ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΑΝΔΡΑΚΟΥ

Ταξίδι στη μετά Covid εποχή

Έπειτα από μια χρονιά-διάλειμμα, θα αρχίσουμε σιγά σιγά να γεμίζουμε ξανά τις βαλίτσες μας για να εξερευνήσουμε τον κόσμο, έχοντας νέες απαιτήσεις, καινούργιες προτιμήσεις και διαφορετικές προτεραιότητες. Ποιες είναι οι ταξιδιωτικές τάσεις που έρχονται στο προσκήνιο το 2021;

7' 2" χρόνος ανάγνωσης

«ΠΡΑΣΙΝΗ» ΣΤΡΟΦΗ 

Αν και το ενδιαφέρον για την αειφορία δεν είναι κάτι καινούργιο, παρατηρείται πλέον μια όλο και πιο έντονη προτίμηση των ταξιδιωτών σε οικολογικά προϊόντα και υπηρεσίες, επιλέγοντας καταλύματα που έχουν ενσωματώσει «πράσινες» πρακτικές σε όλους τους τομείς λειτουργίας τους. Η εξοικονόμηση νερού και ενέργειας, η απομάκρυνση από το πλαστικό και η ανακύκλωση είναι τακτικές που εκτιμούν σήμερα οι επισκέπτες σε ένα ξενοδοχείο, όπως και ένα μενού που συμπορεύεται με τις vegan και χορτοφαγικές διατροφικές τάσεις.

ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΜΕ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ

Μια βασική αλλαγή που παρατηρείται στις διαδικτυακές αναζητήσεις των χρηστών είναι ότι το ενδιαφέρον για εσωτερικό τουρισμό κερδίζει έδαφος, λόγω της αβεβαιότητας που έχει επιφέρει η Covid-19. Το να μένεις αποκλεισμένος στην άλλη άκρη του κόσμου δεν είναι ένα ιδανικό σενάριο, όπως πολλοί διαπίστωσαν στην πράξη τη χρονιά που πέρασε. Το 2021 ο εσωτερικός τουρισμός θα διατηρήσει τη δυναμική του, καθώς οι ταξιδιώτες στρέφουν το βλέμμα στον τόπο τους. Ως μία από τις πιο δημοφιλείς ταξιδιωτικές τάσεις, θα συμβάλει στην ανάκαμψη της τουριστικής βιομηχανίας, αναζωογονώντας παράλληλα την τοπική οικονομία.

ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΣΤΗ ΦΥΣΗ

Βγαίνοντας από την καραντίνα, ο κόσμος αποζητεί τους ανοιχτούς χώρους και την ύπαιθρο. Η κοινωνική αποστασιοποίηση επιτυγχάνεται πιο εύκολα σε μέρη όπου δεν πιάνει το κινητό – έτσι κι αλλιώς, όλοι χορτάσαμε από οθόνες τους τελευταίους μήνες. Με τις μελέτες να δείχνουν ότι η άμεση επαφή με τη φύση βελτιώνει την ψυχική υγεία και μειώνει το άγχος, το 2021 θα είναι η χρονιά που θα στραφούμε στη φύση για να γαληνέψουμε και να ανακουφιστούμε.

ΤΑΞΙΔΙΑ ΠΡΙΒΕ

Στη διάρκεια του λοκντάουν χάσαμε γάμους, επετείους, γενέθλια αγαπημένων προσώπων. Καθώς ο χρόνος με την οικογένεια γίνεται όλο και πιο πολύτιμος, αντίστοιχα γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς οι πριβέ περιηγήσεις με φίλους και συγγενείς. Σε ένα τέτοιο ταξίδι θα δημιουργήσετε τη δική σας «ταξιδιωτική φυσαλίδα» και θα μοιραστείτε τη μεταφορά και τη διαμονή σας αποκλειστικά με τους δικούς σας ανθρώπους, πράγμα που θα σας βοηθήσει στην τήρηση των αποστάσεων και θα ελαχιστοποιήσει την επαφή σας με αγνώστους. Θα έχετε την ελευθερία να επιλέξετε διαδρομές και δραστηριότητες με βάση τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες της ομάδας σας, ώστε να μπορούν να συμμετάσχουν όλοι, από τους πιο μικρούς μέχρι τους γηραιότερους. 

ΑΥΘΕΝΤΙΚΗ ΤΟΠΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ

Οι σημερινοί ταξιδιώτες θέλουν να γίνονται κοινωνοί της κουλτούρας των προορισμών που επισκέπτονται, βγαίνοντας από τη δική τους πολιτιστική «φούσκα». Από τη γαστρονομία έως τα φεστιβάλ και τις τοπικές γιορτές, οι εμπειρίες που προσφέρει ο προορισμός στον επισκέπτη παραμένουν κορυφαία τάση.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ΡΙΖΕΣ

Γιατί να μη συνδυάσει κανείς την εξερεύνηση του πλανήτη με την ανακάλυψη της δικής του ιστορίας; Τα λεγόμενα «ταξίδια καταγωγής» βοηθούν τους φιλοπερίεργους ταξιδιώτες να εντοπίσουν τις ρίζες τους, είτε πρόκειται γι’ αυτές των γονιών και των παππούδων τους είτε ανθρώπων της οικογένειάς τους που έζησαν οκτώ γενιές πριν. Το συγκεκριμένο είδος ταξιδιού έχει ιδιαίτερη σημασία για τις εκτοπισμένες εβραϊκές κοινότητες, καθώς με αυτόν τον τρόπο τα μέλη τους μαθαίνουν ακριβώς από πού προέρχονται, αλλά και πού θα ανήκαν αν η Ιστορία είχε διαφορετική εξέλιξη. 

ΨΗΦΙΑΚΟΙ ΝΟΜΑΔΕΣ 

Όσο η οικονομία διαμοιρασμού κερδίζει έδαφος, όλο και περισσότεροι επαγγελματίες επιλέγουν να συνδυάζουν εργασία και ταξίδι. Και όσο αυξάνεται ο αριθμός των ψηφιακών νομάδων, το ίδιο θα κάνουν και οι αντίστοιχες υποδομές που σχεδιάζονται για να τους υποστηρίξουν. Ένας νέος τύπος διακοπών, το λεγόμενο workation [νεολογισμός προερχόμενος από τις λέξεις «work» (εργασία) και «vacation» (διακοπές)], κερδίζει έδαφος. Η δουλειά από το σπίτι έγινε ο κανόνας για τους περισσότερους, ταυτόχρονα όμως έγινε και πιο ελαστική η έννοια του πού βρίσκεται το σπίτι. Ποτέ δεν υπήρξε εξάλλου καλύτερη εποχή για να αριστεύσει κανείς στην τέχνη του συνδυασμού επαγγελματικού ενδύματος από τη μέση και πάνω με πιτζάμες από τη μέση και κάτω.

ΑΝΤΙΣΥΜΒΑΤΙΚΗ ΔΙΑΜΟΝΗ

Η διαμονή θα γίνει λιγότερο συμβατική το 2021, καθώς οι ταξιδιώτες επιδιώκουν να συνδυάσουν μοναδικές εμπειρίες με ινσταγκραμικές στιγμές. Δεντρόσπιτα, υπόγειες κατοικίες, ησυχαστήρια στην πλαγιά ενός βουνού, κτίρια που άλλαξαν χρήση, ό,τι δεν μοιάζει με ξενοδοχείο είναι το καλύτερο ξενοδοχείο. Με την προϋπόθεση ότι όλα λειτουργούν «έξυπνα»: από το ξεκλείδωμα του δωματίου μέσω smartphone μέχρι τη δυνατότητα βιντεοκλήσης με το προσωπικό του ξενοδοχείου. 

ΕΚΛΕΚΤΙΚΟ ΣΤΙΛ

Τα ξενοδοχεία δεν είναι απλώς ένα μέρος για να κοιμηθείς. Επεκτείνουν τα καλλιτεχνικά τους όρια με ιδιαίτερο φωτισμό, funky έπιπλα, απρόσμενα σχέδια χρωμάτων και εντυπωσιακά έργα τέχνης. Μπορεί επίσης να μην είναι ο κατεξοχήν προορισμός για αγορά έργων τέχνης, μπορούν να διαθέτουν όμως προς πώληση αντικείμενα που αποτελούν προϊόν σύμπραξης με επιλεγμένους καλλιτέχνες αλλά και έργα τοπικών δημιουργών, τα οποία επιμελούνται οι ομάδες τους.

ΠΩΛΗΣΕΙΣ AR

Αν και οι τεχνολογίες εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας υπάρχουν εδώ και καιρό, ο κλάδος του τουρισμού φαίνεται πια έτοιμος να τις αξιοποιήσει πλήρως. Στο εγγύς μέλλον η ταξιδιωτική βιομηχανία θα «πουλά» προορισμούς και εμπειρίες μέσω εικονικής πραγματικότητας. Με τον ίδιο τρόπο που οι κτηματομεσίτες έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν VR και AR για εικονικές περιηγήσεις σε ακίνητα, τα ξενοδοχεία, οι υπηρεσίες μεταφορών και οι τουριστικές επιχειρήσεις θα χρησιμοποιούν την ίδια τεχνολογία για να δίνουν στους πελάτες τους μια γεύση από τις εμπειρίες που προσφέρουν.

ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΓΙΑ ΛΙΓΟ

Η πολυτέλεια δεν ήταν ποτέ προσιτή στον μέσο άνθρωπο. Οι καλύτερες ταξιδιωτικές εμπειρίες προσφέρονταν πάντα στους λίγους: αυτούς που μπορούν να ξοδέψουν μια περιουσία ίση με το ΑΕΠ μιας μικρής χώρας για μία διανυκτέρευση. Αλλά οι καιροί αλλάζουν. Οι επαγγελματίες που ασχολούνται με τον τουρισμό πολυτελείας έχουν συνειδητοποιήσει ότι μπορούν να αυξήσουν τα έσοδά τους αν αυξήσουν το μέγεθος της αγοράς τους. Το 2021, περισσότερα ξενοδοχεία πέντε αστέρων θα παρέχουν τη δυνατότητα ολιγόωρης διαμονής, προσφέροντας σε περισσότερο κόσμο έστω και μερικές στιγμές πολυτέλειας.

ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΣΤΙΓΜΗΣ

Η καλύτερη στιγμή να κλείσει κανείς τις διακοπές του είναι πολύ νωρίτερα από την ημέρα που σκοπεύει να ταξιδέψει. Στις δεδομένες συνθήκες που τα σύνορα ανοιγοκλείνουν συνεχώς, είναι δύσκολο να γνωρίζουμε πώς θα είναι ο κόσμος σε μερικούς μήνες από σήμερα – πολλώ δε μάλλον να επιλέξουμε προορισμό διακοπών. Ως λογικό συνεπακόλουθο, αυξάνονται οι άνθρωποι που προχωρούν σε κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. 

ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ

Λαμβάνοντας υπόψη όλα όσα έχουν συμβεί στον κόσμο φέτος, ο ταξιδιωτικός προγραμματισμός το 2021 θα είναι πολύ διαφορετικός από ό,τι ήταν πριν από το 2020. Τα ανέμελα ταξίδια ανήκουν στο παρελθόν. Κατ’ επέκταση, η ταξιδιωτική ασφάλιση έχει εξελιχθεί σε υποχρεωτικό κομμάτι του ταξιδιού, εάν επιθυμεί κάποιος να επισκεφθεί χώρες ή μέρη όπου η υγειονομική περίθαλψη είναι περιορισμένη.

Ο ΚΟΣΜΟΣ OFFLINE

Τουλάχιστον οι μισοί από τους ανθρώπους γύρω μας είναι συνδεδεμένοι με κινητά τηλέφωνα, τάμπλετ, φορητούς υπολογιστές και άλλες τεχνολογίες, και μοιράζονται συνεχώς την ταξιδιωτική τους εμπειρία. Θα το κάνουν όμως λιγότερο το 2021, καθώς απογειώνεται η ιδέα του «offline ταξιδιού». Οι ταξιδιώτες επικεντρώνονται περισσότερο στο να βιώνουν πραγματικά αυτό που ζουν αντί να μιλούν για τον εαυτό τους και να μοιράζονται φωτογραφίες. Ασφαλώς και θα έχουμε μαζί μας το κινητό τηλέφωνο όταν ταξιδεύουμε, αλλά με απενεργοποιημένα το Wi-Fi και τα δεδομένα, για να απολαμβάνουμε πραγματικά ό,τι υπάρχει γύρω μας. 

ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΑΦΙ ΣΤΟ ΠΙΑΤΟ

Όλο και περισσότεροι –ειδικά οι vegan και οι χορτοφάγοι– συνειδητοποιούν τι τρώνε και από πού προέρχεται η τροφή τους, γι’ αυτό το 2021 θα αυξηθούν τα ταξίδια που έχουν ως θέμα τη διαδρομή της τροφής από το χωράφι στο πιάτο. Η αυξανόμενη πίεση διεθνώς για κατάργηση του κρέατος στη διατροφή έως το 2050 και οι νέες μέθοδοι καλλιέργειας, συγκομιδής και παραγωγής τίθενται στο επίκεντρο, με πολλούς ταξιδιώτες πρόθυμους να ανακαλύψουν τον κόσμο με αυτή την αφετηρία.

ΥΓΙΕΙΝΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Η πανδημία ανέδειξε σε υψίστης σημασίας τα πρωτόκολλα υγιεινής και ασφάλειας. Με αυτή την πραγματικότητα συνδέονται πρακτικές όπως ο αυξημένος καθαρισμός των χώρων, η τοποθέτηση των καθισμάτων σε μεγαλύτερη απόσταση, η παροχή αντισηπτικών τζελ και η υποχρεωτική χρήση μάσκας. Η υγιεινή και η ασφάλεια αποτελούν πια ζωτικό κομμάτι του τουριστικού μάρκετινγκ, με τις εταιρείες να πρέπει να καθιστούν σαφείς τις πολιτικές που εφαρμόζουν σε αυτή την κατεύθυνση.

ANEΠΑΦΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ

Οι ανέπαφες πληρωμές θεωρούνται εδώ και καιρό εκ των ων ουκ άνευ στον τουρισμό, αλλά η εμφάνιση επιλογών όπως το Google Pay και το Apple Pay οδηγούν στο επόμενο στάδιο: οι πελάτες δεν χρειάζεται καν να έχουν μαζί τους τη χρεωστική ή την πιστωτική τους κάρτα για να πληρώσουν για τα γεύματά τους, τη διαμονή στο ξενοδοχείο, τη μεταφορά τους και άλλες υπηρεσίες. Λόγω κορωνοϊού οι ανέπαφες πληρωμές έχουν μεγαλύτερη ζήτηση από ποτέ, καθώς προσωπικό και πελάτες αποφεύγουν να διαχειρίζονται μετρητά. Η διείσδυσή τους έχει επιτρέψει στις τουριστικές επιχειρήσεις να βελτιώσουν, μεταξύ άλλων, την ταχύτητα στο check-in και στο check-out. Αγαθά και υπηρεσίες μπορούν να πληρώνονται γρήγορα, άρα ενθαρρύνονται έμπρακτα οι αυθόρμητες αγορές.■

* Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Πόλυ Ιωάννου, σύμβουλο μάρκετινγκ (epitome.xyz), για την πολύτιμη βοήθειά του κατά την συγγραφή του άρθρου.