10 φρέσκες γυναικείες πένες που αξίζει να διαβάσετε

10 φρέσκες γυναικείες πένες που αξίζει να διαβάσετε

Δέκα νέες φωνές από όλο τον κόσμο που αναζωογονούν τη σύγχρονη πεζογραφία.

3' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Φιλία (εκδ. Αίολος) της Ιταλίδας Σίλβια Αβαλόνε είναι η ιστορία της ενηλικίωσης και της φιλίας δύο γυναικών που συναντώνται στα ’00s και περνούν την υπόλοιπη ζωή τους έχοντας πάντα μια πολύτιμη σύμμαχο η μία για την άλλη. Μια γυναικεία φιλία αποτελεί τον θεματικό άξονα και στα Εκατό χρόνια της Λέννι και της Μάργκο (εκδ. Πατάκη), το πρώτο βιβλίο της Αγγλίδας Μαριάν Κρόνιν. Δύο γυναίκες με τεράστιο ηλικιακό χάσμα μεταξύ τους γνωρίζονται λίγο πριν από τον θάνατό τους. Η συντροφικότητα –με έναν τρόπο– τον νικά. Πρώτο βιβλίο και για τη Ρούμενα Μπουζάροφσκα από τη Βόρεια Μακεδονία: Ο Άνδρας μου (εκδ. Gutenberg) αποτελείται από έντεκα γυναικείες αφηγήσεις για την καθημερινότητα, όπως αυτή εξελίσσεται σε διαρκή συνάρτηση με τον θεσμό του γάμου ως συνθήκη μιας πατριαρχικής κοινωνίας. «Η πατριαρχία και οι περιορισμοί της για τις γυναίκες είναι κοινοί παντού. Αυτό που αλλάζει είναι οι επιλογές που έχουν εκείνες», λέει η ίδια. 

Τη Νορβηγή Γιένι Βαλ οι μουσικόφιλοι και λάτρεις της weird folk την ξέρουν ήδη. Εκτός από δίσκους, γράφει ποίηση, λογοτεχνία και αρθρογραφεί. Στα ελληνικά μεταφράστηκε μόλις το Ζυθοποιείο Μαργαριταριών (εκδ. Πλήθος), που είχε γράψει πίσω στο 2009. Ένα μυθιστόρημα με ονειρική, ποιητική διάθεση που εξερευνά τη μετεφηβική κουίρ σεξουαλική αφύπνιση. Κουίρ περιεχόμενο συναντάμε και στο Σπίτι των ονείρων της Αμερικανίδας Κάρμεν Μαρία Ματσάδο (εκδ. Αντίποδες). Ένα έντονα συναισθηματικό αφήγημα για την κατανόηση της κακοποιητικής σχέσης της ίδιας της συγγραφέως από μια άλλη γυναίκα. Με αφετηρία το προσωπικό της βίωμα φτάνει να εξερευνά, με εργαλεία από την κουίρ θεωρία μέχρι την ποπ κουλτούρα, την ορατότητα που έχουν τύχει στη δημόσια σφαίρα κουίρ γυναίκες θύματα κακοποιητικής συμπεριφοράς.
 
Μέσα από το προσωπικό συναντάει το πολιτικό και η Ισπανίδα Ελένα Μεδέλ. Στα Θαύματα (εκδ. Πατάκης) δίνει φωνή σε δύο γυναίκες διαφορετικής γενιάς που διατρέχουν την ιστορία της Ισπανίας από τα ’60s μέχρι το φεμινιστικό κίνημα σήμερα. Γυναίκες που κουβαλούν στα σώματά τους το βάρος του φύλου, αλλά κυρίως της εργατικής τάξης τους. Βάρος που το κουβαλούν με ορμή. Την ίδια που χαρακτηρίζει και τη γραφή της Μεδέλ. Από την ισπανική ιστορία εμπνέεται και η Καταλανή Ιρένε Σολά στο Τραγουδώ εγώ και το βουνό χορεύει (εκδ. Ίκαρος), ένα πολυφωνικό έργο στο οποίο η συγγραφέας δίνει φωνή σε ζώα, ανθρώπους, φαντάσματα, στοιχειά, παρεξηγημένες μάγισσες και μανιτάρια. Μια παγανιστική καλειδοσκοπική γιορτή, που πατά στις βαριές νότες του Ισπανικού Εμφυλίου, αλλά και στις πιο γλυκές νότες της ζωής. Της ζωής που δεν σταματά ποτέ να χορεύει και να μετακινεί βουνά. Μέσα και έξω μας.  

Στη Γαλλία, η Αλίς Ζενιτέρ αναρωτιέται στο Σαν κράτος εν κράτει (εκδ. Εστία) τι μπορεί να σημαίνει σήμερα το να ζεις με βάση τις πολιτικές σου πεποιθήσεις χωρίς να νιώθεις ότι κατασπαράζεσαι από τη φόρα ενός εχθρού και ενός συστήματος που μετρά και επιδεικνύει ήδη τα λάφυρα της νίκης του. Το ερώτημα τίθεται μέσα από τη σχέση ενός βοηθού βουλευτή και μιας ακτιβίστριας χάκερ που βασανίζονται από τη δέσμευσή τους για την επίτευξη της κοινωνικής αλλαγής.

Η Ναντίφα Μοχάμεντ, μετανάστρια από τη Σομαλία που ζει στην Αγγλία, έγραψε το δικαστικό-ιστορικό μυθιστόρημα Η δίκη του Ματάν (εκδ. Διόπτρα). Βασίζεται στην αληθινή ιστορία ένας Σομαλού άνδρα που στα ’50s προσπάθησε να αποδείξει την αθωότητά του όταν κατηγορήθηκε άδικα για τον φόνο μιας γυναίκας στην Ουαλία, βιώνοντας ρατσιστική αντιμετώπιση από τις Αρχές. Η λογοτεχνία ως αποκατάσταση της αλήθειας από μια πολύ ταλαντούχα συγγραφέα. 

Τέλος, η Επιστροφή του Φαράζ Αλί (εκδ. Κλειδάριθμος) της Ααμίνα Αχμάντ μάς μεταφέρει σε μια πάμφτωχη γειτονιά του Πακιστάν. Ένας αξιωματικός της αστυνομίας φτάνει εκεί όχι να λύσει, αλλά να συγκαλύψει τη δολοφονία μιας ανήλικης σεξεργάτριας. Η Αχμάντ με τη συμπονετική γραφή της μεταμορφώνει ένα πολιτικό νουάρ γύρω από την εξιχνίαση μιας γυναικοκτονίας σε αναζήτηση ταυτότητας και μια εσωτερική οδύσσεια, γύρω από την οποία υπέροχες ηρωίδες κλέβουν την παράσταση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή