Το ελληνικό design κατακτά τον κόσμο των επίπλων

Το ελληνικό design κατακτά τον κόσμο των επίπλων

Αρχιτέκτονες, γραφίστες, product και interior designers καταπιάνονται με τον απαιτητικό χώρο του επίπλου και πειραματίζονται με χρώματα, υλικά και φόρμες.

6' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

LEGO ΑΠΟ ΦΕΛΙΖΟΛ → SAVVAS LAZ

Είχα δει τα χαρούμενα έπιπλα του Savvas Laz στην ομαδική έκθεση με έργα Ελλήνων σχεδιαστών που διοργάνωσε η γκαλερί Carwan πριν από λίγο καιρό στο Παρίσι. Τον πήρα τηλέφωνο και ζήτησα φωτογραφίες για τη σειρά Τransformers. «Trashformers», με διόρθωσε ευγενικά. Η σειρά αυτή από φελιζόλ αντλεί, όντως, την έμπνευσή της από το γνωστό παιχνίδι, όπου το όχημα μετατρέπεται σε ανθρωπόμορφο ρομπότ, όμως το όνομά της το χρωστά στην προέλευση της ύλης της. Ο Έλληνας designer συλλέγει τα προστατευτικά υλικά συσκευασίας των ηλεκτρικών συσκευών από τους κάδους ανακύκλωσης και έπειτα, ακολουθώντας μια διαδικασία που παραπέμπει, όπως σχολιάζει ο ίδιος, στα Lego, δημιουργεί με τα κομμάτια αυτά καθίσματα, τραπέζια, φωτιστικά, πλαίσια για καθρέφτες κ.ά. «Αυτό που μου εξάπτει το ενδιαφέρον στο συγκεκριμένο υλικό είναι ότι δεν φρενάρει τη δημιουργικότητα. Ακριβώς όπως και στο παιχνίδι, μπορείς να πειραματίζεσαι, να προσθέτεις και να δοκιμάζεις συνέχεια. Μου αρέσει η ιδέα να μεταμορφώνω ένα σκουπίδι σε χρηστικό αντικείμενο». Σημαντικό ρόλο στο ύφος της σειράς παίζει και το χρώμα. «Ο κόσμος φοβάται το χρώμα. Για καιρό, το ντιζάιν διήνυε μια “μπεζ” περίοδο. Απορρίπταμε οτιδήποτε είχε ένταση. Νομίζω πως το χρώμα συνειρμικά συνδέεται με την παιδικότητα και ταιριάζει σε αυτό το πρότζεκτ».  
 ☛ savvaslaz.com

Το ελληνικό design κατακτά τον κόσμο των επίπλων-1
Coffee table SYB από πελοποννησιακό μάρμαρο και γυαλί. © Maria Siorba

ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΤΟΠΙΟ → BLOCK722

Με αφορμή ένα αρχιτεκτονικό προτζεκτ, μια κατοικία στην Κρήτη, οι Βlock722 καταπιάστηκαν και με τον σχεδιασμό επίπλων. Δεν ήταν η πρώτη σειρά που υπέγραφαν, όμως είναι η πρώτη που «ζει» ανεξάρτητα από τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε. Τα έπιπλα αυτά, με τον καθαρό σχεδιασμό και τις υπαινικτικές αναφορές σε διαφορετικές κουλτούρες, «αυτονομήθηκαν», όπως γράφουν στο site τους οι αρχιτέκτονες (Σωτήρης Τσέργας, Κάτια Μαργαρίτογλου), και πλέον έχουν βρει θέση και σε άλλα σπίτια. Η σειρά έχει τίτλο Αnata, μια ιαπωνική λέξη που σημαίνει «για σένα» και αποτελείται από coffee και side tables, κομοδίνα, τραπέζια τραπεζαρίας για εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους και χαμηλά stools. Η φιλοσοφία του γραφείου παντρεύει τη μεσογειακή με τη σκανδιναβική αισθητική –η Κάτια έχει γεννηθεί και μεγαλώσει στη Σουηδία–, έχει όμως και επιρροές από την ιαπωνική αρχιτεκτονική και κουλτούρα. Τα υλικά είναι δρυς, μπρούντζος, γυαλί, μάρμαρο, δέρμα, ενώ έμπνευση στον σχεδιασμό στη συγκεκριμένη περίπτωση δίνει σε μεγάλο βαθμό το τοπίο. Για παράδειγμα, το coffee table Ιsa, με επιφάνεια από travertino, παραπέμπει στο νησάκι που αντικρίζει κανείς από το σπίτι στην Κρήτη, ενώ το coffee table Syb (φωτογραφία) θυμίζει τις Συμπληγάδες Πέτρες. «Οι μαρμάρινοι όγκοι έχουν λαξευτεί σαν να το έκανε αυτό η φύση (το υγρό στοιχείο), αλλά έχουν και μια έντονη χειρονομία στο κέντρο τους, υπογράφοντας την ανθρώπινη παρέμβαση», σημειώνει η creative director των Block 722, Kάτια Μαργαρίτογλου.
☛ block722.com

Το ελληνικό design κατακτά τον κόσμο των επίπλων-2
Φωτιστικό Ofiousa, από μάρμαρο Τήνου. © Άγγελος Τσαμπαρδούκας

Το ελληνικό design κατακτά τον κόσμο των επίπλων-3
Πολυθρόνα Apidi, από τσιμεντοσανίδα και σωλήνες χαλκού. © Αντώνης Αγριδόπουλος

ΚΟΛΑΖ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ → ΧΑΡΗΣ ΡΗΓΑΛΟΣ

Ο Χάρης Ρηγάλος ξεκίνησε με interiors σπιτιών. Σε μία από τις πρώτες ανακαινίσεις που έκανε, κράτησε στην άκρη κάποιους παλιούς μεντεσέδες από πόρτες και συνέθεσε με αυτούς ένα φωτιστικό. «Μου άρεσε η ιδέα της αξιοποίησης παλιών, άχρηστων αντικειμένων σε νέα έργα. Ήμουν χρόνια στις κατασκευές, γνώριζα τα υλικά, ήξερα πώς συμπεριφέρονται και μπορούσα να φτιάξω πράγματα με τα χέρια μου». Στην αρχή, μάζευε ή αγόραζε παλιά έπιπλα και τα «έλυνε» προκειμένου να τα παντρέψει με νέα υλικά, συχνά παράταιρα, δημιουργώντας τελικά ιδιαίτερες συνθέσεις. Για παράδειγμα, αφαιρούσε την πλάτη από μια καρέκλα σχολείου και τη συνδύαζε με ένα πλαστικό κάθισμα ή έπαιρνε τον κορμό μιας σιδερένιας καρέκλας κήπου και τη συνδύαζε με ξύλινα μπράτσα και βελούδινο κάθισμα από μια καρέκλα τραπεζαρίας. Η έμπνευση γι’ αυτά τα έργα προέκυψε από το κολάζ. «Σκέφτηκα να μεταφέρω τη διαδικασία του κολάζ από το χαρτί στα υλικά. Το έκανα περισσότερο για να πειραματιστώ, να διασκεδάσω, δεν είχα σκεφτεί ότι τα έπιπλα αυτά μπορούσαν να έχουν χρηστική αξία». Η πολυθρόνα της φωτογραφίας αποτελεί ένα μεταβατικό στάδιο στα σχέδιά του, αφού συνδυάζει πλέον με πρόγραμμα 3D τόσο τα ready-made αντικείμενα (βιομηχανικούς σωλήνες ως επένδυση) όσο και την πρωτότυπη δημιουργία (κορμός της πολυθρόνας). Στα τελευταία του έργα (όπως το φωτιστικό δεξιά) ασχολείται με το μάρμαρο. «Στα λατομεία υπάρχουν πολλά ρετάλια και μπορείς να δημιουργήσεις ιδιαίτερα κομμάτια με αυτά. Θέλω όμως να προχωρήσω και σε μονολιθικά κομμάτια».  
☛ @harryrigalo

Το ελληνικό design κατακτά τον κόσμο των επίπλων-4
Cocktail chair Bon Βon, στο βάθος η σειρά φωτιστικών Theros. © Giorgos Vitsaropoulos

ΕΥΧΑΡΙΣΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ → ARISTOTELIS BARAKOS

Τον περασμένο Μάιο επισκέφθηκα το open studio με τίτλο Against all odds που είχε οργανώσει ο ταλαντούχος product designer Αριστοτέλης Μπαράκος. Είμαι σίγουρη πως οι περισσότεροι, όπως και εγώ, είχαν ανέβει στον δεύτερο όροφο μιας παλιάς πολυκατοικίας στην πλατεία Βάθης για να θαυμάσουν τα φωτιστικά του, κυρίως τα Theros, με τις μαρμάρινες βάσεις και τα ψάθινα καπέλα, για τα οποία είχε γίνει αρκετή συζήτηση την περασμένη σεζόν. Σε μια γωνιά, ωστόσο, του διαμερίσματος, πάνω σε ένα φθαρμένο μωσαϊκό, έστεκε μια μικρή, κομψή πολυθρόνα, σε απαλό ροζ βελούδο. Έμοιαζε ξεχασμένη στον χώρο. Αυτή ήταν πάντα εδώ; ρώτησα. «Αυτό είναι ένα από τα κομμάτια της σειράς Bon Βon που έχω σχεδιάσει σε συνεργασία με τον επιπλοποιό Γιάννη Γκουσδόβα», εξήγησε ο δημιουργός. H έμπνευση για τη συγκεκριμένη σειρά επίπλων προήλθε από το Kinderschema, μια θεωρία που είχε διατυπώσει ο Αυστριακός Κόνραντ Λόρεντς σχετικά με τις αντιδράσεις των ανθρώπων όταν αντικρίζουν οτιδήποτε χαριτωμένο. «Θέλησα να σχεδιάσω μια χαμηλή cocktail chair με σταθερή ή περιστρεφόμενη βάση και καμπύλες που θα πατούσε πάνω σε αυτή τη θεωρία και θα προκαλούσε ευχάριστα συναισθήματα σε όποιον την κοιτούσε». Το όνομά της (Bon Bon), όπως και το σχήμα της, θυμίζει καραμέλα ή ζαχαρωτό, εντύπωση που ενισχύεται τόσο από τη χρήση του βελούδου όσο και από τα ζωηρά, χαρούμενα χρώματα στα οποία διατίθεται αυτή η σειρά επίπλων.
☛ aristotelisbarakos.com

Το ελληνικό design κατακτά τον κόσμο των επίπλων-5
Κρεμαστό φωτιστικό Lum II, που συμμετέχει στην έκθεση Club Vacay που επιμελούνται οι Greece Is for Lovers στο πλαίσιο του Hotel Show (18-21/11). © Talc Studio  

ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ 3D → TALC STUDIO

«Δημιουργήσαμε ένα φωτιστικό αρχικά για τις ανάγκες του γραφείου μας», εξηγεί ο Πάνος Ματθαίου από τους Talc Studio. To γραφείο, που έχει ιδρύσει με τη Βάσω Παναγιωτοπούλου, αναλαμβάνει κυρίως γραφιστικές εργασίες – έχουν υπογράψει πρότζεκτ με δημιουργούς σε διαφορετικά πεδία: σχεδιαστές, κινηματογραφιστές, εικαστικούς καλλιτέχνες αλλά και οργανισμούς, όπως το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Ωστόσο, αυτή ήταν η πρώτη τους απόπειρα να κατασκευάσουν ένα χρηστικό αντικείμενο.  Το έργο αυτό υλοποιήθηκε στο πλαίσιο ενός πειράματος που ερευνούσε το κατά πόσο μπορεί η 3D εκτύπωση να αξιοποιηθεί σε ουσιαστική παραγωγή. «Αναζητούσαμε ένα μονοπάτι που να ξεφεύγει από την καθιερωμένη χρήση της τρισδιάστατης εκτύπωσης (αναπαραγωγή αντιγράφων) και να λειτουργήσει η τεχνολογία αυτή για τη συνένωση ετερόκλητων υλικών», σημειώνει ο Πάνος. Το Lum, το οποίο κυκλοφορεί ως επιτραπέζιο αλλά και κρεμαστό φωτιστικό, στηρίζεται σε έναν άξονα από ατσάλι, ενώ το καπέλο του είναι από PLA (βιοδασπώμενο πλαστικό που προέρχεται από φυσικά υλικά, όπως τα ζαχαρότευτλα) και εκτυπώνεται ψηφιακά. «Σχεδιάσαμε, δηλαδή, ένα αντικείμενο το οποίο μπορεί ο καθένας, έχοντας στη διάθεσή του τις σωστές προδιαγραφές, να κατασκευάσει. Όλα τα υλικά που το απαρτίζουν μπορούν να βρεθούν στο εμπόριο, στην οδό Αθηνάς για παράδειγμα, και η συναρμολόγησή του γίνεται αποκλειστικά με το χέρι». 
☛ talcstudioathens.com

Το ελληνικό design κατακτά τον κόσμο των επίπλων-6
H συλλογή Skupa, σε διαφορετικές διαστάσεις και χρώματα, που σχεδιάστηκε για την κροατική Nunc. © Studiolav

ΠΑΝΤΑ ΜΑΖΙ → STUDIOLAV

Οι Studiolav (Λουκάς Αγγέλου και Βάσω Ασφή), από την ίδρυσή τους το 2011, έχουν υπογράψει μια σειρά από διαφορετικά πρότζεκτ (από κεριά, χαλιά, σκεύη και τσάντες μέχρι τον σχεδιασμό χώρων) για εταιρείες και ιδρύματα, όπως το Μουσείο Μπενάκη, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αντλώντας έμπνευση από οτιδήποτε: το περιβάλλον, τη γεωγραφία, την ιστορία, τη λαϊκή κουλτούρα. Ο τρόπος ζωής ήταν και η βασική αναφορά για το πολυμορφικό έπιπλο Skupa που σχεδίασαν για τη Νunc. «Η συλλογή αυτή θυμίζει τη συνεχή μετατόπιση των ανθρώπων σήμερα, το πόσο εύκολα προσαρμόζονται σε νέα δεδομένα, τόπους και κουλτούρες», μου εξηγεί η Βάσω. Το όνομα Skupa στα κροατικά σημαίνει «μαζί» και, όπως επισημαίνει η σχεδιάστρια, ακόμα και αυτή η παρανόηση για το τι μπορεί να δηλώνει το όνομα του επίπλου, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό της παγκόσμιας κοινότητας της οποίας είμαστε όλοι μέρος. «Είναι ένα κομμάτι ευέλικτο, που προσαρμόζεται στις σύγχρονες ανάγκες κατοίκησης», υποστηρίζει. Το side table από κόντρα πλακέ θαλάσσης, με επένδυση καπλαμά, αγκαλιάζει το καμπυλωτό πουφ, καταλαμβάνοντας τον μικρότερο δυνατό χώρο. «Τα έπιπλα πρέπει να υποβοηθούν την καθημερινότητά μας, να λειτουργούν σε λιγότερα τετραγωνικά, να προσαρμόζονται σε κάθε απαίτηση». Προσθέτει, επίσης, πως το Skupa μπορεί να λειτουργήσει και σε ξενοδοχειακές δομές, όπου πρέπει να υπάρχει απαραίτητα μέσα στο δωμάτιο ένα night stand και ένα κάθισμα.
☛ studiolav.com

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή