Αυτή την Κυριακή με την «Καθημερινή»: «Peanuts #10», «Κ», «Η Έξοδος ΙΒ’»

Αυτή την Κυριακή με την «Καθημερινή»: «Peanuts #10», «Κ», «Η Έξοδος ΙΒ’»

5' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αποχαιρετάμε το Καλοκαίρι με Peanuts

Αυτή την Κυριακή ο τελευταίος τόμος της προσφοράς.

Αυτή την Κυριακή με την «Καθημερινή»: «Peanuts #10», «Κ», «Η Έξοδος ΙΒ’»-1

Σε ποια περίεργη «λίμνη» λατρεύει να ψαρεύει ο Σνούπυ; Ποια εντυπωσιάζει τους πάντες με το ταλέντο της στο ράγκμπι και ποια επιχειρεί να ζωγραφίσει τον χάρτη όλου του κόσμου; 

Η σειρά που σας κράτησε συντροφιά στις φετινές διακοπές αποχαιρετάει το Καλοκαίρι με τις θρυλικές περιπέτειες των ηρώων του Τσαρλς Σουλτς. 

Αναζητήστε τον 10ο τόμο της συλλεκτικές σειράς αυτή την Κυριακή 28/08 με την «Καθημερινή». 

Τα θαμμένα μυστικά της Ίκλαινας – Στο περιοδικό «Κ» αυτή την Κυριακή με την «Καθημερινή»

Αυτή την Κυριακή με την «Καθημερινή»: «Peanuts #10», «Κ», «Η Έξοδος ΙΒ’»-2

Βρεθήκαμε στην ανασκαφή της  Ίκλαινας στην Πύλο, με ξεναγό τον ενορχηστρωτή και μαέστρο της, Μιχάλη Κοσμόπουλο, καθηγητή Αρχαιολογίας και κάτοχο της Διακεκριμένης Έδρας Ελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Μιζούρι, στο Σεντ Λούις. Ένα μαγευτικό οροπέδιο με θέα το Ιόνιο Πέλαγος, όπου μεταξύ 1600 και 1100 π.Χ. πιθανολογείται ότι αναπτύχθηκε το πρώτο ομοσπονδιακό κράτος του δυτικού κόσμου.

Η ομάδα των δεκάδων αρχαιολόγων, ειδικών επιστημόνων, βοηθών αρχαιολόγων, φοιτητών και Ικλαινιωτών εργατών, δουλεύει με άκρα προσοχή και επαγγελματισμό μέσα και έξω από τα επτά ενεργά σκάμματα στην περιοχή των οικιών και των εργαστηρίων της προϊστορικής πόλης, αποκαλύπτει το μάκρος του χρόνου, το μέγεθος του μόχθου, το βάθος της γνώσης, την πολυεπίπεδη επιστημονική συνέργεια που απαιτούνται για να ανασυντεθεί με απόλυτη ακρίβεια το κομμάτι αυτό του παρελθόντος. Πάνω σε δεκαπέντε στρέμματα γης αναπτύσσεται μια άρτια οργανωμένη, υποδειγματική ανασκαφή, με όλους τους κρίκους της ερευνητικής αλυσίδας.

Το νέο έργο που θα παρουσιάσει ο Άι Γουέι Γουέι στη Βασιλική του Σαν Τζόρτζιο Ματζόρε στη Βενετία είναι ένας μεγάλος γυάλινος πολυέλαιος που κατασκευάστηκε σε συνεργασία με το στούντιο Μπερένγκο, ένα από τα κορυφαία εργαστήρια υαλουργίας. Τιτλοφορείται Η ανθρώπινη κωμωδία (La Commedia Umana) και είναι μια χίμαιρα, ένα μυθικό τέρας από γυαλί και κόκαλα, ένα τεράστιο, πολύπλοκο γλυπτό με 6,5 μέτρα πλάτος και 9 μέτρα ύψος, φτιαγμένο από 2.000 κομμάτια κατάμαυρου γυαλιού. Ζυγίζει 4 τόνους. Με αφορμή αυτή την έκθεση, ο διασημότερος εν ζωή καλλιτέχνης  μιλάει για την πανδημία, τα NFT και τη νέα «σκοτεινή εποχή» της Κίνας.

Η Ευρώπη υποφέρει από τη χειρότερη ξηρασία των τελευταίων πεντακοσίων ετών. Περιοχές της Ιταλίας έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, περιορισμοί στην κατανάλωση νερού ισχύουν στη Γαλλία και στη Βρετανία. Οι Ευρωπαίοι είναι πια μέρος των 2,3 δισ. ανθρώπων του πλανήτη που υποφέρουν από έλλειψη νερού, σύμφωνα με την έκθεση του ΟΗΕ Ξηρασία σε αριθμούς, 2022, που προβλέπει ότι ως το 2050 αυτός ο αριθμός μπορεί να διπλασιαστεί και η ξηρασία μπορεί να επηρεάσει περισσότερο από το 75% του παγκόσμιου πληθυσμού, ενώ μέχρι και 5,7 δισ. άνθρωποι ενδέχεται να ζουν σε περιοχές που θα αντιμετωπίζουν λειψυδρία. Τα διψασμένα ποτάμια της Ευρώπης, αποκαλύπτουν τις επιπτώσεις της ανομβρίας στις ζωτικής σημασίας υδάτινες «αρτηρίες» της Γηραιάς Ηπείρου και δίνουν μια πρόγευση της κλιματικής αλλαγής.

Το χαμένο καλοκαίρι της γενιάς του πολέμου. Ο Γερμανός φωτογράφος Φαμπιάν Ρίτερ πέρασε τρεις εβδομάδες στο Κίεβο και κατέγραψε τα στιγμιότυπα του καλοκαιριού της Γενιάς Ζ στην Ουκρανία. Ο Ρίτερ είδε τους δρόμους χωρίς μποτιλιαρίσματα, τα πεζοδρόμια των κεντρικών λεωφόρων με κόσμο που σιγά σιγά παίρνει τη ζωή στα χέρια του, εστιατόρια και καφέ να υποδέχονται τους ντόπιους, κλαμπ και συναυλιακούς χώρους να γεμίζουν με νεαρούς Ουκρανούς που θέλουν να ξεδώσουν και να ξεφύγουν –έστω για όσο διαρκεί ένα τραγούδι– από τους ήχους των πυραύλων που σκάνε στα προάστια του Κιέβου. Δίνουν ραντεβού στα μπαρ που μόλις άνοιξαν, στα καφέ όπου μαζεύονταν ανάμεσα στα μαθήματα της σχολής ή πριν από την εξεταστική. Δεν μιλούν για κάτι άλλο πέρα από το μέλλον τους, πέρα από τα όσα μαθαίνουν στα βίντεο και στις ειδήσεις που ανεβαίνουν στο Τelegram.

Η «γουρούνα» στη χώρα μας είναι ταυτισμένη στη συνείδηση των περισσοτέρων με τις καλοκαιρινές διακοπές. Φέρνει στον νου εικόνες από τουρίστες που περιπλανώνται στους δρόμους των νησιών σε αναζήτηση κάποιας απάτητης παραλίας, αλλά θεωρείται ταυτόχρονα ένα μέσο που επιφυλάσσει αυξημένους κινδύνους για τους χρήστες του. Η πορεία του δημοφιλούς οχήματος που συνδυάζει τέσσερις τροχούς και τιμόνι μοτοσικλέτας από το κινηματογραφικό πλατό του Τζέιμς Μποντ έως τα ελληνικά νησιά, το προφίλ των οδηγών του, ο στόλος και οι αιτίες των ατυχημάτων.

Ο μακρύς δρόμος του Μπομπ Όντενκερκ από τα κωμικά σκετς των θεατρικών σκηνών του Σικάγο και το Saturday Night Live μέχρι τα σετ του θρυλικού Breaking Bad και του εκπληκτικού Better Call Saul και την όψιμη διασημότητα.

Πάμε να φάμε σαν άλλοτε σε αυλές στρωμένες με χαλίκι, ασβεστωμένα δέντρα, χορταστικές μερίδες και ατμόσφαιρα άλλης εποχής σε πέντε οld school ταβέρνες που βρίσκονται στην Αθήνα, αλλά μοιάζουν σαν να ήρθαν από χωριό!

Μη χάσετε το νέο τεύχος του «Κ» που κυκλοφορεί  την Κυριακή 28 Αυγούστου μαζί με την «Καθημερινή της Κυριακής».

Η Έξοδος

Ο δωδέκατος τόμος αυτή την Κυριακή με την «Καθημερινή»

Αυτή την Κυριακή με την «Καθημερινή»: «Peanuts #10», «Κ», «Η Έξοδος ΙΒ’»-3

Στην «Καθημερινή» της Κυριακής, που κυκλοφορεί στις 28 Αυγούστου, ολοκληρώνεται η δωδεκάτομη σειρά εκδόσεων με μαρτυρίες από τον ξεριζωμό του μικρασιατικού Ελληνισμού.

Οι μαρτυρίες βασίζονται στο υλικό του Αρχείου Προφορικής Παράδοσης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών (ΚΜΣ). Κατά τον Πασχάλη Κιτρομηλίδη, ακαδημαϊκό, διευθυντή του ΚΜΣ: «Οι μαρτυρίες της Εξόδου μέσα από το συναίσθημα του νόστου, που εμπεριέχει μια συνεχή σύγκριση του τότε, του χαμένου παραδείσου της αλησμόνητης πατρίδας, με το τώρα, την εμπειρία της προσφυγιάς και τον αγώνα της επιβίωσης, που σήμαινε η εγκατάσταση στη νέα πατρίδα, συνιστούν εξίσου σημαντική πηγή για την κοινωνική ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας».

Στον δωδέκατο τόμο περιλαμβάνονται μαρτυρίες από τις περιφέρειες της Πάφρας και της Σινώπης, στον δυτικό παράλιο Πόντο, καθώς και από τις περιφέρειες της Σαφράμπολης, της Ινέπολης και της Κασταμονής, στην Παφλαγονία.

Σε μία από αυτές αναφέρεται: «Το 1920 άρχισαν οι διωγμοί. Τούρκοι Τσέτες έκαναν επιδρομή στα χωριά μας, έσφαζαν, μετά έβαζαν φωτιά στα σπίτια. Μάζεψαν τους κατοίκους του ελληνικού χωριού Σüρμελί και τους έσφαξαν στην τοποθεσία Γιαμπασλού. Τα γυναικόπαιδα του χωριού Εβρέν ουσαγί τά ‘καψαν μέσ’ στα σπίτια τους· τα όμορφα κορίτσια τα κράτησαν για λογαριασμό τους. Έσφαξαν και τους δικούς μας, έκαψαν το χωριό μας.

Όσοι άντρες γλίτωσαν από τη σφαγή ανέβηκαν στο βουνό, στο Νεμπιγιέ νταγί, ήμουνα κι εγώ μαζί τους. Τα γυναικόπαιδα τα στείλανε εξορία. Τα οδήγησαν στη Μαλάτεια, στο Χαρπούτ, στο Χαλέπι. Πέθαναν πολλοί στην εξορία. Όσοι έζησαν, έφυγαν από το Χαλέπι που ήταν γαλλική κατοχή και ήρθαν στην Ελλάδα.

Εμείς στο βουνό μείναμε έως το 1922. Εκεί είχανε ανεβεί και από άλλα χωριά της περιφέρειάς μας. Το 1922 αποφασίσαμε να φύγουμε κρυφά για την Πόλη. Κατεβήκαμε με τον οπλισμό μας σε μια ερημική ακτή ανάμεσα Πάφρα και Σαμψούντα. Τη νύχτα ήρθε μοτόρι και μας πήρε. Όταν φτάσαμε έξω από τη Χηλή, στην είσοδο του Βοσπόρου, μας πήρανε είδηση οι Τούρκοι. Προλάβαμε και ρίξαμε τα όπλα μας στη θάλασσα, για να μην ενοχοποιηθούμε περισσότερο.

Μείναμε μία εβδομάδα στη Χηλή. Ύστερα πήγαμε στην Πόλη, όπου μείναμε στο Φανάρι ενάμιση μήνα, με φροντίδες του Πατριαρχείου. Στις αρχές του 1923 ήρθαμε στην Ελλάδα. Μείναμε σε διάφορα μέρη, σκορπίσαμε».

Μια πολύτομη έκδοση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών από τη Βιβλιοθήκη Μνήμης της «Καθημερινής».

Κυκλοφορούν την Κυριακή 28 Αυγούστου με την «Καθημερινή»

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή