Πάμε για ορθοπεταλιές στο Παρίσι

Πάμε για ορθοπεταλιές στο Παρίσι

3' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η νυν δήμαρχος του Παρισιού είναι το «αγαπημένο παιδί» του προηγούμενου δημάρχου του Παρισιού, του Μπερτράν Ντελανοέ. Ενός δημάρχου ο οποίος από το 2001 έως το 2013 –ήταν δήμαρχος επί 13 χρόνια και 11 ημέρες– κατάφερε να μεταμορφώσει το Παρίσι όχι μόνο θέτοντας τις βάσεις, αλλά πρακτικά ανοίγοντας τον δρόμο για την «προστατευόμενή» του, Αν Ινταλγκό, η οποία φυσικά συνεχίζει τώρα την κληρονομιά του.

Η δήμαρχος της πόλης έχει ήδη ανακοινώσει έναν αμφίδρομο ποδηλατόδρομο μήκους 4 χιλιομέτρων κατά μήκος της οδού De Rivoli, ένα διάδρομο ανάμεσα στους πιο σημαντικούς δρόμους της πόλης και τη σύνδεση ανάμεσα στην Place de la Bastille και την Place de la Concorde. Και αυτό είναι μόνο ένα από τα έργα που φιλοδοξεί να ολοκληρώσει στη διάρκεια της θητείας της. Επιθυμώντας να υλοποιήσει προτάσεις που θα φέρουν λύσεις στο τεράστιο πρόβλημα μόλυνσης της πόλης, η Aν Ινταλγκό θεωρεί πως το ποδήλατο αποτελεί τον πιο εύκολο, γρήγορο και οικονομικό τρόπο για τη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου στην πόλη. Εξάλλου, ήδη η χρήση του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων Velib έχει καταφέρει να μειώσει σχεδόν κατά 30% τη χρήση των αυτοκινήτων στο Παρίσι. Αλλά και πάλι δεν είναι αρκετό.

Αυτήν τη φορά, και σε συνδυασμό με τα αυξανόμενα προβλήματα της κλιματικής αλλαγής, η δήμαρχος της πόλης θέλει να προτείνει ριζικές λύσεις. Και αυτές δεν είναι άλλες από τη βελτίωση της δημόσιας συγκοινωνίας και τη διευκόλυνση της χρήσης του ποδηλάτου, καθώς το μετρό του Παρισιού έχει φτάσει στα όριά του και δεν αντέχει πλέον μεγαλύτερη επιβάρυνση.

Ο δήμος του Παρισιού σκοπεύει επίσης να απαγορεύσει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων γύρω από το Μουσείο του Λούβρου, του μνημείου που συγκεντρώνει πάνω από 9 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως, δημιουργώντας ένα εκτεταμένο δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατικών διαδρομών.

Από το Μαρέ

Η πεζοδρόμηση έχει ήδη ξεκινήσει από την περιοχή του Μαρέ, όπου η κίνηση των αυτοκινήτων περιορίζεται πλέον στη δημόσια συγκοινωνία και στα αυτοκίνητα των κατοίκων, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό των μετακινήσεων γίνεται με το ποδήλατο ή με τα πόδια. Παρά τα μεγάλα πάρκα, τις τεράστιες εκτάσεις πρασίνου, το ποτάμι και τις φαρδιές λεωφόρους, η μόλυνση, η οποία προέρχεται κυρίως από την εκτεταμένη χρήση των αυτοκινήτων στην πόλη, παραμένει το νούμερο 1 πρόβλημα του Παρισιού σήμερα. Με στόχο όμως και τη διεκδίκηση των Ολυμπιακών του 2024, η πόλη πρέπει σίγουρα να δείξει ένα πιο βιώσιμο πρόσωπο. Στόχος για τη δήμαρχο είναι έως το 2020 να διπλασιαστούν, τουλάχιστον, οι ποδηλατόδρομοι στην πόλη με αντίστοιχη μείωση της χρήσης των αυτοκινήτων.

Κοιτάζοντας το Παρίσι συγκριτικά με την Αθήνα –όσο δύσκολες κι αν είναι οι συγκρίσεις με μια τέτοια πόλη– βλέπουμε αρκετά κοινά: Πρόκειται για δύο πόλεις με ανεπτυγμένη τουριστική επισκεψιμότητα, ιστορικά μνημεία, έντονη κίνηση αυτοκινήτων στο κέντρο, με οδηγούς σχετικά απείθαρχους και αρκετά υψηλές ταχύτητες σε κεντρικές λεωφόρους. Πρόκειται για δύο πόλεις αρκετά απλωμένες σε έκταση, με τους πολίτες σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένους από το αυτοκίνητο. Οσον αφορά το Παρίσι, ένας εμπνευσμένος πρώην δήμαρχος και τώρα η διάδοχός του προσπαθούν σκληρά να φέρουν τις απαιτούμενες αλλαγές, αντιλαμβανόμενοι πως ο περιορισμός της χρήσης του αυτοκινήτου, με ταυτόχρονη διευκόλυνση των εναλλακτικών μέσων μετακίνησης, είναι «μονόδρομος» προς μια βιώσιμη πόλη.

Τουριστική πρωτεύουσα

Η ανάπτυξη του τουρισμού και η ανάδειξη του Παρισιού σε «τουριστική πρωτεύουσα της Ευρώπης» είναι άλλος ένας στόχος για τη δήμαρχο της πόλης. Ενας στόχος προς την επίτευξη του οποίου και πάλι φαίνεται πως θα πορευτεί με το ποδήλατό της, καθώς το υπέροχο αυτό μέσο μετακίνησης αποτελεί τον πιο απλό τρόπο για να μεταμορφωθεί ακόμα και μια μεγαλειώδης πόλη όπως το Παρίσι. Η Αθήνα, από την άλλη, μοιάζει να αφουγκράζεται τις αλλαγές και τις τάσεις της Ευρώπης και δείχνει ώριμη να αντιδράσει προς τη σωστή κατεύθυνση. Ολα, πλέον, είναι θέμα χρόνου.

* Ο κ. Σπύρος Παπαγεωργίου είναι εκδότης του περιοδικού «ΜΒike».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή