου επιβλαβές. Συχνά βλέπουμε να δίνονται διαστάσεις ταινίας τρόμου στην περίοδο, όπως στην ταινία «Carrie», ή η ντροπή και η αμηχανία της πρώτης περιόδου να εκφράζονται με τρόπο υπερβολικό, όπως στη σειρά «Το Γκαμπί της βασίλισσας». Και τις δύο τις έχουν σκηνοθετήσει άνδρες. Στον αντίποδα έχουμε τη ρεαλιστική απεικόνιση της περιόδου στο «Trainwreck» και στο «I Will Destroy You», που έχουν σκηνοθετηθεί από γυναίκες.

Η στιλίστρια του Χόλιγουντ Karla Welch και η συνεταίρος της Sacha Markova της Period Company, μιας από τις περίπου δώδεκα εταιρείες που φτιάχνουν παντελόνια περιόδου (που απορροφούν την περίοδο χωρίς να απαιτούν τη χρήση προϊόντων μιας χρήσης, μειώνοντας έτσι τη χρήση πλαστικού, και σημειώνουν επιτυχία σε νεαρές καταναλώτριες), εξηγούν πως υπάρχουν πραγματικές συνέπειες από το στίγμα της περιόδου: από την απροθυμία των γυναικών να συζητήσουν ανοιχτά για θέματα υγείας, με αποτέλεσμα να γίνονται λανθασμένες διαγνώσεις, μέχρι τη διαιώνιση της «φτώχειας της περιόδου» για τις γυναίκες παγκοσμίως. Ίσως το 2021 είναι η χρονιά να σταματήσει αυτό.

10. Διαστημικός τουρισμός

Όσοι είναι σε ηλικία που πρόλαβαν την προσσελήνωση τον Ιούλιο του 1969 θα θυμούνται πού βρίσκονταν την ημέρα που ο Neil Armstrong έκανε τα πρώτα του βήματα στο φεγγάρι. Υπήρχε τότε ένα καθολικό αίσθημα περηφάνιας για το επίτευγμα και την τόλμη της ανθρωπότητας προκειμένου να καταφέρει κάτι που θεωρούνταν αδύνατο.

Τα διαστημικά ταξίδια ενέπνευσαν πολλά κομμάτια της κουλτούρας, από τον Ziggy Stardust του David Bowie μέχρι την ταινία «2001: H οδύσσεια του διαστήματος» και τη σειρά ταινιών του «Πολέμου των άστρων». Η φαντασία μας αναφορικά με τις πτήσεις στο διάστημα ήταν εξίσου σημαντική με το ίδιο το ταξίδι. Θα το αλλάξει αυτό ο διαστημικός τουρισμός ή θα καταστήσει το ταξίδι στο διάστημα πιο αδιάφορο;

Την προηγούμενη εβδομάδα, η εταιρεία του Sir Richard Branson, Virgin Galactic, πραγματοποίησε την πρώτη δοκιμαστική πτήση στο πλαίσιο του προγράμματος διαστημικού τουρισμού του 2021. Με περισσότερους από 600 πελάτες να αναμένουν εκτόξευση, μεταξύ των οποίων ο Justin Bieber και ο Leonardo DiCaprio, και τις τιμές των εισιτηρίων να ξεκινούν από τις 250.000 λίρες, η Virgin και άλλες ιδιωτικές εταιρείες διαστημικών πτήσεων, όπως η Boeing, η SpaceX και η Orbital, υπόσχονται να καταρρίψουν το τελευταίο σύνορο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα. Καθώς η ζωή στη Γη δείχνει να κινδυνεύει από μια παγκόσμια πανδημία και μια περιβαλλοντική κρίση, ο διαστημικός τουρισμός μπορεί να αποτελέσει το πρώτο βήμα προς την πραγμάτωση μιας παλιάς επιθυμίας να δούμε τους ουρανούς από κοντά.■