ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Κ»

Το παρόν και το μέλλον του καφέ μέσα από τη ματιά πέντε πρωτοπόρων της ελληνικής αγοράς

to-paron-kai-to-mellon-toy-kafe-mesa-apo-ti-matia-pente-protoporon-tis-ellinikis-agoras-561406612

to-paron-kai-to-mellon-toy-kafe-mesa-apo-ti-matia-pente-protoporon-tis-ellinikis-agoras0Σήμερα βρισκόμαστε ήδη στο 5ο κύμα του καφέ, που έχει να κάνει με την οικονομική βιωσιμότητα των καταστημάτων και την έμφαση στην ολιστική εμπειρία του καταναλωτή. Ο καφές είναι ένα μοναδικό προϊόν. Ταξιδεύει και ενώνει τους λαούς. Εκφράζει τον εκδημοκρατισμό, καθώς είναι κάτι προσιτό που μας ενώνει. Όλοι όσοι δουλεύουμε στην Coffee Island είμαστε πολύ περήφανοι που σήμερα, 22 χρόνια μετά το πρώτο καφεκοπτείο στη Ρήγα Φεραίου στην Πάτρα, είμαστε η μεγαλύτερη αλυσίδα καφεστίασης στην Ελλάδα και η 7η μεγαλύτερη στην Ευρώπη. Πιστεύαμε –και συνεχίζουμε να πιστεύουμε– στην καινοτομία και γι’ αυτό αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα μοναδικό concept καταστήματος με πρωταγωνιστή τον καφέ.

Υιοθετήσαμε την ιχνηλασιμότητα των καφέδων μας σε επίπεδο φάρμας αλλά και παραγωγού, δημιουργώντας ισχυρούς δεσμούς απευθείας με τους καλλιεργητές και εξασφαλίζοντας δίκαιους όρους και μακροχρόνιες συνεργασίες. Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο επεξεργασίας καφέ, με στόχο τη μεγιστοποίηση του γευστικού αποτελέσματος αλλά και της φρεσκάδας των προϊόντων μας. Συνεχίζουμε να επενδύουμε σημαντικούς πόρους στη γνώση και την έρευνα, διαθέτοντας ένα από τα καλύτερα τμήματα Έρευνας και Ανάπτυξης που υπάρχουν διεθνώς. 

Στο πλαίσιο της εθελοντικής μου δραστηριότητας, τα μέλη του παγκόσμιου οργανισμού Specialty Coffee Association με εξέλεξαν στη θέση του Β΄ αντιπροέδρου, που σημαίνει ότι το 2023 θα αναλάβω τον ρόλο του προέδρου. Θα είναι η πρώτη φορά που Έλληνας θα αναλάβει τα ηνία ενός τόσο σημαντικού για τον κλάδο μας μη κερδοσκοπικού οργανισμού. Όπως όλα δείχνουν, το καλοκαίρι του 2023 η χώρα μας θα φιλοξενήσει την έκθεση World of Coffee αλλά και τους παγκόσμιους διαγωνισμούς, φέρνοντας την Ελλάδα στην καρδιά της παγκόσμιας κοινότητας του καφέ.   

Όσον αφορά το μέλλον, σαφέστατα η μεγαλύτερη ανησυχία όλων μας αφορά τη βιωσιμότητα της καλλιέργειας του καφέ και το πώς οι παραγωγοί θα καταφέρουν να συνεχίσουν να αντιστέκονται στις τεράστιες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Η κλιματική αλλαγή, οι χρηματιστηριακές μεταβολές, η υπερπαραγωγή καφέ από συγκεκριμένες χώρες οι οποίες παρασύρουν τις τιμές, κάνοντας μη ανταγωνιστική την καλλιέργειά του αλλού, αναγκάζουν ολοένα και περισσότερους να εγκαταλείπουν τις καλλιέργειες καφέ και να ασχολούνται με άλλα γεωργικά προϊόντα και με το εμπόριο ξυλείας.  

Από την άλλη, η τεχνολογία ήδη εισβάλλει στην καθημερινότητα επεξεργασίας του καφέ. Δεδομένα από τις καλλιέργειες και το φυσικό περιβάλλον μπορούν να συνδυαστούν για να οδηγήσουν σε βιώσιμες πρακτικές διαχείρισης του φυσικού περιβάλλοντος και των πόρων τους. Δεδομένα από τη διαδικασία καβουρδίσματος τίθενται σε επεξεργασία με τεχνικές Machine Learning και Τεχνητής Νοημοσύνης και συμβάλλουν στην ποιοτικότερη επεξεργασία και στο καβούρδισμα των ποιοτικών καφέδων. Δεδομένα από τις διαδικασίες εκχύλισης μας δίνουν τη δυνατότητα να προσαρμόσουμε τις συνταγές ώστε να σερβίρουμε ροφήματα υψηλής πιστότητας και ποιότητας ή ακόμη και προσωποποιημένα. Το πάντρεμα της τεχνολογίας των δεδομένων και του καφέ είναι ό,τι συναρπαστικότερο συμβαίνει σήμερα, γιατί οδηγεί προς τη μεγιστοποίηση της απόλαυσης του τελικού καταναλωτή και την προστασία του περιβάλλοντος. 

—Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Coffee Island


to-paron-kai-to-mellon-toy-kafe-mesa-apo-ti-matia-pente-protoporon-tis-ellinikis-agoras2

Προ πανδημίας, πολλά coffee shops επικεντρώθηκαν στην εξέλιξη των επιχειρήσεών τους επενδύοντας σε ποιοτικές πρώτες ύλες, σύγχρονο εξοπλισμό και επιμόρφωση των baristi τους, ενώ ενίσχυσαν το μενού τους με νέους καφέδες και παρασκευές. Η μεγάλη σύγχρονη πρόκληση είναι πως, έπειτα από ένα τόσο μεγάλο διάστημα αδράνειας λόγω καραντίνας, τα καφέ θα πρέπει να συνεχίσουν και να εξελίξουν αυτό που ξεκίνησαν. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι φάρμες, παρά τις τεράστιες δυσκολίες που αντιμετώπισαν την περίοδο της συγκομιδής των καφέδων τους, δεν σταμάτησαν να επενδύουν σε νέες μεθόδους επεξεργασίας και αποθήκευσης. Έχοντας διανύσει πολλά ποιοτικά βήματα προς τα εμπρός και στον τομέα της πρώτης ύλης, αλλά και στην παροχή υπηρεσιών προς τον πελάτη, τα καφέ θα ξαναβρούν γρήγορα τον δρόμο τους. 

—Νίκος Φέρρας, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της KUDU Coffee Roasters


to-paron-kai-to-mellon-toy-kafe-mesa-apo-ti-matia-pente-protoporon-tis-ellinikis-agoras4Η τρέχουσα υγειονομική κρίση δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την αλυσίδα του καφέ σε όλο της το μήκος. Χρειάστηκε να αντιμετωπίσουμε αργές παραγωγές και σημαντικές χρονικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις, πιστεύω όμως ότι θα καταφέρουμε να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων. Το 3ο κύμα εξελίσσεται αδιάκοπα. Στις φυτείες βλέπουμε συναρπαστικές εξελίξεις στους τρόπους επεξεργασίας του πράσινου κόκκου και μέσα από τις νέες πειραματικές μεθόδους που υιοθετούνται δημιουργούνται πια νέα, εξεζητημένα και άκρως ενδιαφέροντα προφίλ καφέ. Οι καταναλωτές, από την άλλη, στήνονται οι ίδιοι στο κέντρο του εξαιρετικού καφέ! Ψάχνουν την ανώτερη ποιότητα στον καφέ τους και επιδιώκουν την άριστη παρασκευή του, ακόμα και στο σπίτι τους. Η αξία της βιωσιμότητας, η έννοια της οικολογίας και η διαφάνεια σε κάθε στάδιο της αλυσίδας παραγωγής και παρασκευής του καφέ μπαίνουν επίσης πλέον στο προσκήνιο. 

—Γιάννης Ταλούμης, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Taf Coffee


to-paron-kai-to-mellon-toy-kafe-mesa-apo-ti-matia-pente-protoporon-tis-ellinikis-agoras6

Τα παρατεταμένα lockdowns έχουν επηρεάσει την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, έχουν θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων εστίασης και συνακόλουθα των προμηθευτών τους και έχουν αλλάξει τις συνήθειες των καταναλωτών. Τα προηγούμενα χρόνια ο κλάδος είχε παρουσιάσει μεγάλη ανάπτυξη, επομένως είναι αναμενόμενο να υπάρξουν αρκετές επιχειρήσεις που δεν θα αντέξουν. Ωστόσο ο κόσμος του καφέ είναι σε διαρκή αναζήτηση και εξέλιξη. Η πιο ενδιαφέρουσα τάση σήμερα είναι η επιθυμία των καταναλωτών να δημιουργήσουν έναν ιδιαίτερο καφέ μόνοι τους. Το επόμενο στάδιο πιστεύω πως θα είναι η στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα που, εκτός από ποιοτικά χαρακτηριστικά, θα έχουν επιπλέον στοιχεία όπως Fair Trade, Sustainability, συσκευασίες φιλικές προς το περιβάλλον κ.ο.κ. 

—Γιάννος Μπενόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Cafetex/Coffeeway


to-paron-kai-to-mellon-toy-kafe-mesa-apo-ti-matia-pente-protoporon-tis-ellinikis-agoras8

To πιο συναρπαστικό που συμβαίνει τώρα στον καφέ είναι η καθολική στροφή στον μονοποικιλιακό. Μετρώντας ήδη μία δεκαετία στην Ελλάδα, αποδεικνύεται περίτρανα ότι δεν πρόκειται για μια μόδα που θα παρέλθει, αλλά για κάτι που ήρθε για να μείνει. Την ίδια στιγμή, μία από τις μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος είναι η έλλειψη καταρτισμένου προσωπικού. Ενώ το επίπεδο του προϊόντος ανεβαίνει μέρα με τη μέρα, δεν συμβαίνει το ίδιο με την τεχνογνωσία του προσωπικού. Όσο για το μέλλον, θεωρώ πως η προσοχή θα στραφεί στην εύρεση ακόμα καλύτερου καφέ αλλά και στη διαμόρφωση τιμών που θα είναι δίκαιες και συμφέρουσες και για τους παραγωγούς. 

—Στέλιος Ρουμελιώτης, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος των CoffeeLab