Ντύνοντας το «Bridgerton»

Η βραβευμένη με Emmy ενδυματολόγος Έλεν Μιρόζνικ, που βρίσκεται πίσω από τη νέα δημοφιλή σειρά εποχής του Netflix, έρχεται στο 3ο Athens Fashion Film Festival και μιλάει στο «Κ».

7' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Έλεν Μιρόζνικ κατάφερε να γίνει μέσα από τα κοστούμια της η πρωταγωνίστρια του «Bridgerton», συστήνοντας παράλληλα την αξία του costume design στο ευρύ τηλεοπτικό κοινό. Η σειρά εποχής του Netflix διαδραματίζεται στην Αγγλία του 1813 και περιλαμβάνει συνεχείς εναλλαγές κοστουμιών, δεξιώσεις χορού και φαντασμαγορικά αυτοκρατορικά φορέματα. Έχοντας φτιάξει περίπου 7.500 κοστούμια, τα οποία περιλαμβάνουν επίσης τα παπούτσια, τα εσώρουχα και τα αξεσουάρ, στην ερώτηση ποιο ξεχωρίζει, η ίδια απαντά: «Είναι σαν να ζητάτε από κάποιον να διαλέξει το αγαπημένο του παιδί. Τα λάτρεψα όλα!». 

Μεγαλωμένη στη Νέα Υόρκη και με σπουδές στο ντιζάιν, δεν άργησε να κατακτήσει το Χόλιγουντ, μετρώντας πλέον μια καριέρα τριών δεκαετιών με εμβληματικές συνεργασίες και διακρίσεις. Έχει κερδίσει Emmy για την ταινία «Behind the Candelabra», έχει τιμηθεί με το Cutty Sark Menswear Award για το στιλιστικό statement του «Wall Street» και έχει δουλέψει δίπλα σε γνωστούς σκηνοθέτες, όπως οι Στίβεν Σόντερμπεργκ, Στίβεν Σπίλμπεργκ, Όλιβερ Στόουν, Πολ Βερχόβεν, Τόνι και Ρίντλεϊ Σκοτ, Αντζελίνα Τζολί κ.ά.

Το ελληνικό κοινό θα έχει τη δυνατότητα να τη γνωρίσει καλύτερα χάρη στο 3ο Athens Fashion Film Festival, το οποίο θα διεξαχθεί online από τις 25 Φεβρουαρίου έως την 1η Μαρτίου. Η ίδια, αποδεχόμενη την πρόσκληση της καλλιτεχνικής διευθύντριας Νικόλ Αλεξανδροπούλου, θα είναι η πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ και θα συμμετάσχει στη σειρά ομιλιών «Design in Film», που θα πραγματοποιηθεί σε συνδιοργάνωση με τον ΕΚΟΜΕ. Με αφορμή την παρουσία της, δίνει στο «Κ» την πρώτη της συνέντευξη στην Ελλάδα. 

Ντύνοντας το «Bridgerton»-1
 H Έλεν Μιρόζνικ (δεξιά) μεταμορφώνει τη Φίμπι Ντένεβορ σε Δάφνη Μπρίτζερτον κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της σειράς. LIAM DANIEL/NETFLIX © 2020

Τι ήταν αυτό που σας γοήτευσε και στραφήκατε στο costume design;

Όταν άφησα το σχολείο, άρχισα να σχεδιάζω παιδικά αθλητικά ρούχα. Έπειτα από επτά χρόνια ήθελα να δοκιμάσω κάτι καινούργιο. Εκείνο τον καιρό, ο σύζυγός μου δούλευε για μια ταινία στη Νέα Ορλεάνη. Πήγα να τον επισκεφτώ, δεν είχαν ενδυματολόγο και ρώτησαν αν θα το έκανα. Είπα «ναι» και έπεσα με τα μούτρα. Από εκείνη τη στιγμή και στο εξής ήξερα πως ήταν ένα μονοπάτι που έπρεπε να ακολουθήσω.

Ποιες από τις ταινίες που έχετε κάνει έχετε απολαύσει περισσότερο;

Λάτρευα το να σχεδιάζω για σύγχρονες ταινίες στην αρχή της καριέρας μου: την «Ολέθρια Σχέση», το «Wall Street», το «Black Rain», το «Βασικό Ένστικτο». Το 2012, το «Behind the Candelabra» ήταν ένας μεγάλος σταθμός και τώρα το «Bridgerton» έχει γίνει το αγαπημένο μου. Στο «Maleficent: Η Δύναμη του Σκότους» και στο «The Greatest Showman» ήταν επίσης πολύ διασκεδαστικό το να σχεδιάζεις, αλλά εξαιρετικά απαιτητικά.

Πώς δουλεύετε πάνω σε έναν χαρακτήρα μόλις διαβάσετε το σενάριο;

Κάθε πρότζεκτ είναι διαφορετικό, αλλά αμέσως μόλις τελειώσω το σενάριο ξεκινάω την έρευνά μου· ψάχνω οπουδήποτε για ιδέες. Αναπτύσσω μια παλέτα και ένα look-book για να εικονογραφήσω τις ιδέες μου. Έπειτα τις μοιράζομαι με τον σκηνοθέτη, τον production designer και τον διευθυντή φωτογραφίας. Έπειτα από αυτές τις αρχικές συναντήσεις, μπορεί να ανακατευθύνω ορισμένες ιδέες μου που αφορούν τον χαρακτήρα πριν ξεκινήσω να δουλεύω με τον ηθοποιό.

Και πώς τελικά ένα κοστούμι φτάνει στο σημείο να αναδείξει τους χαρακτήρες που παίζουν οι ηθοποιοί;

Για μένα αυτή είναι μια συνεχής διαδικασία. Μελετάω τον ηθοποιό, πρώτα το σώμα του, τις κινήσεις του. Πρέπει να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο περπατάει; Πρέπει να αλλάξω εγώ κάποια αναλογία; Παρατηρώ τα πάντα, ώστε να δημιουργήσω τη σιλουέτα που θα αποτελέσει το θεμέλιο για τον χαρακτήρα. Μερικές φορές είναι κάτι τόσο απλό όσο το σχήμα ενός γιακά, ένα μικρό print ή ένα είδος υφάσματος. Άλλες φορές μπορεί να είναι το να δημιουργήσω έναν διαφορετικό σωματότυπο κι άλλες απλώς ένα χρώμα. Στο τέλος, στόχος μου είναι να κάνω το κοστούμι να γίνει ένας τρόπος να βοηθήσει οπτικά τον ηθοποιό να πει την ιστορία.

Στο Athens Fashion Film Festival θα πάρετε μέρος στη σειρά ομιλιών «Design in Film». Ποια είναι η σχέση μεταξύ της μόδας και του ντιζάιν με το σινεμά;
Η σχέση μεταξύ μόδας και ντιζάιν συνήθως εξαρτάται από την ταινία και τους σχεδιαστές που εμπλέκονται σε αυτήν.

ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΚΑΙ ΜΟΔΑ

Πιστεύετε πως ο κινηματογράφος και η τηλεόραση ακολουθούν τις τάσεις της μόδας ή τις διαμορφώνουν;
Πιστεύω πως η ενδυματολογία διαμορφώνει περισσότερες τάσεις από όσες συνειδητοποιεί κανείς. Μια ταινία έχει γενικά μεγάλο πληθυσμιακό κοινό παγκοσμίως και η επίδρασή της μπορεί αμέσως να δημιουργήσει μια τάση, με βάση το πόσο εύκολα αγγίζει τα συναισθήματα. Αλλά φυσικά η δουλειά της μόδας είναι να διαμορφώνει τάσεις. Όλα εξαρτώνται από το τι, πού και πότε κάνει κάτι το «μπαμ». Δεν υπάρχει συνταγή γι’ αυτό.

Για παράδειγμα, στην ταινία «Wall Street», πώς πιστεύετε ότι επηρέασε η δουλειά σας το πώς ντύνονται οι άντρες στον κόσμο των επιχειρήσεων;
Το «Wall Street» άλλαξε τον τρόπομε τον οποίο ντύνονταν οι άντρες όχι μόνο στις χρηματοοικονομικές επιχειρήσεις, αλλά σε όλες τις επιχειρήσεις. Τους επέτρεψε να παρουσιάσουν μια γενναία και σαγηνευτική εικόνα. Όλοι ήθελαν να γίνουν ο Γκόρντον Γκέκο. 

Η ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΤΟΥ «BRIDGERTON»
 
Δουλέψατε πάνω σε ένα απαιτητικό σενάριο για μια ταινία εποχής. Ποιες πηγές χρησιμοποιήσατε στην έρευνά σας και πόσο καιρό σάς πήρε να προετοιμαστείτε;
Η αρχική έρευνα ήταν μια ενδελεχής εξέταση της περιόδου Regency Era στο Λονδίνο. Αυτό το στάδιο περιλάμβανε φιγουρίνια, πίνακες και διάβασμα. Κάναμε επιπλέον έρευνα για έμπνευση και ιδέες προκειμένου να προσθέσουμε μια σύγχρονη πινελιά. Δούλεψα γι’ αυτό το εγχείρημα πέντε μήνες. 

Ντύνοντας το «Bridgerton»-2
Στο βεστιάριο του «Bridgerton» – η ενδυματολογική έρευνα της κ. Μιρόζνικ κράτησε πέντε μήνες. LIAM DANIEL/NETFLIX © 2020

Πόσο πιστά είναι το κοστούμια στην ιστορική περίοδο στην οποία αναφέρονται;
Τα κοστούμια για το «Bridgerton» ήταν εξαρχής προορισμένα να είναι φιλόδοξα και να αποτελούν μια προσαρμογή της περιόδου – σαν να διαβάζεις μυθιστόρημα ρομαντικού περιεχομένου. Θέλαμε να διατηρήσουμε το ακριβές ιστορικό περίγραμμα της περιόδου και κατόπιν να το απογειώσουμε. 

Πού θέλατε να δώσετε έμφαση όσον αφορά τη διαφορά της οικογένειας Μπρίτζερτον με αυτή των Φέδρινγκτον μέσω των κουστουμιών;
Οι Μπρίτζερτον ήταν βαθύπλουτοι – παραδοσιακοί, σοφιστικέ, βαθιά μορφωμένοι: ανώτατη αριστοκρατία με την πλήρη σημασία. Υπήρχε πάντα μια κομψότητα και μια φινέτσα στην εμφάνισή τους. Οι Φέδρινγκτον ήταν περισσότερο «νεόπλουτοι», όχι κληρονόμοι. Ήταν το άκρως αντίθετο από τους Μπρίτζερτον. Ήθελαν να τους βλέπουν και να τους συναναστρέφονται. Ήταν θρασείς και θαρραλέοι. Ήταν πολύχρωμοι, υπερβολικά στολισμένοι και φορτωμένοι με αξεσουάρ. Ήταν πολύ σε στιλ Versace-esque! 
 
Σε ποιο βαθμό συνεχίζουν οι γυναίκες σήμερα να καταπιέζονται από την εμφάνισή τους, όπως τις καταπίεζε ο κορσές στη διάρκεια της περιόδου κατά την οποία εκτυλίσσεται το «Bridgerton»;
Οι γυναίκες που καταπιέζονται από την εμφάνισή τους σήμερα μοιάζουν να είναι μέλη μιας άρχουσας τάξης που δεν επιτρέπει την ατομική έκφραση. Αυτοί που βλέπουν τις γυναίκες ως κατώτερες των ανδρών.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΝΔΗΜΙΑ

Τι ρόλο παίζει η αμφίεση στην πολιτική σκηνή;
Υπάρχουν κώδικες ντυσίματος που έχουν συσχετιστεί με ορισμένα αρχέτυπα τα οποία στη συνέχεια εικονοποιούνται από τον ρόλο τον οποίο παίζουν στην κοινωνία. Οι γυναίκες στο παρελθόν είχαν υιοθετήσει μια σιλουέτα παρόμοια με των ανδρών προκειμένου να τις λαμβάνουν υπόψη – προκειμένου να εκπέμπουν δύναμη και ηγεσία. Αλλά αισθάνομαι πως η ιδέα της ενδυμασίας είναι πλέον ξεπερασμένη. Το dress code του παρελθόντος έχει εξελιχθεί, καθώς οι γυναίκες έγιναν πιο ανεξάρτητες και απέκτησαν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στους ηγετικούς τους ρόλους. Σήμερα, μια γυναίκα μπορεί να διαλέξει όποια εικόνα επιθυμεί ώστε να προβάλλεται στον κόσμο και η οποία θα αντιπροσωπεύει καλύτερα το ποια είναι. Εκείνη ορίζει το dress code.  

Ντύνοντας το «Bridgerton»-3
Η πρόθεση ήταν μέσα από τα κοστούμια να αποτυπωθεί το ιστορικό περίγραμμα της εποχής της Αντιβασιλείας (Regency Era), κατά τη δεύτερη δεκαετία του 19ου αιώνα. LIAM DANIEL/NETFLIX © 2020

 
Πώς επηρέασε η πανδημία τη δουλειά σας;
Η πανδημία επηρέασε σε τεράστιο βαθμό την ποσότητα του παραγόμενου προϊόντος. Υπήρξα τυχερή που η δουλειά μου μου επιτρέπει να δουλεύω από μακριά στη διάρκεια της προετοιμασίας ώσπου να είναι απολύτως απαραίτητο να βρεθώ με μια ομάδα ανθρώπων. Υποβαλλόμαστε τακτικά σε τεστ και είμαστε προσεκτικοί στις ομάδες με τις οποίες συνεργαζόμαστε. Δεν είναι ο απόλυτα ιδανικός τρόπος να δουλεύει κανείς, δεδομένου ότι η δουλειά μου κανονικά με φέρνει σε μεγαλύτερη εγγύτητα με τους άλλους, αλλά έχουμε βρει τρόπους να κάνουμε τα πάντα να λειτουργούν με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ασφάλεια. Είμαστε τυχεροί που διαθέτουμε τα μέσα για να δημιουργούμε καινοτόμες λύσεις σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς.

«ΕΓΩ ΚΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ»

Ποια είναι η σχέση σας με την Ελλάδα; Την έχετε επισκεφθεί ποτέ;
Όσο κι αν πάντοτε ονειρευόμουν να δω την Ελλάδα, δεν μου δόθηκε ποτέ η ευκαιρία. Ελπίζω κάποτε να μπορέσω, όταν έχουμε ξανά τη δυνατότητα να ταξιδεύουμε με ασφάλεια.
 
Ποια ονόματα σας έρχονται στο μυαλό μιλώντας για ελληνική μόδα και ελληνικό κινηματογράφο;
Όταν σκέφτομαι την Ελλάδα, σκέφτομαι τους αρχαίους θεούς και τις θεές, ρομαντισμό, μύθους, αιώνια ομορφιά και το γαλάζιο νερό της θάλασσας! Και ταινίες όπως το «Ποτέ την Κυριακή», «Γάμος α λα Ελληνικά», «Ζορμπάς», «Τροία», «Μέγας Αλέξανδρος».

Ντύνοντας το «Bridgerton»-4

Αν έπρεπε να ντύσετε την Ωραία Ελένη, τι θα της φορούσατε;
Ένα ύφασμα που να είναι λεπτό σαν σύννεφο, μια ψευδαίσθηση σχεδόν, σε αποχρώσεις του λευκού και του ροδιού, με μια αχτίδα φωτός που θα δημιουργούσε απαλά ένα πανέμορφο ύφασμα το οποίο θα αναδείκνυε το σχήμα του σώματος.
 
Ποια είναι τα σχέδιά σας για την επόμενη καλλιτεχνική σεζόν;
Ετοιμάζομαι να ξεκινήσω μια καινούργια ταινία του Στίβεν Σόντερμπεργκ και πρόσφατα ολοκλήρωσα μια νέα εκδοχή της «Σταχτοπούτας» με πρωταγωνίστρια την Καμίλα Καμπέγιο, που είναι προγραμματισμένη να προβληθεί αυτό το καλοκαίρι.■

*Περισσότερα για την παρουσία της Έλεν Μιρόζνικ στο 3ο Athens Fashion Film Festival στο athensfff.com και στο instagram: @afffathensfashionfilmfestival

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή